Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden
En sak slog ner i mig: Du har ju rätt så låg avgastemperatur, och ihop med det vädret vi har och haft under de senaste 6 - 7 månaderna, kan det tänkas att skorstenen är så genomsur uppe i toppen att det hindrar draget, och att de första 10 minuterna av eldningscykeln behövs för att få igång draget?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skummmt! Tror inte draget i skorsten ändrar brännarens inställning
kan det va glappt nån stans??

Kollade pellets Nissen förbränningen under en längre tid??? Skulle vart intressant å se värdena,För om du hade ett läckage med tjyvluft så syns de direkt.
Draget finns där hela tiden, och det är bara några veckor sedan sotaren var här.bergatorparen skrev:En sak slog ner i mig: Du har ju rätt så låg avgastemperatur, och ihop med det vädret vi har och haft under de senaste 6 - 7 månaderna, kan det tänkas att skorstenen är så genomsur uppe i toppen att det hindrar draget, och att de första 10 minuterna av eldningscykeln behövs för att få igång draget?
Njae, han höll på rätt länge men inte under den första stunden när det strular. Jag ville att han skulle börja mäta på lågeffekt och innan något annat gjordes, men han menade att vi då hade fått vänta på att det skulle svalna av för att kunna byta packningen mellan pannluckan och pannan. Vi hade bestämt innan att han skulle ha en sådan med sig.Eldvin skrev:Kollade pellets Nissen förbränningen under en längre tid??? Skulle vart intressant å se värdena,För om du hade ett läckage med tjyvluft så syns de direkt.
Jag vill att han kommer hit och mäter igen och då där jag vill att det ska mätas. Dock så vill jag diskutera den kommande notan först. Han har varit här två gånger och problemet som jag sökte hjälp för finns kvar, det är inte svårt att ha synpunkter på det om räkningen är saltad.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Skulle det bli besvär, så kontakta Värmebaronen. De brukar vilja ha kvar sina kunder, så de kommer nog anstränga sig för att hitta en lösning på problemet. Men be rörkrökarn kolla draget i skorstenen med. Han bör ha en sådan dragmätare för handen. Det gäller att göra som Sherlock Holmes: Utesluta allt som uteslutas kan. Det man då i slutändan står kvar med, oavsett hur osannolikt det kan verka, måste vara sanningen.
Med tanke på pannans konstruktion, är det inte alls otänktbart att det är just på draget som problemet kan ligga, men det är rörkrökarn som skall vara fackmannen, och det han hans jobb att se till att anläggningen fungerar såsom den skall INNAN han förklarar sig färdig.
Kolla dessutom matarskruvens funktion: Om den går ojämt, kan det vara läge att kolla hur det är med spån/finfraktion. Värmebaronens skruvar brukar vara jättefina, men under ogynsamma förhållanden kan flis/finfraktion göra så att skruven får svårt att få tag på pellets. Detta innebär att brännaren kommer att gå mycket magert de första tiden - medan när den får upp tempen, så går den normalt - eller så verkar det. Instrumentet ger bara besked om sammansättningen av avgaserna och deras temperatur, och beräknad verkningsgrad - men det kan inte säga något om effekten brännaren ger. De instrument jag kollat in har åtminstone inte den funktionen.
Med tanke på pannans konstruktion, är det inte alls otänktbart att det är just på draget som problemet kan ligga, men det är rörkrökarn som skall vara fackmannen, och det han hans jobb att se till att anläggningen fungerar såsom den skall INNAN han förklarar sig färdig.
Kolla dessutom matarskruvens funktion: Om den går ojämt, kan det vara läge att kolla hur det är med spån/finfraktion. Värmebaronens skruvar brukar vara jättefina, men under ogynsamma förhållanden kan flis/finfraktion göra så att skruven får svårt att få tag på pellets. Detta innebär att brännaren kommer att gå mycket magert de första tiden - medan när den får upp tempen, så går den normalt - eller så verkar det. Instrumentet ger bara besked om sammansättningen av avgaserna och deras temperatur, och beräknad verkningsgrad - men det kan inte säga något om effekten brännaren ger. De instrument jag kollat in har åtminstone inte den funktionen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Dragmätare behövs inte,det finns i instrumentet. jag skulle åxå mätt rökgaserna från början för att se om det svajjar i början,då ser man draget på samma gång.
Du bor i Skåne. Det är inte så att shunten inte skickar ut så mycket värme för tillfället?
Om det är det på det viset är circulationen i pannan låg. Det kan ta sin tid för varmvattnet att ta sig runt i pannvolymen och värma upp vatten och plåt. En kall ficka i pannan kan orsaka tillfällig sänkning av temperaturen.
Om du ger data om vattenvolym och effekt på låg- och högläge är det enkelt att uppskatta om det tillförda värmet tas upp av vattnet eller försvinner någon annanstans.
Exempel:
P_låg=5 kW
t_låg=20 min
dT=8C
V=150 liter = 150 kg
H_låg = 5 * 20/60 * 3600 MJ = 6 MJ
H_v = 150 * 8 * 4 = 5 MJ
Stämmer värmemängderna överens som i exemplet är det OK.
/Jörgen
Om det är det på det viset är circulationen i pannan låg. Det kan ta sin tid för varmvattnet att ta sig runt i pannvolymen och värma upp vatten och plåt. En kall ficka i pannan kan orsaka tillfällig sänkning av temperaturen.
Om du ger data om vattenvolym och effekt på låg- och högläge är det enkelt att uppskatta om det tillförda värmet tas upp av vattnet eller försvinner någon annanstans.
Exempel:
P_låg=5 kW
t_låg=20 min
dT=8C
V=150 liter = 150 kg
H_låg = 5 * 20/60 * 3600 MJ = 6 MJ
H_v = 150 * 8 * 4 = 5 MJ
Stämmer värmemängderna överens som i exemplet är det OK.
/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Om jag inte kommer på något revolutionerande idag så ska jag givetvis ringa Värmebaronen i morgon.
Draget är inget problem. Det är som det alltid har varit, och som det bör vara med 9 meter skorsten. Även rökgastempen är som den alltid har varit. Jag kan inte se hur svaret på mitt bekymmer skulle kunna ligga där.
Angående dålig cirkulation i pannan så har det aldrig varit ett problem tidigare. Jag har skickat ut 35-gradigt vatten på framledningen de senaste dagarna och det ligger där någonstans nu också. Sommartid när cirkulationen är helt avstängd är inte heller något problem.
Jag ska mäta upp effekten på brännaren, men batteriet i hushållsvågen är slut... Jag är dock ganska säker på att det landar runt 15kwh. Påsen med pellets efter sex minuters matning på lågeffekten väger märkbart mindre än en 400 grams margarinpaket
Egentligen borde man mäta på längre tid för att få exaktare värde, men sex minuter duger som fingervisning.
Problemet måste - rökgasanalys till trots - bottna i luft. Om analysen hade gjorts tidigare i förbränningsprocessen så hade den med all sannolikhet visat ett annat resultat. Just nu går mina tankar i att rostret reser på sig av värmen från förbränningen (inte tändelementet, har kollat det), kanske att "vingarna" på rostret breder ut sig och på så vis skapar en luftspalt i framkant? Jag vet inte, men man måste nog försöka tänka i osannolika banor eftersom det känns som att de sannolika alternativen är slut...
Jag vet inte om jag har nämnt att tempen ofta går upp en grad under själva tändfasen när den den har fått fyr och blåser på lågan. Sen står det stilla i 12-13 minuter innan det börjar öka igen. Det är i såna här lägen man håller på och revidera uppfattningen om man inte borde satt in en luft/vatten i stället...
Draget är inget problem. Det är som det alltid har varit, och som det bör vara med 9 meter skorsten. Även rökgastempen är som den alltid har varit. Jag kan inte se hur svaret på mitt bekymmer skulle kunna ligga där.
Angående dålig cirkulation i pannan så har det aldrig varit ett problem tidigare. Jag har skickat ut 35-gradigt vatten på framledningen de senaste dagarna och det ligger där någonstans nu också. Sommartid när cirkulationen är helt avstängd är inte heller något problem.
Jag ska mäta upp effekten på brännaren, men batteriet i hushållsvågen är slut... Jag är dock ganska säker på att det landar runt 15kwh. Påsen med pellets efter sex minuters matning på lågeffekten väger märkbart mindre än en 400 grams margarinpaket

Problemet måste - rökgasanalys till trots - bottna i luft. Om analysen hade gjorts tidigare i förbränningsprocessen så hade den med all sannolikhet visat ett annat resultat. Just nu går mina tankar i att rostret reser på sig av värmen från förbränningen (inte tändelementet, har kollat det), kanske att "vingarna" på rostret breder ut sig och på så vis skapar en luftspalt i framkant? Jag vet inte, men man måste nog försöka tänka i osannolika banor eftersom det känns som att de sannolika alternativen är slut...
Jag vet inte om jag har nämnt att tempen ofta går upp en grad under själva tändfasen när den den har fått fyr och blåser på lågan. Sen står det stilla i 12-13 minuter innan det börjar öka igen. Det är i såna här lägen man håller på och revidera uppfattningen om man inte borde satt in en luft/vatten i stället...
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Så här beter sig min panna då brännaren startar på 8kW och huset drar ca 6kW, gula linjen är ljussensorn och gröna temperaturen:

Det tar nästan 15 minuter innan temperaturen har nått samma värde som då brännaren tände. Temperaturen stiger snabbare de första 15 minuterna, och om jag kör med elstaven så ser det ungefär likadant ut så det är alltså inte brännaren som ger mera effekt i början.
Det här har jag alltid betraktat som normalt....

Det tar nästan 15 minuter innan temperaturen har nått samma värde som då brännaren tände. Temperaturen stiger snabbare de första 15 minuterna, och om jag kör med elstaven så ser det ungefär likadant ut så det är alltså inte brännaren som ger mera effekt i början.
Det här har jag alltid betraktat som normalt....
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
>>Honda, OK, men vi har olika grejor. Jag har under sex år kunnat se en höjning av panntempen strax efter att brännaren har lämnat tändfasen och gått in i lågeffektsfasen. Nu plötsligt så gör jag inte det längre. I stället så kan tempen t.o.m sjunka under de 12-14 minuter som går innan tempen börjar röra på sig.
Det går också åt rätt mycket pellets. Till min stora förvåning så var pelletsförrådet slut idag när jag kom hem. I helgen bedömde jag att jag lätt kunde vänta flera dagar till innan det behövde fyllas på. Jag tog i alla fall tillfället i akt att rensa ut spån ur förrådet. Jag har velat göra det ett tag och därför väntat på att att pelletsen skulle ta slut, men att det gick så fort var alltså en överraskning.
Jag har haft kontakt med han som har gjort rökgasanalyserna. Han har ingen bra förklaring på vad som kan orsaka mina problem. Han tror att jag har "kört brännaren för hårt" genom att ge den mer pellets än vad den ska ha och på så vis tvingat ut en högre effekt trots den felaktiga förbränning uppstår vid för hög matning. På så vis skulle jag ha fått en snabbare uppvärmning. Med andra ord så skulle det med hans teori vara normalt att tempen sjunker under större delen av lågeffektsfasen. Jag sa att jag inte alls köper den förklaringen, så det är väl lite ord mot ord där. Han skulle kontakta Värmebaronen, vilket jag redan har gjort. Dock utan att få några svar. "Byt roster" var ett tips efter att jag drog en teori om att kanske värmen från förbränningen kan få roster att ändra form. Det är nog långsökt, men vad gör man när alternativen sinar?
Idag, efter att jag hade rengjort och sen fyllt på förrådet, så fanns jag på plats när pannan startade. I slutet av tändfasen stiger tempen en grad, men sju minuter in i lågeffektsfasen sjunker den en grad. Efter knappt 14 minuters drift höjs tempen och nu mer regelbundet. När högeffektsfasen går in efter 20 minuter så har tempen gått upp totalt sex grader. Det ska jämföras med att det i normala fall under lågeffekten brukar höjas 18 grader som hysteresen är plus ytterligare någon grad till på avkylningen.
18 grader har alltså bytts ut mot sex grader och det menar installatören är OK??
Det går också åt rätt mycket pellets. Till min stora förvåning så var pelletsförrådet slut idag när jag kom hem. I helgen bedömde jag att jag lätt kunde vänta flera dagar till innan det behövde fyllas på. Jag tog i alla fall tillfället i akt att rensa ut spån ur förrådet. Jag har velat göra det ett tag och därför väntat på att att pelletsen skulle ta slut, men att det gick så fort var alltså en överraskning.
Jag har haft kontakt med han som har gjort rökgasanalyserna. Han har ingen bra förklaring på vad som kan orsaka mina problem. Han tror att jag har "kört brännaren för hårt" genom att ge den mer pellets än vad den ska ha och på så vis tvingat ut en högre effekt trots den felaktiga förbränning uppstår vid för hög matning. På så vis skulle jag ha fått en snabbare uppvärmning. Med andra ord så skulle det med hans teori vara normalt att tempen sjunker under större delen av lågeffektsfasen. Jag sa att jag inte alls köper den förklaringen, så det är väl lite ord mot ord där. Han skulle kontakta Värmebaronen, vilket jag redan har gjort. Dock utan att få några svar. "Byt roster" var ett tips efter att jag drog en teori om att kanske värmen från förbränningen kan få roster att ändra form. Det är nog långsökt, men vad gör man när alternativen sinar?
Idag, efter att jag hade rengjort och sen fyllt på förrådet, så fanns jag på plats när pannan startade. I slutet av tändfasen stiger tempen en grad, men sju minuter in i lågeffektsfasen sjunker den en grad. Efter knappt 14 minuters drift höjs tempen och nu mer regelbundet. När högeffektsfasen går in efter 20 minuter så har tempen gått upp totalt sex grader. Det ska jämföras med att det i normala fall under lågeffekten brukar höjas 18 grader som hysteresen är plus ytterligare någon grad till på avkylningen.
18 grader har alltså bytts ut mot sex grader och det menar installatören är OK??
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Glömde: Någon undrade om effekten, jag har mätt upp den och tillsatt bränsle skulle ge en teoretisk effekt på 15,68kwh på lågeffekt. Jag eldar med Rindi.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Nu vill jag inte hudflängas bara för att jag ger ett förslag. Comet- och Starpannorna är ganska lika varandra. Lite trånga. Turbulatorerna är 46 mm breda. Pellmaxpannorna är 75 mm. Med rindipellets så började min Bio gå lite underligt. Efter att jag testade att ta ur en (1) turbulator från de trånga rökkanalerna så blev brännaren att gå mer lungt. Det blev så att jag till och med kunde ställa ner fläkten. Nu går pannan med ett sottal på 2. Det hördes ibland att fläkten inte orkade trycka ut avgaserna. Kan vara värt att testa?
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²
Alla tips och trix välkomnas, någonstans finns ju en förklaring till varför mina grejor plötsligt uppför sig helt annorlunda. Jag är helt insnöad på antingen tjuvluft eller att tillsatt luft rör sig på ett felaktigt sätt, och att värmen tätar den eventuella läckan efter en stund. Jag har bra drag i skorstenen men jag ska testa att ta ut en turbulator för att se vad som kan tänkas hända. Rökgastempen bör ju gå upp om inget annat.
EDIT: Förresten, vi har ju likvärdiga grejor. När i förbränningsprocessen börjar du se att termometern börjar röra sig uppåt?
EDIT: Förresten, vi har ju likvärdiga grejor. När i förbränningsprocessen börjar du se att termometern börjar röra sig uppåt?
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Nu har jag inte någon exakt tid för tillfället för hur lång tid innan temperaturen går upp, pannan hade just gått upp till maxtemp. Det viktigaste var att lyssna och höra om fläkten överarbetar med att få ut avgaserna. Det brukar ju inte ta så lång tid sedan brännaren etablerat låga. Kan tänka mig att efter 2-3 minuter så börjar nålen röra sig upp.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²
2-3 minuter stämmer precis med min uppfattning om hur det ska fungera, och hur mina grejor brukar fungera.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.