Fotocellskablarnas inkoppling

Skriv svar
kay
Energiprofet!

Fotocellskablarnas inkoppling

Inlägg av kay »

Spelar det någon roll hur man monterar dit fotocellens kablar på kretskortets skruvplint (blå och svart kabel)? Måste t,ex blå kabel ha sin givna plats eller kan jag likväl sätta den svarta där den blå satt.

Varför jag undrar är för att jag redan tagit bort fotocellen men kom ej ihåg hur dom satt sinsemellan

Ska väl tillägga att det är en Iwabo S1X

Kollade manualen men där stod det inget om t,ex fas och nolla.

Vart lite osäker eftersom det är en blå och en svart kabel och att man kanske skulle hålla isär dom på något vis. Annars skulle dom ju lika väl kunna vara två svarta för att inte man ska bli förvirrad, he he!

Men men! Tacksam för svar snarast då jag kör endast på elpatronen tills jag fått rätsida på min undran.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Re: Fotocellskablarnas inkoppling

Inlägg av Vednisse »

Det har betydelse hur du kopplar kablarna, du märker om du sätter dem fel.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

OK! Men fotocellen går väl inte sönder om jag lyckas vända kablarna fel, eller?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Nej, den visar bara fel. Oftast visar den eld i brännaren hela tiden.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det beror lite på hur din "fotocell" ser ut/vilken typ det är.

Nu vet jag inte hur Iwabos ser ut, men är det ett fotomotstånd som i min brännare så har det ingen betydelse hur du monterar den eftersom den ändrar motstånd i förhållande till ljusnivån.

Är det däremot en fotocell/fotodiod så är den känslig för hur man monterar in den.

Hur ser själva "fotocellen" ut? Har den en platta med linjer på som ser ut som ett galler så är det ett fotomotstånd. En fotodiod tror jag ser lite mer ut som en lysdiod (om du vet hur den vanligaste lysdioden ser ut) men troligtvis inte färgad utan klar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Roli kan ha rätt när jag tänker efter, det är en kapslad historia på Iwabon. Tror nästan det är ett fotomotstånd/transistor som sitter där i.
Inget kan gå sönder i vilket fall som helst, även en fotodiod ändrar också motstånd i förhållande till ljus men det skiljer vilket håll den är kopplad i kretsen. Har man en lös så ser man att ena benet längre, man kan även se inne i dioden om den är klar och inte färgad.

/Vednisse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

En fotodiod kan mycket väl gå sönder om man kopplar den fel, eftersom diodens motstånd i fel riktning är nära noll. Om det inte finns någon annan komponent som begränsar strömmen om den är felkopplad så kan den absolut överbelastas. Tekniskt sett så ändrar fotodioden inte motstånd med belysningen, utan den släpper igenom en ström i diodens spärrrikting som är proportionell mot ljusinflödet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Honda: Tillåt mig att tveka kraftigt på detta!
En fotodiod fungerar helt rätt vid att strömmen den släpper igenom i "backriktningen" varierar med infallande ljusmängd. Mer ljus = mer ström.

En fototransistor fungerar eg. på samma sätt men den jobbar med rätt spänningspolarisering men annars är det likadan: mer ljus = mer ström.

För att mäta måste man då ha ett motstånd som fotodioden kan dra ström igenom, detta ger ett spänningsfall över motståndet som då kan mätas och då kan man avgöra ljus/icke-ljus.

Men då strömmen är i µA-området är belastningen mycket låg och för att få ett skapligt dynamikområde "måste" ett system som använder an A/D-omvandlare med 5V referensspänning även mata ut 5V till sensordelen och då strömmen är låg är det knappast katastroffel om något i sensorn kortsluter.

Men om den vänds fel då?
Ganska enkelt: en fototransistor kommer då att ha en mycket sämre känslighet och en fotodiod kommer att fungera som en vanlig diod och ha en ganska stabil spänning över sig.

Men ingen av komponenterna kommer att brännas av.

En typisk fotodiod tål runt 20V backspänning och ofta mer, en fototransistor tål det samma men oftast en del mer än 20V.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Pratade med Naturvärme nyss, och han sa att det spelar ingen roll hur jag sätter kablarna.
Men tack för erat engagemang
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, då är det sannolikt ett fotomotstånd som är där, det är opolariserat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Du har naturligtvis rätt Icecap att mätkretsen väldigt sannolikt är kopplad så att strömmen begränsas till mindre än vad en felvänd fotodiod tål, det jag ville få fram vad att dioden inte i sig själv är en komponent som aldrig kan gå sönder genom att kopplas fel, det är beroende av övriga komponenter i kretsen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ja, ni har sammanfattat saken bra och problemet för TS är löst. Jag skrev bara att inget kan gå i sönder, varken fotodiod/transistor/motstånd eller kretskort utan att gå in på hur komponenterna fungerar.

Det finns inte i närheten av kräm i kretsen som pelletsbrännare använder för att något ska ta skada oavsett om det är en diod.

/Vednisse
Skriv svar