brännaren startar inte

Skriv svar
karlsson
Fröträd

brännaren startar inte

Inlägg av karlsson »

hejsan, min pellx kmp eller vad det heter nu igen startar inte.
idag så märkte jag att driftmängden var jätte låg, så jag ökade den något, eftersom jag har haft 2 driftstopp under natten, den förstökte starta efter detta men det gick inte, alltså allt funkade, det brann och så men inte tillräkligt, så jag kopplade bort den och askade ur den och när jag nu ska trycka igång den så börjar inte den gröna lampan att blinka, spänningsdioden lyser, men den som ska blinka och lysa i drift den är helt död, och brännaren gör inga startförsök, vad är paj tror ni?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd

Re: brännaren startar inte

Inlägg av karlsson »

asch, nu startade eländet, så misstänker att det är glapp nånstans,
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ettv vanligt förekommande - och återkommande - fel på dessa brännare är strömbrytaren. Efter några år så slits kontakterna inuti den så att vissa av dem glappar. Det gör att brännaren kan förefalla vara vaken och alert, men saknar ström till den delen av styrningen som har med start och stopp att beställa. Lösningen är att byta brytaren mot en ny, så är problemet löst och brännaren går finemang ett tag till :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Eller bygla bort den. Jag drar alltid i och ur sladden eller fjärrstyr nexa(via sladden). Min brytare lever dock ännu....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

tack för svaren, jag ska ge den en chans till med lite 5-56 och hoppas att den klarar sig ett tag till, dock hade jag driftstopp i morse igen, hmmm ska kolla senare ikväll hur den är inställd, men på dagarna eldar jag ved, så jag kollar det när jag ska strata upp den igen..
Skriv svar