Pellets panna hus på 250 kvm

Skriv svar
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jugendhuset »

Jag är ute efter en pelletspanna till min morfars gamla hus. Jag är inte där annat än på helgen och kan tänka mig att elpatronen går in ibland eller att jag kör på L/V-pump. Jag håller gärna skorstenen varm dock.
Alltså jag behöver en panna som man inte askar särskilt ofta och är rätt automatisk. Finns det några bra lösningar för detta år 2012? Vad säger ni experter?
Men för att vara på den säkra sidan så bör det vara ett system som kan fungera utan tillsyn på tre veckor eller tillsyn över internet. :roll:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Icecap »

Om du bara är där på helgerna kan du spara seriöst mycket på att ha temperatursänkning!

Det finns seriösa system som är top-of-the-line - och deras prislapp är däruppe också. Viessman har jag för mig är ett sådan namn.

Men låt oss kolla lite först. Jag utgår ifrån att det inte finns termostatventiler på alla element varför det behövs en shuntregulering med innesensor. Faktisk ville detta vara en bra lösning men termostatvred på elementen kommer inte att vara ett problem.

* En riktig pelletspanna med plats för aska finns, faktisk fler olika.
* Pelletsbrännare med automatisk rengöring finns, t.ex. Janfire NH. Finns andra också.
* I min panna som inte har speciellt med plats för askan behöver jag aska varje månad under säsongen vid normal värme, med en riktig pelletspanna behövs detta göras ung. varje halva år.
* Största problemet är pelletsförrådet! Att ha stabil frammatning från ett förråd som är stort nog till att klara en längre period är inte helt enkelt men lösningar finns! Det ska alltså vara ett förråd på 3m³ eller gärna mer, jag är ganska säker på att du inte vill slita med säckar under vintern i hög snö men istället vill fylla på under hösten och sedan ta det lugnt under vintern. Det behöver inte vara bulkförråd där pelletsen blåsas in, det kan "bara" vara ett stort förråd som man tömmar småsäcken i.

Vill du sparar riktigt mycket på driftkostnaden ser du till att ha en automatisk eller manuell styrning av temperaturen i huset. Är det -20°C ute och 20°C inne kommer det att gå åt X kW för att hålla värmen. Sänker du då innetemperaturen till kanske 5°C sparar du direkt 37,5% på pelletsåtgången och det kan kännas.

Besparingen beror på hur kallt det är ute, vid 0°C ute och 20°C -> 5°C blir besparingen istället 75%.

Men besparingen kräver en aktiv styrning! Och ska det inte vara griskallt när du kommer dit behövs någon styrning som kan växla mellan sparläge och normalvärme. Kommer du dit regelbundet på "fasta" tider kan en vanlig digital timer fint vara lösningen ihop med lite pyssel.

Behöver du kunde fjärrstyra blir det lite mer pyssel men det är inte omöjligt. Det finns GSM-mojänger att köpa, de kan dels ta emot kommandon via SMS och då styra en utgång och dels sända SMS vid en påverkan av en ingång. Då kan man alltså skicka en "huset ska värmas upp" eller "huset ska kyla ner"-SMS samt få larm vid fel. Vissa av dessa enheter kan ha två eller fler utgångar, då kan man ju använda den ena som "kör/kör inte på timer" och den andra som manuell på/av. Detta kan enkelt kombineras med ett par reläer.

Jag tror inte att det finns <pannor> med internetanslutning, brännare däremot finns nog men det är ju shuntstyrningen som ska styras för att reglera temperaturen i huset så det är inte helt enkelt men det kan som sagt lösas med ett relä och lite styrning.

Om 5°C är en lämplig temperatur för huset under viloperioderna vill jag inte sia om, jag tog det mest som en fryssäker temperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jugendhuset »

Aha man tackar för tankegångar. Försöker komplettera här:

* Förråd. 3-5 kubik absolut inga problem. Plats finns. Pannrummet ganska stort och bedömer att jag nog kan få iaf 8-10 kubikmeter förråd. Frågan är hur långt ifrån förrådet måste vara pannan? Bulkpåfyllnad bedömer jag att man borde kunna göra ganska enkelt då pannrummet ligger mot vägen. Nästan att föredra i arbetsmässigt. Men jag tror inte att platsen räcker riktigt för bulkförråd.
* Vill hålla en temperatur på kanske 14 grader inne när jag inte är där. Men jobbar gärna aktivt med värmen på distans. Inga problem som jag ser det.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Icecap »

Om man väl kan få ut pelletsen ifrån storförrådet på ett vettigt sätt kan den transporteras långt om man vill. Martene (Rol-bi här på forumet) har en del lösningar på transporten, det finns vaccumtransport osv.

Eller menar du avståndet mellan förråd och panna? Det kan sotarmästaren berätta, det kan variera lite mellan deras uppfattningar så jag vågar inte ge ett specifikt avstånd.

Du sparar såklart en del på att hålla 14°C inne mot 20°C, exakt hur mycket beror fortfarande på utetemperaturen. Att ha växlande temperatur är knappast något problem, förutsatt att du har den aktiva shuntstyrning med innegivare.

Med ett relä kan man "lura" sensorn så att den tror att 14°C rent faktisk är 20°C, sedan är resten en fråga om hur det relä ska styras.

Vilken brännare och panna kommer det helt säkert att finnas gott med tips om, alla är ju saliga på just deras brännare/panna och har en tilltro till att vissa pannor är bättre/mycket bättre än andra. Jag utgår ifrån att det redan finns vattenburen värme i huset, är det så?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har ett tidur till min innegivare CBJ.
Om man kommer till huset samma tider så borde man kunna använda något liknande.

Tiduret kostade 700kr när jag köpte det
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jugendhuset »

Ja det står en gammal oljepanna idag med elpatron. Så det finns vattenburet. Från början eldades huset med ved sedan gick man över till olja.
Antalet våningar inklusive källare är fyra.

Radiatorer är tilltaget i fastigheten. Finns faktiskt ett par el varianter också tex vid källardörren för att värma upp extra om man tyckte det var kallt. Dessa har nog inte varit inkopplade sedan tidigt 90-tal.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av André »

Ariterm Biomatic/Ctc ecoflex är oxå pannor som du kör ca 1500 kg pellets i innan asklådan behöver tömmas, Finns automatisk askutmatning annars o då är det fatets storlek som avgör hur ofta du behöver tömma..
Har shuntstyrning med inne/utegivare o semesterfunktion så du väljer när tempen ska höjas o dom har elpatron som backup om både pellets o L/V VP skulle stanna samtidigt..
Ariterm har automatisk sotning men inte Ctc..
Rengöring av brännaren efter 3 ton pellets men om du inte är där på veckorna o ställer ner tempen o VP sköter värmen i första hand behöver du nog bara tömma aska o resten tar sotaren hand om för det går ruskigt lite pellets om du bara har 13-14° inne på veckorna :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jugendhuset »

Jo det skall ju inte vara något problem med att åka dit och rengöra då och då.

Det är ingen som kör Hargassner panna eller? De verkar ju vara rätt automatiska måste jag säga. Dock är nog prislappen avskräckande.

Sedan har man den här frågan om fristående brännare eller renodlad pelletspanna. Vad är egentligen bäst kring det här?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Icecap »

"Bäst" beror på vem du är! Vad som är bäst för den ena kan vara pest för den andra och hur det än blir är det största hinder för längre tids drift mellan "besöken" försörjningssäkerheten från storförråd till brännaren. Så "bäst" är ett besvärligt ord!

I stort är de flesta moderna brännare rimligt stabila, alla har väl deras problem men marknaden är rimligt stabilt. Pannor finns med automatisk askutmatning och turbulatorskakning, lägg till en brännare som rengör sig själv och du har ett system som kräver ganska minimalt med underhåll.

Där som det finns definitiva problem är just i transporten mellan storförråd och brännare. Du behöver ett system där man inte ska vrida uttag i förrådet och dylikt. Det finns vaccumtransport - men efter vad jag har läst behöver de ha filtret rensad lite för ofta för detta bruk.

Det är du som kan definiera hur lång tid systemet ska köra utan tillsyn, var det ligger (går ju åt mindre pellets i Skåne än i lappträsket) och dylikt, med de krav i handen är det möjligt att börja ge råd om enheter som klarar det.

Själv svär jag till Janfire NH som brännare - men jag är grovt partiskt där, den har likaväl tjänat mig troget under åren. Janfire säljer även en pannan med gott om plats, det finns ett askutmatningstillbehör så mängden aska beror bara på uppsamlingskärlet och ett 200l fat kan ha MYCKET!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jugendhuset »

Lägger till:
* Alltså det kan väl variera lite men säg att systemet skall kunna köras tre veckor utan tillsyn. Är det rimligt?
* Huset ligger i Bohuslän.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jakob »

Tre veckor är att betrakta som lite i dessa sammanhang.

Kan dock vara bra att tänka på att det är bättre att tala i termer om vikt istället för tid.

3 veckor på sommaren ger 60kg pellets.
3 veckor på vintern kan ge nästan ett ton om det är *KSF

*KSF = Kallt Som Fan.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jugendhuset
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 11:33

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av Jugendhuset »

Okaj men det är väl bandet då som kan strula eller? Det kanske är fel att köra pellets det bara känns rätt. :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets panna hus på 250 kvm

Inlägg av André »

Om huset är rätt dåligt isolerat kanske det krävs 65-70 W/m2 mot hyfsat/normalt isolerat som kräver 40-50 W/m2 så skulle det gå ca 2 ton pellets på 3 veckor om du kör full temp i huset o det är typ 25-30 minus hela tiden.. Ställer man ner tempen till typ 13° går det istort hälften så mkt pellet så det är inga problem med att köra pellets i en modern panna som iaf klarar 1500 kg pellets i asklådan.. Man brukar heller aldrig ha så kallt 3 veckor i sträck..
Är huset dåligt isolerat kräver det ca 16 kW i ex ovan när det är som kallast, Men troligen behöver det bara runt 12-13 kW om man ser till storleken på kåken.. :roll:

Ariterm har gsm larm o lamdastyrning som tillbehör
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar