Skador på brännaren..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Skador på brännaren..

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej!
Nu har vi snart använt vår Viking Bio-brännare i två år.

Vid sotning i helgen har jag dock upptäckt en skada jag inte sett tidigare. Längst in i brännarröret är det en cirka 2 cm lång lodrät spricka bredvid hålen för lufttillförsel. Ser inte alls särskilt bra ut.

Jag har tagit en del bilder (av blandad kvalité) för att förtydliga. Bilderna är dock så stora att du får öppna dem i ett separat fönster.

Kan det vara någon direkt driftfara?
Någon som sett något liknande?

http://web.telia.com/~u37030749/Ny%20ma ... ka%201.jpg
http://web.telia.com/~u37030749/Ny%20ma ... ka%202.jpg

Dessutom blir brännarröret allt kraftigare deformerat:

http://web.telia.com/~u37030749/Ny%20ma ... rmerat.jpg

Sedan upplever jag att isoleringsmaterialet runt brännarröret slits kraftigt. Framför allt på undersidan. Någon som har samma indikation?

http://web.telia.com/~u37030749/Ny%20ma ... da%201.jpg

Någon som har liknande indikationer?
Jag har även mailat Värmebaronen idag för besked ifrån dem.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den mån 31 okt, 2005 11:35, redigerad totalt 6 gång.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Bilderna går inte att få upp :!:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Patrik skrev:Bilderna går inte att få upp :!:
Då har jag varit inne och justerat länkarna lite... :)
Av någon anledning vill inte forumet acceptera en länk med ett mellanrum (som i mitt "Ny mapp") i, så därför får du kopiera hela länken först, och sedan öppna den i ett nytt fönster.
Eller har någon lösningen? :?
Senast redigerad av GoForIt Pellets den mån 31 okt, 2005 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tack! Då har jag löst det!
Vad tror du om mina skador?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ser ut som värmeskador hmm.
ingen expert men hur ser ditt roster ut?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Patrik skrev:Ser ut som värmeskador hmm.
ingen expert men hur ser ditt roster ut?
Rostret ser normalt ut tycker jag. Har suttit i sedan våren -04.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Som jag har förstått så har du haft stora problem med din bulkpellets, rökgastemperaturen har fladdrat upp ner - som du skriver i ett tidigare inlägg. Att brännaren brinner så ojämnt, från hysterisk kraftig låga tills nästan ingen låga alls, fram och tillbaka i korta cykler, är i längden förödande för alla typer av metaller.
Tyvärr är det ett vanligt problem på alla brännare av samma typ som din, Viking, Pellx eller KMP. Metallen tröttas ut av de stora temperaturförändringarna och blir sämre och sämre efter hand. Till slut bildas sprickor.

Att justera brännaren klarar ingen av, oavsett om de är välutbildade installatörer eller inte, problemet orsakar av att den dåliga pelletsen som sagt matas ojämnt och brinner med stora temperaturvariationer.

Den enda lösningen är att använda kvalitetspellets. Alla övermatade brännare dras med detta bekymmer, men å andra sidan så slipper man de mekaniska problem som de undermatade brännarna förr eller senare råkar ut för. Det du skall göra nu är att se till att du får pellets av bättre kvalitet. Ditt brännarrör kommer du förmodligen snart att få byta, tyvärr. Kanske man får se det som läropengar...

Efterhand som den relativt nya pelletsmarknaden stabiliserar sig så kommer vi att se bättre pelletskvaliteter och problemet med ojämn gång med följdproblemet med metalluttröttning kommer förhoppningsvis att försvinna. När jag eldade pellets i mitt förra hus använde jag pellets från SÅBI och SBE utan något av dessa problem. Ett år skulle jag snåla och köpte billig "baltpellets". Det blev ett år fyllt av problem med ständiga driftsstopp och ojämn förbränning. Precis som du råkat ut för...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

snubblaren skrev:Som jag har förstått så har du haft stora problem med din bulkpellets, rökgastemperaturen har fladdrat upp ner - som du skriver i ett tidigare inlägg. Att brännaren brinner så ojämnt, från hysterisk kraftig låga tills nästan ingen låga alls, fram och tillbaka i korta cykler, är i längden förödande för alla typer av metaller.
Tyvärr är det ett vanligt problem på alla brännare av samma typ som din, Viking, Pellx eller KMP. Metallen tröttas ut av de stora temperaturförändringarna och blir sämre och sämre efter hand. Till slut bildas sprickor.

Att justera brännaren klarar ingen av, oavsett om de är välutbildade installatörer eller inte, problemet orsakar av att den dåliga pelletsen som sagt matas ojämnt och brinner med stora temperaturvariationer.

Den enda lösningen är att använda kvalitetspellets. Alla övermatade brännare dras med detta bekymmer, men å andra sidan så slipper man de mekaniska problem som de undermatade brännarna förr eller senare råkar ut för. Det du skall göra nu är att se till att du får pellets av bättre kvalitet. Ditt brännarrör kommer du förmodligen snart att få byta, tyvärr. Kanske man får se det som läropengar...

Efterhand som den relativt nya pelletsmarknaden stabiliserar sig så kommer vi att se bättre pelletskvaliteter och problemet med ojämn gång med följdproblemet med metalluttröttning kommer förhoppningsvis att försvinna. När jag eldade pellets i mitt förra hus använde jag pellets från SÅBI och SBE utan något av dessa problem. Ett år skulle jag snåla och köpte billig "baltpellets". Det blev ett år fyllt av problem med ständiga driftsstopp och ojämn förbränning. Precis som du råkat ut för...
Jag har haft problem tidigare med fladdrande rökgastemperaturer precis som du skriver. Men det har varit ytterst tillfälligt orsakad av allt för stor mängd spån och finfraktioner. Jag upplever inte att dessa problem enbart kan relateras till detta.
Självfallet kan man vänta sig att vissa typiska förslitningsdetaljer såsom roster måste bytas med jämna intervaller. Tycker dock det verkar något tufft att ex. brännarröret måste bytas efter knappt två års drift (cirka 8 ton pellets totalt).

Måste tyvärr korrigera dig helt ang. min pellets: Jag använder endast svensktillverkad kvalitetspellets. Har kört SÅBI (88%), SBE (10%) och lite VIDA (2%).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Skador på brännarröret

Inlägg av Ante »

Tråkigt med en sådan skada. Variationer i förbränningen (eventuellt beroende på ojämnt bränsleflöde) kan mycket riktigt ge spänningar i metallen som sagts tidigare, även om det är bra pellets.
Prova att tömma skruven helt och hållet så att det är garanterat rent från finfraktioner som kan bromsa skruven (ibland hörs ett krasande ljud när skruven går, och om det går riktigt tungt "gungar" skruvmotorn tillbaka efter det att den stannat).
Om skruven går tungt/ ojämnt kan det i vissa fall även vara så att spiralen har töjt sig och hakar i i skruvröret längst ner.
En tredje orsak kan vara (vid plastkruv) att motorfäste & utloppet har kanat ner på plaströret och plaströret blockerar del av utloppet. Symtomen är då att skruven går tungt, ger för lite pellets och spiralen gungar lite bakåt pga mottryck i skruven.

Min egen fundering runt brända/ deformerade rör är kanske lite teoretisk men vi kör:
Med en rengjord brännare har vi ju tydliga insläpp för luft, både primär och sekundär kanske även tertiärluft vid mynningen. Primärluften är den som tillsammans med bränslet skall svara för att bränslet torkar, förgasas samt brinner (mängden bränsle & luft på rostret ger effekten på brännaren). Sekundär/ tertiärluften som släpps in i hål vid framkant roster samt vid rörmynning skall säkerställa att de brännbara gaserna brinner ut ordentligt. Nästa uppgift som alla luftsorterna skall ha är att kyla såväl roster som brännarrör.
Om brännaren har gått länge utan rengöring (ev går med sämre pellets med låg smältpunkt (< 1100 grader) på askan s.k sintring) så täpper askan till hålen succesivt för sekundär/ tertiärluft så att kylningen i vissa zoner uteblir. Eftersom samma fläkt ger luft åt både primär som sekundär så ökar då primärluften och vi får en förbränning som har ett kraftigt luftöverskott med följd att lågan hamnar på "fel" ställe i brännarröret (mot en del som nu saknar kylning). Eftersom brännaren är konstruerat efter de tre T:na (tid (turbulens), temp & temperatur) så skall bl.a lågan rotera i brännaren för en god omblandning av de olika gaserna och ge en rimlig tid till förbränningen) vilket då kan förklara att skador kan uppstå på olika stället
Om mitt resonemang stämmer borde då rostret fortfarande ha en god kylning eftersom luften ligger där och då är inte rostret "uppeldat" dvs i princip oskadat och skadorna på brännarröret är från rostret och framåt.
Vore intressant att veta från er som haft liknande skador, var på röret ni hade skadan/ deformationen
Min fundering...........annan som har en teori???
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Skador på brännarröret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ante skrev:Tråkigt med en sådan skada. Variationer i förbränningen (eventuellt beroende på ojämnt bränsleflöde) kan mycket riktigt ge spänningar i metallen som sagts tidigare, även om det är bra pellets.
Prova att tömma skruven helt och hållet så att det är garanterat rent från finfraktioner som kan bromsa skruven (ibland hörs ett krasande ljud när skruven går, och om det går riktigt tungt "gungar" skruvmotorn tillbaka efter det att den stannat).
Om skruven går tungt/ ojämnt kan det i vissa fall även vara så att spiralen har töjt sig och hakar i i skruvröret längst ner.
En tredje orsak kan vara (vid plastkruv) att motorfäste & utloppet har kanat ner på plaströret och plaströret blockerar del av utloppet. Symtomen är då att skruven går tungt, ger för lite pellets och spiralen gungar lite bakåt pga mottryck i skruven.

Min egen fundering runt brända/ deformerade rör är kanske lite teoretisk men vi kör:
Med en rengjord brännare har vi ju tydliga insläpp för luft, både primär och sekundär kanske även tertiärluft vid mynningen. Primärluften är den som tillsammans med bränslet skall svara för att bränslet torkar, förgasas samt brinner (mängden bränsle & luft på rostret ger effekten på brännaren). Sekundär/ tertiärluften som släpps in i hål vid framkant roster samt vid rörmynning skall säkerställa att de brännbara gaserna brinner ut ordentligt. Nästa uppgift som alla luftsorterna skall ha är att kyla såväl roster som brännarrör.
Om brännaren har gått länge utan rengöring (ev går med sämre pellets med låg smältpunkt (< 1100 grader) på askan s.k sintring) så täpper askan till hålen succesivt för sekundär/ tertiärluft så att kylningen i vissa zoner uteblir. Eftersom samma fläkt ger luft åt både primär som sekundär så ökar då primärluften och vi får en förbränning som har ett kraftigt luftöverskott med följd att lågan hamnar på "fel" ställe i brännarröret (mot en del som nu saknar kylning). Eftersom brännaren är konstruerat efter de tre T:na (tid (turbulens), temp & temperatur) så skall bl.a lågan rotera i brännaren för en god omblandning av de olika gaserna och ge en rimlig tid till förbränningen) vilket då kan förklara att skador kan uppstå på olika stället
Om mitt resonemang stämmer borde då rostret fortfarande ha en god kylning eftersom luften ligger där och då är inte rostret "uppeldat" dvs i princip oskadat och skadorna på brännarröret är från rostret och framåt.
Vore intressant att veta från er som haft liknande skador, var på röret ni hade skadan/ deformationen
Min fundering...........annan som har en teori???
Tack för dina kommentarer.
Jag har borta och dammsuger rent skruven cirka en gång per månad under högsäsong. Sotning, inkl stålborstning av roster samt dammsugning av brännarröret, sker efter cirka 200 kg pellets. Ungefär 1 gång per vecka under vintertid.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Skador på brännarröret

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ante skrev:Tråkigt med en sådan skada. Variationer i förbränningen (eventuellt beroende på ojämnt bränsleflöde) kan mycket riktigt ge spänningar i metallen som sagts tidigare, även om det är bra pellets.
Prova att tömma skruven helt och hållet så att det är garanterat rent från finfraktioner som kan bromsa skruven (ibland hörs ett krasande ljud när skruven går, och om det går riktigt tungt "gungar" skruvmotorn tillbaka efter det att den stannat).
Om skruven går tungt/ ojämnt kan det i vissa fall även vara så att spiralen har töjt sig och hakar i i skruvröret längst ner.
En tredje orsak kan vara (vid plastkruv) att motorfäste & utloppet har kanat ner på plaströret och plaströret blockerar del av utloppet. Symtomen är då att skruven går tungt, ger för lite pellets och spiralen gungar lite bakåt pga mottryck i skruven.

Min egen fundering runt brända/ deformerade rör är kanske lite teoretisk men vi kör:
Med en rengjord brännare har vi ju tydliga insläpp för luft, både primär och sekundär kanske även tertiärluft vid mynningen. Primärluften är den som tillsammans med bränslet skall svara för att bränslet torkar, förgasas samt brinner (mängden bränsle & luft på rostret ger effekten på brännaren). Sekundär/ tertiärluften som släpps in i hål vid framkant roster samt vid rörmynning skall säkerställa att de brännbara gaserna brinner ut ordentligt. Nästa uppgift som alla luftsorterna skall ha är att kyla såväl roster som brännarrör.
Om brännaren har gått länge utan rengöring (ev går med sämre pellets med låg smältpunkt (< 1100 grader) på askan s.k sintring) så täpper askan till hålen succesivt för sekundär/ tertiärluft så att kylningen i vissa zoner uteblir. Eftersom samma fläkt ger luft åt både primär som sekundär så ökar då primärluften och vi får en förbränning som har ett kraftigt luftöverskott med följd att lågan hamnar på "fel" ställe i brännarröret (mot en del som nu saknar kylning). Eftersom brännaren är konstruerat efter de tre T:na (tid (turbulens), temp & temperatur) så skall bl.a lågan rotera i brännaren för en god omblandning av de olika gaserna och ge en rimlig tid till förbränningen) vilket då kan förklara att skador kan uppstå på olika stället
Om mitt resonemang stämmer borde då rostret fortfarande ha en god kylning eftersom luften ligger där och då är inte rostret "uppeldat" dvs i princip oskadat och skadorna på brännarröret är från rostret och framåt.
Vore intressant att veta från er som haft liknande skador, var på röret ni hade skadan/ deformationen
Min fundering...........annan som har en teori???
Tack för dina kommentarer.
Jag har borta och dammsuger rent skruven cirka en gång per månad under högsäsong. Sotning, inkl stålborstning av roster samt dammsugning av brännarröret, sker efter cirka 200 kg pellets. Ungefär 1 gång per vecka under vintertid.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Inlägg av Ante »

Är det pga dålig pellets du måste göra rent skruven varje månad?
Det är absolut inte normalt, 1 max 2 ggr per år om du använder bra pellets utan finandelar och skruven är en standardskruv till brännaren
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1910
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ante skrev:Är det pga dålig pellets du måste göra rent skruven varje månad?
Det är absolut inte normalt, 1 max 2 ggr per år om du använder bra pellets utan finandelar och skruven är en standardskruv till brännaren
Ja, vi har problem med att bulkinblåsningen till storförrådet medför att det blir lite för mycket spån och finfraktioner. Vi har köpt pellets på bulk via SÅBI, och nu håller vi på med ett försök med pellets från Wisswood (VIDA). För att förebygga problem med brännaren, så har jag rengjort skruven (som går från ett MAFA minförråd) ganska ofta. Skruven är den som levererades tillsammans med brännaren och MAFA-förrådet. Plaströr med skruv invändigt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Fast Fas!

Inlägg av Orchard »

Har du verkligen en fast fas till din brännare den gröna dioden högst upp på din brännare skall alltid lysa även när panntermostaten slagit ifrån!
Om panntermostaten bryter all spänning till brännaren kommer den inte få den så viktiga avkylning som behövs efter varje eldnings cykel.
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
Skriv svar