300C rökgastemperatur

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: 300C rökgastemperatur

Inlägg av Icecap »

AndersA: Faktum är ganska tydligt att du har en brännare som inte kan ställas långt ner nog i effekt samt en panna som inte riktigt klarar den minsteeffekt som brännaren kör stabilt vid.

Alltså blir det lite pysslande att hitta exakt rätt läge där effekten är hög nog till att låta brännaren köra OK utan att pannan "sparkar bakåt". Du verkar ha hittat den punkt nu men du bör vara uppmärksam på om det finns problem i framtiden, det är ju en balansgång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Då har du kommit en bit på vägen. Sänk effekten ytterligare så kan du stoppa i alla bafflar.
Men mycket enklare i framtiden och mycket mer driftsäkert om du stoppar dit en brännare som klarar lägre effekt.
Svenska pelletspannor och brännare är standardiserade efter 20 kW medan de flesta hus klarar sig med max 13 kW. Lite konstigt för sämre verkningsgrad och kortare gångtider blir resultatet om man har för stor panna-brännare kombination.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Slocknar brännaren om man sänker effekten så är den gravt feljusterad (eller felkonsturerad).
Bara slocknar den, signalerar den något fel?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Du har inte haft en PX-21 hör jag Vednisse :)
När jag sänkte min till 12-13 kW så tror jag att jag testade varenda fläktläge som fanns, men den orkade helt enkelt inte brinna då. Hade jag tur så gick den en cykel (möjligtvis 2) men den gick aldrig ett helt dygn. Så 15+ är ett måste för mig i alla fall för att man inte ska behöva ha hjärtat i halsgropen varje dag man kommer hem från jobbet...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar