Låg rökgastemp EcoTec A3.Tjärbildning.Vad göra?

Skriv svar
21ww
Frö

Låg rökgastemp EcoTec A3.Tjärbildning.Vad göra?

Inlägg av 21ww »

Hej!

Har en EcoTec A3 15kW och en Albin biotecpanna från 1999. För några dagar sedan fann jag en stor "tjärpöl"
på golvet i pannrummet. Sotaren tillkallades,sotade skorstenen så gott det gick och talade om för mig att felet är för låg rökgastemp. Köpte direkt av sotaren en rökgastermometer då någon sådan aldrig tidigare varit monterad. Vid uppstart visade sig att tempen bara är max 130 grader. Vad kan vara fel? Vad kan man göra för
att höja rg-tempen? Skorstenen är ca 10m och har en ingjuten slang eller rör.
Askan ser OK ut. Primärringen är bytt för ca 1 år sedan.

Hoppas på tips från Er och tackar på förhand.

Rune
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Låg rökgastemp EcoTec A3.Tjärbildning.Vad göra?

Inlägg av bergatorparen »

Det här var en riktig utmaning: 130 grader vid uppstart är inte alls så pjåkigt. Det innebär bara att pannan är effektiv. A3 går ju men underhållsfyr eftersom den inte har annat än ett "nödstartselement" för återstart efter elavbrott. Vid underhållsfyr brukar det alstras en god del tjära, som i brännarkoppen "förstenas" och blir till koks Så här är min teori: Det är låg förbrukninga av värme i huset, så det bli långa pass för underhållsfyren, som alstrar tjärhaltiga avgaser som på grund utav av det är så länge mellan varjegång brännaren får chans att "gasa på", kondenseras i skorstenen och rinner tillbaka ner i pannrummet - eventuellt via pannan. Det finns två alternativa lösningar:
  • 1. Använda elpatron för värmeproduktion när det inte är så kallt att brännaren får tillräckligt att göra
    2. Byta till Bioline 20 som har riktig eltändning och som kopplar helt ner efter viss tid utan att pannan kallat på värme
En sak du kanske bör göra nu inför vintern, är att få brännaren intrimmat med rökgasinstrument så att den har rätta inställningarna. Detta för att vara på säkra sidan. Som sagt: Rökgastemperaturen ligger innanför det som är "normalt" - men den kommer ta sig upp minst 20 - 30 grader när brännaren får längra gångtider. Men 10 meter skorsten är ju också en riktig "dragmaskin", så om du inte har dragregulator, så prata med Olle45 här på forumet, så skaffar han dig en som är anpassat för dina behov för en skälig penning. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
21ww
Frö

Inlägg av 21ww »

Hej Bergatorparen!

Tackar väldigt mycket för ditt svar. Min oro har genast blivit mindre.Du menar alltså att rg tempen inte är
onormal. Den unga sotaren som var hos mig sa att tempen ska vara mellan 180-220 grader :?
I nästa andetag talade han om för mig att tjäran som är kvar i skorstenen kan antändas redan vid 150grader.
Klart man blir orolig.
För väl göra en fininställning så som Du föreslår och hoppas att allt rullar på normalt när det blir lite kallare.

Tack !

Rune
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

180 - 220 grader är det som somliga rekommenderar för att undvika kondens i skorstenen, men eftersom du har insatsslang/rör så vill kondens bara leda till sådana tråkiga överraskningar som den du haft. Annars är det rätt att vid 150 grader kan tjäran i skorstenen antändas, men såvitt jag förstår måste det vara rätt mycket för att det skall kunna "ta sig". Det är flera som har brännare med underhållsfyr som haft nästan likartade problem - du hittar dem på forumet för "CTC/Bentone" längre ner på sidan. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det viktiga är vilken rökgastemp du har i toppen på skorsten, Är det över 65° där ska du inte ha problem med kondens.. Har du dragbegränsare brukar det gå fint med lägre temp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar