smäll/puffar

Skriv svar
Pelbro
Ungskog

smäll/puffar

Inlägg av Pelbro »

Hej!
Jag är ny här på forumet och har försökt läsa gamla trådar i samma ämne men vill ha lite mer input från mer erfarna pelletseldare.

jag har i två år bott i en villa, 92 kvm, där vi har en Iwabo villa-s från 2002 kopplat till en äldre kombipanna från Albin. Vi har haft vissa problem med Puffar i den.

Första gången det hände trodde vi att det berodde på att vi bytt från 8 mm till 6 mm pellets och att inställningarna blev fel. Vi tog dit en installatör (som det visade sig är den som satt in brännaren en gång i tiden) och han justerade. Problemet återkom och vi hade dit honom två gånger till varav andra gången smällde det dagen efter han vart där och justerat. I Maj 2012 bytte han fotocell och justerade igen och sedan dess har det fungerat jättebra under sommaren och början av hösten.

Men i mitten av oktober hände det igen. Jag hade inte "sotat" på 6 dagar och vi hade duschat alla i familjen länge och den hade antagligen eldat på under en längre stund den eftermiddagen. Jag tänkte att jag kanske borde se till att sota oftare nu när det börjar bli kallare och vi har mer värme på. Under två veckor har jag sotat var fjärde dag och det fungerade bra. Men så gjorde jag en storsotning av rökgångar brännaren fallrör osv. och dagen efter small det igen.

När jag tänker tillbaka på hur det varit har problemen börjat när det blivit kallare ute samt att det har hänt i samband med att sotaren vart hos oss eller när jag har gjort en storstädning. Då har det ofta fungerat ungefär en dag och sen smällt.
Nu har jag försökt läst lite mer själv på internet och vill även ha kontakt med fler personer som är kunniga inom området. Därav detta inlägg.

Vad kan detta bero på?
- Vi har ingen dragbegränsare. Jag vet att det innan vi köpte huset vart sisådär med den lokala sotaren. Vi har regelbundet sotat. Kan det vara så att draget blivit för bra när det sotats och det är en orsak? Skulle en dragbegränsare kunna avhjälpa problemet?
- Kan det vara så att vi behöver justera något. Spjälet vid fläkten, bör vi öppna det mer nu under vintern när den ska elda mer så att rökgaserna och askan drar undan snabbare.
- Bör vi justera matningen eller något annat?
- Den är över tio år, är det några delar som ni tror borde bytas ut/kollas upp?
- Något annat?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Albin kombipanna (197x), Iwabo villa-s (2002)
Pelbro
Ungskog

Re: smäll/puffar

Inlägg av Pelbro »

Jag kom på en sak (jag är inget geni när det gäller sånt kanske ni förstår :D ). Kan det vara så att tilluften i pannrummet är bristfällig nu när det börjar bli kallt och det eldas mer?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är svårt att svara på så värst mycket men jag ska försöka med det lilla jag kan ge.

* Dragbegränsare är viktig! Den ser till att förhållande i brännaren kan ställas oberoende av väderlek. Det är definitivt något du ska tänka på innan du spiller pengar på ytterligare justeringar osv.

* Det är oklart (för mig iaf.) om smällarna kommer under drift eller under uppstart. Detta är viktigt att veta då det beror på olika saker.

* Om det är trögt med till-luft kan det utlösa smällar under driften - men då ska det vara illa. Oftast ger det lite andra bekymmer men det ena utesluter inte det andra.

* Med en dragbegränsare monterat ska spjället vara fullt öppet, det kan rent av vara farligt att strypa det, även utan dragbegränsare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Smällat och puffar är gengas (CO) som exploderar. Det som kan förorsaka sådana smällar, är:
  • 1 För stor startdos
    2 Dåligt startelement
    3 Bristfällig ventilation i pannrummet
    4 Att brännaren inte mäktar med att renblåsa pannan innan uppstart
Att det smäller under drift är ytterst sällsynt, men om det sker, så är det pkt 3 som gäller. Gör än så länge inga ingrepp i brännaren, men börja med att se över ventilationen i pannrummet. Pannrummet måste ha tilluftsventil som är minst så stor som skorstensarean, detta för att tillräckligt med förbränningsluft skall kunna komma in. Tänk på detta: Vid 20 kW effekt, förbrukar brännaren lite drygt 40 kubikmeter luft per timme. Det är en redig mängd luft, så det är skälet till att pannrum måste ha såvitt stora ventiler. Kolla så inte den förra ägaren på något vis satt igen tilluftskanaler/ventiler i pannrummet.

För att ta de övriga punkterna: 1 För stor startdos. Alla brännare skall ha en viss startdos för att kunna starta säkert. Blir dosen för stor mäktar inte startelementet med att värma upp pellarna till flashpoint förrän det bildats en redig mängd gengas, och när dosen äntligen flammar upp, sprider sig en eldfront genom brännkammaren och skapar en stötvåg - en gengass puff eller snarare smäll. Ett ytterst farligt fenomen, dels därför att om de rätta (fel) stökiometriska förhållandena är där, så åker pannan ut ur huset och ut ur galaxen i viss fart.

2 Dåligt startelement: Alla elektriska element får sämre effekt med tiden eftersom hettan sliter på de material som värmetråden i de är gjort av. De flesta tändelement brukar dock dö snabbt - men inte alltid. Dåliga startelement ger samma problem som för stor startdos: Stor mängd gengas => Pang i bygget!

4 Detta är sällsynt eftersom de programvaror som inte inkluderade renblåsning av pannan nu i all huvudsak är utbytta mot säkrare versioner.

Men som sagt: Börja med att se över pannrummet. Om lufttillförseln är för dålig, installera en ventil som är minst så stor som skorstens arean. Det är den billigaste åtgärden. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pelbro
Ungskog

Inlägg av Pelbro »

Tack för snabba svar.

Det är under drift som det har smällt för när jag har hört en smäll och sprungit ner så är den i full gång och det är därför jag nu är inne på att det är dåligt med tilluft.

En fråga angående spjälet som sitter vid brännarens fläkt. Bör det alltså vara helt öppet? Det är idag öppet ungefär till hälften (Hoppas ni förstår).
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Spjället som sitter på fläkten ska du inte röra, det är inställningen av förbränningsluften. Förhoppningsvis är brännaren rätt justerad......

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Håller med Vednisse. Är det under drift det smäller, så är det garanterat att brännaren inte får tillräckligt med luft, så då är punkt 1 på programmet att så snabbt som råd är, ta upp ett hål i pannrumsväggen och installera en ventil.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pelbro
Ungskog

Inlägg av Pelbro »

Tilluftventilen var igenproppad... Antagligen har den tidigare ägaren (som inte hade huset så länge) tyckt det blivit lite kallt i pannrummet/källaren under veckorna när han inte var hemma eftersom han körde lastbil i norge.

Jag har startat igång igen och luften i pannrummet kändes mycket "friskare" när jag varit nere under eldning...

Tack för alla svar och jag återkommer om detta inte var lösningen på problemet.

/Per, snart licensierad husägare.
Skriv svar