Internmotorn går oavbrutet EcoTec A3 15kW

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HataEcoTec
Späd planta

Internmotorn går oavbrutet EcoTec A3 15kW

Inlägg av HataEcoTec »

Hej!
Nu går drivmotorn oavbrutet på vår EcoTec A3 15kW.

Pelletsmatarskruven från förrådet går hackigt när den får ström från EcoTecs kontrollenhet (monterad på en Effectapanna) [men matarskruven och matningen går helt perfekt när den får ström från vanligt vägguttag]. Det gör att kontrollenheten slår ifrån med felsignal 5 gröna blinkningar+summerton. Trots det fortsätter brännarens drivmotor (11 i bilden av brännaren, se länk nedan) att gå. Brännaren matar för högtryck vidare pellets från slussmataren (9) in i pannan, alltså utan att pausa och invänta att nya pellets behöver matas fram till förbränningskoppen (17). Detta gör att pannan övereldar och det blir rökutveckling som stiger ur slussmataren (9) upp i förrådsslangen -- röken går alltså även "bakvägen" ut. Efter ett tag slår kontrollenheten ifrån, för nivåvakterna(12;13) sotar igen och även optovakten (7).

Det är alltså flera fel: 1) Dålig matning av pellets från förrådet, 2) Konstant matning av pellets från brännarens slussmatare och internförråd, 3) övereldning i pannan.
:?:
Vad är felet?:
A) Kretskortet i kontrollenheten (dvs styrningen av pannans funktioner?
B) Pelletsdamm och/eller aska som hindrar normal matning av pellets eller ut-ledning av rökgaser (vid 10;12;15 på bilden--se länk nedan)?
C) Något annat?
:!:
Följdfråga om svar (A) är det troligaste: Vilken är den mest prisvärda eller den billigaste nya pelletsbrännaren idag? (Kretskort finns inte längre till denna brännare, man måste köpa ny kontrollenhet för 6500.-)

Bild på EcoTecA3:
http://www.ladda-upp.com/bilder/77119/eco-tec-a3
Senast redigerad av HataEcoTec den lör 10 nov, 2012 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Internmotorn går oavbrutet EcoTec A3 15kW

Inlägg av Icecap »

Utan att känna till kretskortet eller liknande är min teori att drivelementet som styr internmotorn har gått sönder. Oftast är detta en TRIAC och ibland ett relä men är det en motor som kör "ofta" i korta stunder är TRIAC definitivt det vanligaste. Och de kortsluter ibland precis som reläer som kan bränna ihop kontaktpunkterna.

En TRIAC går att byta, det rör sig nästan alltid om en komponent med 3 pinnar och den kostar runt 20-30 kr! Ett exempel på www.elfa.se: BT138-800 (best.nr. 72-005-12 á 22:60 + moms).

Men det kräver att ni eller någon annan tar kretskortet, felsöker lite och verifierar att denna gissning är korrekt, sedan är resten enkelt. Att byta en TRIAC skulle ta runt 15 minuter i lödtid.

Så har ni kunnig tillgång till lödkolv kan det kanske vara värd att få lagat kretskortet, man kan löda mycket för 6500:-

OBS: Dock verkar de andra symptom tyda på att själva styrningen kan spöka lite. Vad som orsaker detta kan jag inte svara på utan närmre överblick och undersökning, det kan vara så "enkelt" att kretskortet har gått i pension. Jag hade dock testat att få kontrollerat TRIAC och evt. bytt vid fel.

I nuläget behövs en mer noga undersökning av felorsaken innan en definitiv diagnos kan fastställas, dock kan jag direkt avfärda felorsak C. Felorsak B är tveksam men damm och skit på kretskortet kan ge oönskade effekter så det är en svag möjlighet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

I detta inlägg finns beskrivet hur man byter triac, iofs till förbränningsfläkt men det gäller ju bara att hitta rätt komponent.
Tror jag har en triac liggande sedan min tid med A3 men Skåne - Småland är ju en bit att åka.
Jerjo

bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om internskruven går hela tiden samtidigt som externskruven går hackigt, är jag tyvärr rädd för att det är svar A eftersom beskrivningen tyder på att det är flera fel på kretskortet. Kretskortet står i förbindelse med två kapacitiva givare i brännarens interna matningsförräd, så att dessa ger start och stopp order till processorn som via reläer startar och stoppar skruvarna. Det kan givetvis vara den ena eller båda två av dessa givare, men det att exterskruven går hackigt talar mer för att det är kretskortet som tagit sig en törn - tyvärr.

Den billigaste nya pelletsbrännare idag är NIBE PB10 som finns att köpa för 14 000 kronor och uppåt - breoende på var du frågar. http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-p ... nnar-pb10/ http://www.vvsonnet.se/1/sv/vaermepanno ... ennare.php

Den mest prisvärda brännaren är Janfire NH Mody - men den kostar åt andra sidan 25 - 26 000 kronor plus skruv (de har en egen skruv medan till NIBE PB10 skall man kunna använda EcoTec skruven eventuellt efter att ha bytt kontakt). http://www.forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT04.htm

Mellan dessa två finns Ariterm BeQuem för kring 23 - 24 000 kronor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Kanske den hackiga gången på externskruven beror på röken bakklänges genom slussen - bara en fundering.
I så fall kan det ju hjälpa att byta triac för internskruv och få en fungerande brännare.
Ett sätt att veta om triacen, eller dess styrning, är kass är att slå ifrån strömbrytaren på automatikskåpet. Fortsätter internskruven att gå även då så torde triac, eller dess styrning, vara sönder?!
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Kretskortet står i förbindelse med två kapacitiva givare i brännarens interna matningsförräd, så att dessa ger start och stopp order till processorn som via reläer startar och stoppar skruvarna.
Hej hopp, nu är Bergatorparen ute och pratar om saker som han inte riktigt vet hur de fungerar.....
I en EcoTec finns det inga kapacitiva givare i internförrådet utan det sitter en irdiod och en irmottagare. När internförrådet är fullt ser inte mottagaren ljuset från irdioden och stänger av skruven som gå en viss inställd tid innan den stannar.

HataEcoTec:

Har du kollat värmekontakten på brännarröret? Har den löst ut så kan brännaren bete sig underligt. För att kontrollera kontakten så trycker du hårt på den lilla knappen mitt i kontakten, brukar oftast vara svart eller röd. Hör du eller känner du ett litet klick så hade den löst ut......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jaja, så var jag lite snabb i avtrycket där - glömmer ibland att EcoTec är Fred Flinta tech :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ariterm bequem har väl även den optisk nivåvakt i interförrådet, <sarkasm>så tydligen finns det bara stenåldersbrännare på marknaden. </sarkasm>
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Sår inte vad HataEcotec har för slags panna men en vettig uppgradering vore väl en begagnad EcoTec A4 eller Ecotec Bioline 20. Briserna på begagnat där har fallit ordentligt. Elda med A3 som inte har någon eltändnng är knappast någon mening idag. Alla saker går sönder förr eller senare och är brännaren 10 år gammal kan man inte räkna med att den fungerar som en ny.

Bergatorparen tycks ha helt egna ideer jämt om vad som är bra och vad som är dåligt. Ideerna varierar ochså snabbt, den ena veckan si den andra veckan så....
Nibe PB10 är vrken särskilt billig eller prisvärd. Lika gammalmodig som min brännare och sådana förlegade produkter ska man inte köpa nya.
Om Janfire Mody är prisvärd eller inte är väl fråga om tycke och smak. Högt pris i alla fall.

Mest prisvärda brännaren är utan konkurrens idag BioBjörn från Energibiten. Alla moderna egenskaper inklusive automatisk uraskning och 2 meter skruv. Allt för 19000. Biligaste reservdelarna dessutom.

Men jag tycker det är mest naturligt fortsätta med EcoTec och antagligen passar pannan också bäst för en uppåtbrinnande brännare när den nu redan sitter en sådan i pannan.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Velund: NIBE PB10 är, om man vet var man skall leta, den billigaste av de nya i betydelsen rakt ur kartongen, pelletsbrännarna. DET var svaret på billigaste. Janfire NH är utan tvekan en utav de mest prisvärda i sin klass eftersom den klarar sig själv utan för mycket handhavande. Är det så svårt att förstå detta då. Jag har ingen favoritbrännare, så jag försöker rekommendera den som jag anser kommer passa hos den jag försöker hjälpa. Hur mycket hjälp skulle jag vara till om jag rekommenderade samma brännare till alla jag mötte? Olika människor har olika sätt och olika behov - varför det finns olika sorters utrustning. Sedan får man inte glömma den psykologiska sidan av saken: Om du haft en brännare som krånglat och ställt till det för dig, skulle du vilja skaffa en likadan igen - fast uppgraderat? JAG skulle INTE göra det. Och kom ihåg en sak Velund: Det DU tycker är enkelt kanske andra tycker är svårt och tvärt om. Olika brännare har olika manöverorgan som syftar till att alla skall kunna hitta något de kan känna sig hemmastadda med. Det är därför vi har olika märken och olika modeller av det mesta därför att vi är olika.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Honda skrev:Ariterm bequem har väl även den optisk nivåvakt i interförrådet, <sarkasm>så tydligen finns det bara stenåldersbrännare på marknaden. </sarkasm>

Ja DU kan låta
<sarkasm> märket stå utan slutmärke - men det skall vi ta sedan. Ja, även BeQuem har optisk nivåvakt i förrådet - konstigt nog, eftersom jag har för mig att dessa kan ställa till det ibland i synnerhet om det blir en del damm. Jag skall inte spekulera i varför man använder dem, men de är onekligen mindre skrymmande än de flesta kapacitiva givare. Skall vi vara ärliga: De flesta pelletsbrännare ÄR Fred Flinta - det är bara att de spar oss för pengar som gör att vi använder dem. Vore det inte för det, skulle inte jag konverterat till pellets.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
HataEcoTec
Späd planta

Inlägg av HataEcoTec »

Ni är otroliga!

Ett utförligt och extremt konstruktivt svar redan innan jag hann redigera mitt första inlägg; och sedan dess uppbackat av flera svar...

Supertack!

Jag har beställt den där elkomponenten från Elfa som dock ej kommit ännu (!) och ska försöka löda den. Funkar inte det, ska jag följa era vidare råd.

Jag borde tydligen ha skrivit att jag har en Effectapanna; jag tror att modellen heter 220.

Igen: Jag är oerhört tacksam för er ovärderliga hjälp. Ber att få återkomma när jag har strulat till det!
:eye:
(Ovanstående smiley är en illustration på mitt eget öga: Matarskruvmotorn slog mig i ögat när jag och min elektriker justerade matarskruvens vinkel i förhållande till förrådet. Som en bekant oroligt undrade -- 'Har'u fått värmeslag?')
Skriv svar