Snabbkoppling till pelletsslangen?

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!

Snabbkoppling till pelletsslangen?

Inlägg av FRS05 »

Ja, finns det ingen snabbkoppling som går att använda till pelletsslangen? Alltså en rörklämma utan muttrar eller liknande som måste dras åt tusentals varv.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
ragge2
Entusiast!

Re: Snabbkoppling till pelletsslangen?

Inlägg av ragge2 »

På Bionordic B16 sitter en rörstump på pelletsslangen och den passar exakt i fallröret.
Konstigt att inte alla tillverkare tänkt på att slangen ska tas den ibland. Går nog att fixa till något eget.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu känner inte jag dimensionerna på IWABO brännaren och dess skruv/pelletsslang, men skulle den här kunna användas: http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Inom plastindustrin så suger man material i grova slangar, iofs är det väl sällan över 50mm, men då finns snabbkopplingar med bajonettinfästning, man sätter slang och koppling och vrider ett halvt varv.

Borde finnas även till grövre dimension ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Det ni pekar på är ju omvandlare till annan slangdimension. För att använda måste man ju då köpa slang och skruv med grövre dimension. Vrida och krångla med bajonettfattningar som väger kilovis är väl inte bättre än slangklämma heller. Och vad kostar en bajonettfattning 63 mm?
Svetsa på en hylsa på fallröret och skruva fast en bit rör i samma dimension som fallröret på slangänden skulle fungera.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Här kan vi snacka I-landproblem!

Men jag har funderat i samma banor själv. Tror inte att jag behöver klämmor egentligen men jag vill vara säker på att det inte lossnar mitt i natten eller liknande.

Jag använder mig av slangklämmor man inte behöver lossa hela vägen för att ta isär. Är som ett litet gångjärn i klämman så när trycket avtar så kan man lyfta upp själva kopplingen och dra isär klämman istället. Tar någon sekund extra så jag har släppt det.

Typ sådana:
http://www.jula.se/slangklammor-2-pack-414018

Använder mig av en mejsel för ändamålet så kan man skruva från alla vinklar:
http://www.jula.se/slangklammemejsel-110016
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har använt en stegmuff för universala avgassystem från Biltema, den finns i ett antal olika dimensionsövergångar. Hittar man bara en som passar så blir det ännu "billigare" än de tidigare postade exemplen.
Den ser ut så här:
Bild

Sedan är det "bara" att ta fram vinkelslipen och korta röret så att man får den längd som man vill ha.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Till min panna är det en steg-muff med infräst gummitätning som jag antar är standard.

Man bara sticker ner den i hålet så är det klart.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Lagom spänd slangklämma mot brännaren är snabbkoppling här. Inga verktyg krävs.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar