Stannar på flamvakt i läge 3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Stannar på flamvakt i läge 3

Inlägg av Micke_H »

Hej.

Uppgraderade nyligen min Janfire Flex-A genom att sätta dit en flamvakt då jag tröttna på att rota ur pellets hela tiden då den stannade...

Nu till bekymmret. Startar man den manuellt genom att hålla in Ext och vrida till läge 3 så kör den på som vanligt tills den släcker. Sen larmar den på Flamvakt. Medans om man startar han i läge 2 istället så kör han på som vanligt...

Bör tilläggas att det är en äldre modell (s/n 7580) som jag köpte en flamvakt påbyggnadssats från Eldkraft som skulle funka till alla brännare som jag förstod det.

Är det något jag måste göra för att han ska kunna köra i läge 3? Jag klarar mig ju på läge 2, men ändå. Ska ju funka riktigt tycker man.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stannar på flamvakt i läge 3

Inlägg av Icecap »

Om jag minns rätt: De "riktigt" gamla styrboxar har inte flamvaktingång och mjukvaran har såklart inte tagit med flamvakt heller.

Så om boxen är för gammal fungerar det inte med kittet, det är helt utan funktion. Men när detta gäller vet jag inte men det ska stå i dokumentationen.

Sedan vet jag att under tiden som flamvaktsfunktionen har funnits har det bytts en pinne så vilken som är rätt kan variera mellan två positioner. Även det står i dokumentationen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Stannar på flamvakt i läge 3

Inlägg av SB »

Om medföljande schema för inkoppling av flamvakt är samma som på Eldkrafts hemsida

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... _aldre.jpg

så ger detta schema i all sin luddighet inte några entydiga anvisningar för inkopplingen. Enligt detta ska för box upp till nummer 7600, flamvaktens ena tråd kopplas enligt den streckade linjen, men man får uppfattningen att även den tråd från termokontakten för överhettning som enligt den heldragna linjen är ansluten till +5V ska flyttas till pinnen +5V Termokontakt. Det framgår inte heller om det behövs någon uppdatering av boxens mjukvara.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stannar på flamvakt i läge 3

Inlägg av Icecap »

Flamvakten är flamvakten, inget annat. Den fungerar exakt likadan i läge 1, 2, 3 och 4.

Då flamvakten fungerar OK under eldningen är den funktion OK.

Om det är i läge 3 som utlöser flamvakten efter eldning är det för att underhållesedningen (UH) slocknar. Och då kommer frågan usökt:
Har du en rätt inställd dragbegränsare monterat?

Har du inte det är draget ganska troligt så högt att UH hinner brännas slut innan nästa dosering vilket utlöser flamvakten. Detta är ett icke-okänd problem i gemen, inte för någon specifik brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Stannar på flamvakt i läge 3

Inlägg av Micke_H »

Spännande läsning och tack för alla svar.

Jag har kopplat efter den heldragna linjen (som det stod i pappren som följde med flamvakten) och inte efter den streckade. Men som Icecap sa, fungerar den i 2an borde den fungera i 3an också.

Får ta mig en titt på dragbegränsaren och se hur den är ställd. Kanske drar för mycket så det brinner ut.

Tack igen för svaren.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
tatune
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 06 mar, 2013 16:25

Re: Stannar på flamvakt i läge 3

Inlägg av tatune »

Hej!
Har samma problem!
Hur avhjälpte du ditt bekymmer? :)
Skriv svar