Hej!
Jag hade en tråd för någon dag sedan angående smäll i pannan och det visade sig att tilluftsventilen i pannrummet var igentäppt. Jag har ju fixat det och än så länge ingen ny smäll (peppar peppar...). Nu när den har eldat är askan ganska mörk grå och innehåller små kolbitar. What to do??
En fråga till. På sotluckan nedtill på pannan sitter en ventil. Ska den vara helt stängd?
små kolbitar i askan
små kolbitar i askan
Albin kombipanna (197x), Iwabo villa-s (2002)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: små kolbitar i askan
Små kolbitar i askan beror på att den nog kanske får lite för mycket pellets - den går lite "fett" helt enkelt. Eftersom den nu får den luft den behöver, vilket den inte fick när installatören var där, kanske en ny injustering vore på sin plats?
Ventilen på sot/askluckan skall vara helt stängt. ALL luft skall gå via brännarens system - annars blir det störningar i driften.
Ett litet knep du kan ta till för att se om brännaren går för fett, är att titta in i rensluckan på rökröret medan brännarn går i normalt driftsmodus. Om det visar sig synlig rök där, går den för fett. Då måste potentiometern för pelletsmatning vridas långsamt(!) i den riktning som ger mindre matning tills röken precis upphör. Jag vill understryka långsamt därför att pelletsbrännare, till skillnad från motorer, svarar mycket långsamt eftersom de går på fastbränsle. Generellt gör det mindre skada på brännaren att den går lite fett, än om den gått magert eftersom högt syreöverskott ger "svetslåga" som utmattar stålet i brännarkoppen. Men allra bäst mår brännaren och ekonomin om den får lagom med pellets
Ventilen på sot/askluckan skall vara helt stängt. ALL luft skall gå via brännarens system - annars blir det störningar i driften.
Ett litet knep du kan ta till för att se om brännaren går för fett, är att titta in i rensluckan på rökröret medan brännarn går i normalt driftsmodus. Om det visar sig synlig rök där, går den för fett. Då måste potentiometern för pelletsmatning vridas långsamt(!) i den riktning som ger mindre matning tills röken precis upphör. Jag vill understryka långsamt därför att pelletsbrännare, till skillnad från motorer, svarar mycket långsamt eftersom de går på fastbränsle. Generellt gör det mindre skada på brännaren att den går lite fett, än om den gått magert eftersom högt syreöverskott ger "svetslåga" som utmattar stålet i brännarkoppen. Men allra bäst mår brännaren och ekonomin om den får lagom med pellets

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tack för snabbt svar. Jag har haft lite begränsat med tid att svara igen. Jag har ändrat matningen och justerat fläkten lite, men trots det så är det fortfarande små kolbitar i askan. Jag ringde vår installatör och tyckte jag först skulle prova med att rengöra brännaren och pannan ordentligt. Det har jag gjort och nu har jag inte kontrollerat om det funkar. Men om det inte gör det. Vad tror ni då? Jag funderar på om man kan öka övergångstiden, alltså den tid som är mellan att fotocellen upptäckt låga och innan den går in i normal drift?
Pelbro:
Om du skriver i din profil vad du har för grejer: brännartyp, pannmodell mm så är det lättare att få relevanta svar på dina frågor eftersom olika brännare har lite olika egenheter för sig......
Om du skriver i din profil vad du har för grejer: brännartyp, pannmodell mm så är det lättare att få relevanta svar på dina frågor eftersom olika brännare har lite olika egenheter för sig......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
tack för tipset roli. Om det behövs kan jag uppdatera med mer detaljer när jag kommer hem ikväll.
Ju mer information dessto bättre och lättare att ge svar på dina frågor. Dock så är profilen begränsad så går inte att skriva hur mycket som helst.....
Moderator