Video of thermia bequem
Har just tittat. Tycker inte det låter speciellt mycket, brännaren går ju utan kåpa och vem håller sitt öra (mikrofonen i detta fall) en halvmeter eller närmare från sin brännare.
Om det låter lika mycket med brännarkåpan på och dörren till pannrummet stäng samt örat (mikrofonen) utanför dörren då först tycker jag att vi kan börja prata om oväsen.......
Min fläkt låter då bra mycket mer när kåpan är av än vad din gör på filmen. Gnisslet som hörs är nog någon av skruvarna i brännaren som skaver mot något. T.ex pellets som kommit i kläm, gjutrester från tillverkningen, dåligt med smörjmedel någonstans eller kanske tom. koks längst ute vid brännarkoppen.
Nu vet inte jag exakt hur Thermian ser ut invändigt (bara sett några bilder) men det skiljer nog inte jättemycket mellan den och hur Ecotec A3:an ser ut invändigt och den har man ju skruvat i några gånger....
Om det låter lika mycket med brännarkåpan på och dörren till pannrummet stäng samt örat (mikrofonen) utanför dörren då först tycker jag att vi kan börja prata om oväsen.......
Min fläkt låter då bra mycket mer när kåpan är av än vad din gör på filmen. Gnisslet som hörs är nog någon av skruvarna i brännaren som skaver mot något. T.ex pellets som kommit i kläm, gjutrester från tillverkningen, dåligt med smörjmedel någonstans eller kanske tom. koks längst ute vid brännarkoppen.
Nu vet inte jag exakt hur Thermian ser ut invändigt (bara sett några bilder) men det skiljer nog inte jättemycket mellan den och hur Ecotec A3:an ser ut invändigt och den har man ju skruvat i några gånger....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag skall inte kunna stå på ovanvångingen och höra ett skarpt gnisslande. Men visst gör micen att ljudet inte känns "naturligt"..Roli skrev:Har just tittat. Tycker inte det låter speciellt mycket, brännaren går ju utan kåpa och vem håller sitt öra (mikrofonen i detta fall) en halvmeter eller närmare från sin brännare.
Jag har gjort rent både brännarkopp och kontrollerat skruven efter koks och främmande föremål, finns inga och den koks (sintring) som funnits har jag knackat bort..Roli skrev:
Gnisslet som hörs är nog någon av skruvarna i brännaren som skaver mot något.
PS. Jag bad i eftermiddags Thermia själva att titta på filmen och jag väntar på en kommentar ifrån deras sida.. Enligt kundtjänst där skall det INTE brumma och gnälla från skruven.. Det trista är att jag får starta om brännaren ibland för att den lägger av med felmeddelanden, vilket inte heller borde vara normat (enl. Thermias kundtjänst)..
Biomatic 20+
körde slut på min pellets igen...
väntar på min bulk transsport som aldrig verkar komma
så skotta lite pellets igen..
funkar nu igen.. men nu när jag körde i gång den så gnislade bärnnaren som din gör.. efter ett tag så upphör det hos mig..
Nu kör brännaren på.. o den är tyst... verkar gnissla när det är lite pellets alt spån i brännar skruven??

så skotta lite pellets igen..

Nu kör brännaren på.. o den är tyst... verkar gnissla när det är lite pellets alt spån i brännar skruven??
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är nog från skruven/brännare koppen de gnisslar..Per-Erik skrev: verkar gnissla när det är lite pellets alt spån i brännar skruven??
Jag har inget gnissel då jag kör på underhållsglöd o koppen alltid är varm men när den går med on/off styrning o koppen är kall kan de gnissla då den ska starta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det kan jag göra med min ibland, men det är Ecotecs "berömda" snurrande krans på brännarkoppen som gnisslar. Och det får man "smörja bort" med lite spissvärta mellan krans och kopp lite då och då.Älghår skrev:Jag skall inte kunna stå på ovanvångingen och höra ett skarpt gnisslande. Men visst gör micen att ljudet inte känns "naturligt"..
Men den felkällan skall vara borta på Beuqemen eftersom den inte har någon snurrande krans.
Det skall bli intressant att få höra vad Thermia har för förklaring. Undrar om de har slarvat med sin "egenkontroll" vid tillverkningen, nu när de säljer som aldrig förr....Älghår skrev: Jag har gjort rent både brännarkopp och kontrollerat skruven efter koks och främmande föremål, finns inga och den koks (sintring) som funnits har jag knackat bort..
PS. Jag bad i eftermiddags Thermia själva att titta på filmen och jag väntar på en kommentar ifrån deras sida.. Enligt kundtjänst där skall det INTE brumma och gnälla från skruven.. Det trista är att jag får starta om brännaren ibland för att den lägger av med felmeddelanden, vilket inte heller borde vara normat (enl. Thermias kundtjänst)..
Annars kanske Andrés fundering kan vara något. Hur är skruven lagrad ute i brännarkoppen? Är det stål mot stål? Så är iallafall Ecotecen lagrad. Om man smörjer med kopparpasta där så kanske ljudet försvinner?!?!
Eller man kanske måste öka glappet mellan materialen där för att minska friktionen som kanske kommer när koppen är kall?!?!?
Detta är funderingar, vet ej om de hjälper men man kan ju alltid pröva. Jag upplever iallafall att min brännare tystna lite efter dessa "ingrepp"
Moderator
-
- Lärjunge!
Hmmm... Hur enkelt felet egentligen är så tycker jag att det verkar för d*äv*igt att man ska börja plocka isär och göra egna ingrepp på prylar man upplever som det bästa på marknaden... Eller var jag lite petig nuRoli skrev:Vet ej om de hjälper men man kan ju alltid pröva. Jag upplever iallafall att min brännare tystna lite efter dessa "ingrepp"

CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Fröträd
Har nu också lyssnat på oljudet och det är liknande som jag har!!!!
Det är förmodligen felet med doserskruvens "hus" (Thermia......-tråden).
Detta ljud uppkom efter 45 timmars drift på min brännare men då det bevisligen är fel delar så är det kanske inte så konstigt så du lär ju också få bytt dina prylar för så ska det f.n inte låta. Har varit runt och kollat på andra i drift och dom går ju hur tyst som helst (som min gjorde de första timmarna). Får nu hoppas att Thermia sköter detta snabbt och snyggt med utbytet för att inte få för elaka kunder kvar

Det är förmodligen felet med doserskruvens "hus" (Thermia......-tråden).
Detta ljud uppkom efter 45 timmars drift på min brännare men då det bevisligen är fel delar så är det kanske inte så konstigt så du lär ju också få bytt dina prylar för så ska det f.n inte låta. Har varit runt och kollat på andra i drift och dom går ju hur tyst som helst (som min gjorde de första timmarna). Får nu hoppas att Thermia sköter detta snabbt och snyggt med utbytet för att inte få för elaka kunder kvar

The sky isn´t the limit- ground is
Hmm... jag kör fortfarande min nya Biomatic på el i väntan på PelliStore-förrådet. Men..., nyfiken som man är har jag "torrkört" brännaren genom kontrollerna i servicemenyn.
Som man kanske kan (borde?) förvänta sig så hörs inget gnissel alls, bara ett stilla surrande från motorn, klinkandet från backspärren och sedan ett "tjoffande" som jag tror kommer från slussen. Vad beror "tjoffandet" på? Skall det vara så? (Det hörs också bakom gnisslet i Älghårs fina video...)
Någon som känner igen det ljudet?
Som man kanske kan (borde?) förvänta sig så hörs inget gnissel alls, bara ett stilla surrande från motorn, klinkandet från backspärren och sedan ett "tjoffande" som jag tror kommer från slussen. Vad beror "tjoffandet" på? Skall det vara så? (Det hörs också bakom gnisslet i Älghårs fina video...)
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
Mycket riktigt det ljudet finns på Älghårs video och kommer från slussvingarna.Johan L skrev:Som man kanske kan (borde?) förvänta sig så hörs inget gnissel alls, bara ett stilla surrande från motorn, klinkandet från backspärren och sedan ett "tjoffande" som jag tror kommer från slussen. Vad beror "tjoffandet" på? Skall det vara så? (Det hörs också bakom gnisslet i Älghårs fina video...)
Slussvingarnas uppgift är att hindra "drag" igenom brännaren men samtidigt tillåta pelletsmatning. Därför sitter det fyra stycken vingar av gummi/plast material på en roterande axel. Denna axel sitter i en "cylinder" med öppningar uppåt och nedåt i cylinderns mantel. Den fyra slussvingarna bildar fyra "kamrar" i cylindern som roterar runt. Kammaren uppåt tar emot pellets, den nedåt tömmer pellets. Detta igenom öppningarna medans de två övriga kammrarna tätar mot cylinderns väggar och hindrar luften att gå igenom brännaren.
Det s.k. "tjoffljudet" uppkommer när slussvingen kommer ut från cylinderns väggar, där den är i spänn för att täta, till öppningarna uppåt och nedåt.
Blev en invecklad förklarning till ljudets uppkomst, hoppas någon förstod.
Ljudet finns också på Ecotec brännarna som också har slussvingar. Dessa behöver dock bytas med en/två års mellanrum. Hur är det med slussvingarna på Bequemen?
Moderator
thermian är konstruerad så att inte pellets ramlar rakt ned på vingarna.
Dock så är detta en förbrukningsartikel, men enl themia så skall dom inte behöva bytas lika ofta som ecotec
Dock så är detta en förbrukningsartikel, men enl themia så skall dom inte behöva bytas lika ofta som ecotec
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Jag har samma problem med min 15D.
Gnisslar och låter...
Men eftersom jag inte hör det upp till första våningen som du gör störs jag inte lika mycket av det.
Jag har dock funderat på att köpa en ljudisolerande 10mm matta på Biltema och klä plastkåpan med. Borde fungera bra och inte störa luftflödet.
Men det är ju självklart bättre om man kan åtgärda själva problemet.
Det verkar uppenbarligen vara ett problem som flera har. Därför borde Thermia kunna ordna fram en lösning eller iaf rekomendera en åtgärd.
Jag hittade detta inlägg från 'tippx' i annan tråd. Har inte testat själv ännu:
"Jag har haft problem med att ett gnisslande/tjutande ljud uppstod när internmatningsskruven gick. ...
. Jag tog bort brännkoppen och slipade av änden på skruven med ett fint sandpapper (hade lyckats komma en del beläggningar där med), och nu går den så tyst och fint "
Gnisslar och låter...
Men eftersom jag inte hör det upp till första våningen som du gör störs jag inte lika mycket av det.
Jag har dock funderat på att köpa en ljudisolerande 10mm matta på Biltema och klä plastkåpan med. Borde fungera bra och inte störa luftflödet.
Men det är ju självklart bättre om man kan åtgärda själva problemet.
Det verkar uppenbarligen vara ett problem som flera har. Därför borde Thermia kunna ordna fram en lösning eller iaf rekomendera en åtgärd.
Jag hittade detta inlägg från 'tippx' i annan tråd. Har inte testat själv ännu:
"Jag har haft problem med att ett gnisslande/tjutande ljud uppstod när internmatningsskruven gick. ...
. Jag tog bort brännkoppen och slipade av änden på skruven med ett fint sandpapper (hade lyckats komma en del beläggningar där med), och nu går den så tyst och fint "
----------------
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Klickandet från backspärren fixas med en bit tätningslist..Johan L skrev: bara ett stilla surrande från motorn, klinkandet från backspärren och sedan ett "tjoffande" som jag tror kommer från slussen. Vad beror "tjoffandet" på? Skall det vara så? (Det hörs också bakom gnisslet i Älghårs fina video...)
Tjoffandet har roli förklarat bra..

Jag är övertygad om att gnisslandet kommer från koppen där matarskruven går in.. De följer alltid med sand o annat skit i pelletsen som sedan sintrar o en del små korn kommer väl in mellan axeln o brännarkoppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Menar du att det påverkar livslängden på slussvingarna om pelletsen ramlar rakt ner på vingarna eller inte??Patrik skrev:thermian är konstruerad så att inte pellets ramlar rakt ned på vingarna.
Från Thermians doserskruv så "ramlar" ju pelletsen ner på slussvingarna. Dock inte lika långt som om de kom direkt från matarslangen.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Samma förklaring som Patrik gav har jag fått av min service man..Roli skrev:Menar du att det påverkar livslängden på slussvingarna om pelletsen ramlar rakt ner på vingarna eller inte??Patrik skrev:thermian är konstruerad så att inte pellets ramlar rakt ned på vingarna.
Från Thermians doserskruv så "ramlar" ju pelletsen ner på slussvingarna. Dock inte lika långt som om de kom direkt från matarslangen.
Det är inte fallhöjden det beror på utan bara några enstaka pellets som läger sej i slussen varje gång.. De skulle va bra för som jag förståt så har ecotec sitt "internförråd" direkt på slussen o då går den full med ökad belastning på slussvingarna.. Pellets kommer ju i klämm mellan slussvingarna o godset med ökad brytning/belastning på vingarna de kan inte hända på thermian.. Det är förklaringen jag fått iaf sen om de stämmer får tiden utvisa..
Nä det är fel. Ecotecens internförråd ligger under slussvingarna.André skrev:Det är inte fallhöjden det beror på utan bara några enstaka pellets som läger sej i slussen varje gång.. De skulle va bra för som jag förståt så har ecotec sitt "internförråd" direkt på slussen o då går den full med ökad belastning på slussvingarna.. Pellets kommer ju i klämm mellan slussvingarna o godset med ökad brytning/belastning på vingarna de kan inte hända på thermian.. Det är förklaringen jag fått iaf sen om de stämmer får tiden utvisa..
Jag tror att chansen att det kommer pellets ikläm är lika stor på Ecotecen som i Thermian. Dvs kommer det "nedramlande" pellets precis när slussvingen skall "stänga" så kommer den ikläm oberoende vilken brännare man har.
Jag har också skruvmatning före mina slussvingar som i Thermian, skillnaden är bara att jag har ett fallrör mellan min skruv och slussvingarna.
Moderator