Ny på forumet!
Ny på forumet!
Hej pelletsfantaster!
Är inne på mitt 3:e år som pelletseldare och har haft stor nytta av era kunskaper här på forumet.
Var tidigare inne på att byta panna och brännare, men ändrade mig och bytte bara ut brännaren för ett par månader sedan. (PX21 med trasigt brännarrör mot begagnad bioline 20)
Har idag pellets som enda uppvärmning och det känns osäkert. Funderar därför på att sätta in elpatron eller elkassett. Vad tycker ni är lämpligast? För- och nackdelar?
Mvh
Är inne på mitt 3:e år som pelletseldare och har haft stor nytta av era kunskaper här på forumet.
Var tidigare inne på att byta panna och brännare, men ändrade mig och bytte bara ut brännaren för ett par månader sedan. (PX21 med trasigt brännarrör mot begagnad bioline 20)
Har idag pellets som enda uppvärmning och det känns osäkert. Funderar därför på att sätta in elpatron eller elkassett. Vad tycker ni är lämpligast? För- och nackdelar?
Mvh
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Veckoförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Ny på forumet!
Du har alldeles rätt i att det är osäkert att endast ha pellets - en syn som även brännarproducenterna delar med dig. Skaffa en bra el kassett och få kopplat på. En sådan manick kostar från 7 900 - 16 000 beroende på hur avancerad den skall vara. Jag vill faktiskt rekommendera NIBE' s el kassett till knappa 8 000 kronor eftersom den har all den kraft som behövs för att fungera som backup vid driftsstörningar på pelletsbrännaren. Den är kompakt och kan hängas på väggen.
Jag ser inga nackdelar med att ha el backup eftersom det reducerar risken för frysning av rör vid driftsavbrott pellets vid låga vintertemperaturer, och inkopplat på rätt sätt kan den hjälpa till med produktion av tappvarmvatten på sommaren om så önskas. Kopplas allt in på ett sätt som vanligt folk kan förhålla sig till ger det allt som allt en trygghet som är värd flera gångar investeringen.
Jag ser inga nackdelar med att ha el backup eftersom det reducerar risken för frysning av rör vid driftsavbrott pellets vid låga vintertemperaturer, och inkopplat på rätt sätt kan den hjälpa till med produktion av tappvarmvatten på sommaren om så önskas. Kopplas allt in på ett sätt som vanligt folk kan förhålla sig till ger det allt som allt en trygghet som är värd flera gångar investeringen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Du ville ha för och nackdelar. Fördelarna är redan avklarade.
Nckdel med elkassett på den pannan för att värma vatten på sommaren är att pannan strålar mycket värme.
Beror på var pannan står. Min står i pannrum och där har jag ingen nytta av att ha 30 grader varmt på sommaren, det blir bara dyrt.
Bara nyare ctc265 har uttag för elpatroner. Är den förberedd för elpatron blir det billigare än en ny elkassett.
Kanske var det synd att du inte bytte panna. En begagnad ctc1100 eller Nibe City får man för mindre än halva priset för en elkassett och då ingår elpatron och isolerad effektiv panna.
Nckdel med elkassett på den pannan för att värma vatten på sommaren är att pannan strålar mycket värme.
Beror på var pannan står. Min står i pannrum och där har jag ingen nytta av att ha 30 grader varmt på sommaren, det blir bara dyrt.
Bara nyare ctc265 har uttag för elpatroner. Är den förberedd för elpatron blir det billigare än en ny elkassett.
Kanske var det synd att du inte bytte panna. En begagnad ctc1100 eller Nibe City får man för mindre än halva priset för en elkassett och då ingår elpatron och isolerad effektiv panna.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
För de pengarna hade jag valt acctank med elpatron. Men det är högst personligt. Fördel att den klarar natten utan el, vid driftstopp.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
... och när sedan tiden kommer för att byta panna, så är det flesta av nykommarna bland pelletspannor laddpannor för att kunna samsas med VP och solfångarsystem. Bra tänkt där, rod02.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Glömde säga att jag har en vvb för tappvatten på sommaren. Intressant med acctank. Har inte tänkt på det tidigare.
Vad tror ni annars om att köpa begagnad elkassett på blocket och ha som backup över vintern?
Vad tror ni annars om att köpa begagnad elkassett på blocket och ha som backup över vintern?
Veckoförråd
Veckoförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Skall du köpa på Blocket, var försiktig så du inte köper bråte som går sönder när du som mest behöver att den fungerar. Åt andra sidan: Kollade just Blocket, och det är inte mycket inom el kassetter/el patroner/ el pannor där. Om du har uttag på pannan för el patron, så blir det billigaste att köpa en 9 kW el patron från BAXI som monterat och klar med elektriker räkningen betalt skulle komma ligga kring 3500 - 4000 kronor. Själva patronen går på ca 1900 kronor: http://www.vvs-boden.se/baxi-elpatron-9-kw-p-8889.html
Denna patron kan flyttas över till en framtida ack tank.
Denna patron kan flyttas över till en framtida ack tank.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Pannrumshärskare!
Undrar om inte jag har en sådan där elkasset liggande. Den kan nån få om jag hittar den.
Det är dock ingen elpatorn i. märket är värmebaronen
Det är dock ingen elpatorn i. märket är värmebaronen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Har kollat runt lite och i stort sätt bestämt mig för att köra på förslaget med acctank med elpatron i. Känns som en smartare investering när pannan ändå ska bytas på sikt. Något märke eller modell man ska passa sig för när det gäller acctankar?
Veckoförråd
Veckoförråd