Problem med förbränning Ecoforest Ecoair

Skriv svar
johan.lindbla
Frö

Problem med förbränning Ecoforest Ecoair

Inlägg av johan.lindbla »

För ungefär 5-6 år sedan köpte jag och min sambo en ecoforest ecoair 13.5kw.
Den har fungerat bra fram tills för ca 1-2 månader sedan då den slutade att förbränna pelletsen på ett bra sätt. Blir bara en stor hög ihopklumpad aska i koppen tillslut med resultat att det börjar brinna in i pelletsröret.
Nått som är lite lustigt är att det för det mesta börjar bygga upp oförbränd pellets på höger sida av brännkoppen, medans det i den vänstra delen fungerar ok ett tag. Sista dagarna nu så går det knappt att elda i kaminen då askbildningen går väldigt fort (mellan 4-7 timmar innan det är överfullt och man får lov att rensa koppen)
Som sagt så har detta uppkommit på senare tid. Det har även börjat låta illa från fläkten/motorn som sitter precis innanför högra luckan på utsidan på kaminen och under brännkoppen.
Undertiden den låter illa verkar det som att kaminen blåser ut värmen ur rören som den skall, medans när fläkten tystnar är som att den slutar att fungera och värmer inte blåser ut. Om denna fläkt inte fungerar som den skall kan den även påverka hur förbränningen sker, om det kan vara boven till förbränningsproblemen? Någon mer som upplevt nått liknande?
Jag bifogar en länk till youtube där jag laddat upp ett videoklipp som visa vilken motor/fläkt det är och hur den låter. http://www.youtube.com/watch?v=uXA4rgOEWrY

tacksam för svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Problem med förbränning Ecoforest Ecoair

Inlägg av Icecap »

Om en fläkt låter annat än luftens susande brukar det vara tecken på att lagerna är slut. Sedan kan det vara sinterlager och där är räddningen en droppe symaskinolja i varje lager, är det kullager är det till att byta lager eller fläkt, allt efter händighet och plånbok.

Sedan ska man komma ihåg att fläkten ibland ska dammas av - och då menar jag inte dammvippa men stålborst.

Problemen du beskriver är <generellt> typisk vid luftunderskott vilket enkelt kan orsakas av dålig fläkt. Det kan också vara fel ställd dosering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar