Energin i röken

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Energin i röken

Inlägg av rod02 »

Funderar på kari kråkas värme. Kan man återvinna den på nått sätt? Nån form av vvx kanske. En enhet som inte behöver värme för att klara vattenångan. Borde funka bäst på hus med gammelpanna :-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Energin i röken

Inlägg av bergatorparen »

En sådan manick fanns faktiskt en gång. Jag minns tyvärr inte vad den het, men det kopplades på rökröret från pannan och återvann värmen så att utgående rökgastemperatur kom under 200 grader. Jag tror tyvärr inte de görs längre - men principen är enkel som en radiator - fastän utförd så att den är enkel att sota :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Varmekramare är den benämning jag har hört. Om det är vedertaget vet jag inte.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Det finns pannor för våt drift, i vilket land det nu va.Som släpper ut en väldigt låg rgt.Spm funkar som en vanlig pelletspanna.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Sotaren som utbildade oss i egensotning håller på och experimenterar med våt förbränning, han verkade ha roliga projekt på G.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Jag vet några som byggde liknande "rökgaskylare" till bla ctc 265 pannor för att öka verkningsgraden, är en ganska enkel lösning att få ut lite mer ur en panna som har en tendens att lämna ifrån sig lite hög rökgas
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det fanns en såkallad rökgas ekonomiser som fanns att köpa på "gamla goda tiden", och här är en riktigt gammal tråd om det från 2005: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1693

Principen är i och för sig enkel: Ett rör inuti ett rör och ett kylmedia.

http://www.warmeprodukter.se/05_rgv.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

xdigger: Våtförbränning låter som en utmaning. Jag gissar att det snarare handlade om kondenserande anläggning. Förbränningen är knappast våtare då.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Han snackade nåt om våtförbränning, han menade att det blir helt dyngsurt i skorstenen, därför hade han ett stålrör istället..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ja det blir det av rökgaskondesering. Hur man lyckas få till en våt förbränning övergår dock mitt förstånd.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Tillräckligt lång väg i pannan för att rökgaserna ska hålla myket låg temperatur!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Förbränningen blir inte våtare av det.
brattne
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av brattne »

heatacc är en rökgasväxlare Economizer är en annan
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Va väl en här på forumet som byggde rökgaskylare för nått år sedan som användes mot en Tellus gjutjärnspanna, För att få ut mesta möjliga bör man ha riktigt låg returtemp från radiatorerna..

Äfab gjorde nått test mot en vedpanna o med sänkning från 180-30° el nått sånt gav det 10% av effekten så med deras 30 kW vedpanna (Baxi solo?) gav rökgaskylaren 3 kW..
Får man tillräckligt låg temp i rökgaskylaren blir det rimligen torrt i skorsten då fukten kondenseras i kylaren :roll:

Problemen med ved/pellets o kylaren är att hålla den ren, Blir rätt kletigt i den kan jag tro..
Blir väl som hos kompisen då vi körde igång Ctc ecoflexen i lasbilsgaraget, Vattnet i golvvärmen va 0° i 510m2 platta på 20 cm som skulle värmas..
Shuntstyrningen som Ctc har i pannan öppnade fullt inte som ariterms som stänger när panntempen går ner till 55° vilket gjorde att pannana gick kall första 3 dagarna, Efter första natten så va golvet helt blött runt pannan o asklådan va helt full med vatten men rökgastempen va låg :lol:
Om jag inte minns helt fel tror jag den bara va 40° ut ur pannan när vi körde med 20 kW..
Iaf så va det bara att rensa/sota pannan varje dag första dygnen då kanalerna täpptes igen pga att kombinationen av flygaska/vatten inte är nån bra kombination..
Kanske funkar med skrubbler el hur den nu stavas, då går röken genom vattenbad innan kylaren vad ja fattat de som :roll:

Skulle man få det att fungera fint så skulle den höga rökgastempen räcka till att värma garaget typ, Vilket jag iaf hellre gör än kråkorna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar