Koksning/sotar igen fort

Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Eldvin »

OM du tar ut brännarn ur pannan så sitter det 4 skruv som håller brännkoppen på plats, Det där med högre effekt med högre luft ska du inte stirra dig blind på. Elden behöver en viss mängd luft ,låt den få de då. Och om du nu höjjer effekten litte gran,,än sen då??
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Så ditt tips att bli av med koksning/mycket sot är att höja fläkten något på "Låg"?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Är svårt att svara på då jag ej kan se hur det brinner,Men om matningen e ställd på det lägsta och sotar så testa att gå upp lite i fläkt. Det du kan se på lågan är en kort fräsig/svets för låg matning/för mycke luft. Eller tvärt om en lång svajjig mörkgul låga ,för lite luft eller för hög matning.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Nu har det gått några veckor och jag har testat att sänka matning på effekt låg, samt höja fläkten.
Höjde jag fläkten så sotar det lite mindre, men ändå mycket mer än ifjol.

Det stora problemet är fortfarande sintring/koksning. Dvs det bildas snabbt en stenhåd kol/aska som sätter sig i botten av brännskoppen. Den är 5-7 mm tjock och bildas efter någon dag.

Är det pellets eller inställningar?

Jag tittar på någon gammalt papper från installationen och då kördes pannan med högre matning och fläkt än nu.

Men öka matning går lite emot vad som sagts här. Kanske lönlöst att testa.

Kanske helt enkelt får testa anan pellets sort??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Vad har du för pellets sort/märke idag? Frågar av rent intresse eftersom det är så många som har problem här inne med pellets som det inte står i mänsklig makt att hitta justeringar som ger ren förbränning av.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
trollet
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trollet »

Hej.

Jag har en dylik bionet och det står klart o tydligt i manualen att man ej får överskriva 50 i matning.om du tittar i titthålet när du kör över 50 så ska du se att det spottas ut oförbrända pellets samt att den klarar ej av att genomföra en normal förbränning,utan den går extremt fett.jag kör med matning 45 samt fläkt 40.mitt lambda ligger runt 1.7 plus minus lite diff.
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
AMagnusson
Späd planta

Inlägg av AMagnusson »

50, hög eller?
Va ha ni för panntemp?
trollet
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trollet »

du har PM
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Bergatorparen: Jag kör med Pellets från Snuddebo Närpellets (en lokal leverantör i Jönköpings området). Ska vara erkänt bra, men de har säkert inte den stabiliteten i sin process som en större spelare.

Trollet: Jag kör på Drift låg, som pannan alltid går på, förrutom när den är kall och startas upp, då den går på hög. I driftläge läge låg hade jag ursprungligen matning 40% och fläkt 20%. Då både koksade/sintrade och sotade pannan. Dock skall tilläggas att det är hela tiden koksning/sintring som var den stora förändringen gentemot ifjol som jag noterat.

När jag nu testade att köra 28% i fläkt och 40% i matning ser askan som jag tror väldigt bra ut. Grå och kletar inte utan går blåsa bort från handen om du tar på denna. Kändes välidgt bra, men nu blev askskorpan i brännkoppen mycket hårdare och jävligt svår att få bort. Inte mycket mer, men satt hårdare.

Nu testar jag att dra ner fläkten till 25% och matning till 37%. Få se vad som händer.
Men antar att jag nu får för varmt i brännkoppen relativt pelletsen ask smältpunkt (korrekt)?

Har aldrig nånsin under mitt år som pellets eldare aldrig bytt pellets sort. Kanske ska testa nån några säckar av något annat? eller ska man fortsätta laborerar med inställningar.

Funderade på att ta hit service gubben och be om inställning av pannan, men det känns kanske dumt om pelletsen är problemet? Kanske ska elda upp den pallen med pellets jag har och sen byta?

Om koksning/sintring är problemet? Kan något annat vara fel på själva brännaren? Kan man utsluta saker så som fläkt funktion mm?

Kan något ta skada om den koksar/sintrar i koppen?

Vad hade alla ni experter gjort i min sits.
Ska säga att pannan rullar utan att stanna, men stör mig på sintringen och vill gärna få bukt med det här hackandet i koppen varje gång man drar ut den.

Vill också tacka alla ider och hjälp man får här inne av er som varit med lite längre.

hls
Andreas
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Kan det vara så att jag ska öka matning och fläkten? Kan det hjälpa mot sintringen?
Någon nämnde att med lågmatning så kryper "förbränning" ner i koppen och det är i botten av koppen jag har problemen?

Ursrpungliga inställningar 2009 i ett installations papper var matning 45 och fläkt 30?

Kan det vara någon rengörning jag missat? Jag har inte medvetet rengjort fläkt och matarröret sen jag flyttade in förra året. Vill inte börja skruva i nått som jag kanske inte får ihop :) Men om man måste så...

Skårorna i koppen ser rena och fria ut och kör jag fläkt genom "testa utgångar" så ökar den fint från 0-100%. Nu vet inte jag hur mycket den ska blåsa iof.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

min panntemp har ÄR värde 73 grader. Har aldrig ändrat detta.
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Hej igen

Kollat lite mer på pannans inställningar och har funderingar som kanske inte har med mitt primära koks/sinter problem

Brännartyp är satt till 20 Kw trots att jag har en 12 Kw. Spelar detta någon roll?
Nu var jag och fingrade mellan 12 och 20 och då återställdes vissa inställningar. Jag hade skrivet upp de mest men en parametern diff tank är n satt till Nej.

Dock har jag acc tank, men är nästan säker på att den var satt till Nej. Kan det vara så eller ommöjlig rent tekniskt?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Enligt manualen skall brännatyp sättas lik den man har, och nu är det så att till varje brännartyp hör en brännkopp med den dimension som är passande för just den effekten. Det beror på att eldhärdens storlek ju varierar med effektuttaget. Kör man 12 kW effekt i en 20 kW brännkopp så hamnar eldhärden för djupt i koppen och det blir svårt att rå rätt inställning - att göra omvänd skulle leda till att man får en massa oförbrända pellar i askan och helt ohållbara förhållanden i pannan eftersom koppen då inte hinner elda färdigt varje puls med pellets innan nästa anländer. Varje kopp har ett funktionsområde där den fungerar allt från tillfredsställande till utmärkt. Varje brännartyp i menyn har en uppsättning fabriksinställningar knutna till sig så att brännaren skall kunna starta med den tillhörande koppen. Bionet+ 12 har 12 kW kopp på brännaren vid leverans vad jag vet, så där skall brännartyp stå på 12 kW.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Bergatorparen: Tror min okunskap lös igenom lite här.

Vid närmare kontroll av vad som står på utrustningen samt samtal till den gamle installatören är det så att jag har en Bionet 12 fast med Bequem 20D brännare. Då antar jag 20 står effetkt 20 och därmed ska den står på effektläge 20. Nu är den nedjusterad både på matning och effekt från fabriksinställningen för effekt typ 20.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

All den tid du inte försöker köra över 12 kW effekt i pannan borde det ju kunna gå - men 20 kW koppen är ju en god del större än 12 kW koppen så vid 12 kW blir eldhärden liggande mycket djupare nere i koppen än om det varit en 12 kW kopp. Bara en tanke :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar