Det har gått ett tag sen jag hade tid att skriva om mina problem med brännaren som smältsäkringen smälte på..
I alla fall har jag hittat ett antal fel varför jag inte fick brännaren att gå som den skulle... först och främst var volt talen för potentiometrarna alldeles för höga... så jag lyckades få pannan att gå men med väldigt låga volt tal max 92 v på 3 ans läge t.ex och väldigt lite dosering av pellets annars sågick den väldigt varm..... och effekten var låg, det tog verkligen lång tid att få pannan varm ifall den hade varit avstängd... rökgasvärdena låg väl på 180 gr sådär... Men sen så hittade jag ett stort fel varför jag hade så dåligt drag i pannan... Jämte pannrummet så fanns det en gammal bastu med kamin... från 40 talet nån gång..... och den använde samma pipa som pannan i pannrummet! Så efter att jag pluggat den kanalen så fick jag klart bättre drag i pannan..... förrut hade jag tagit ur 2 st turbolatorer... men dom kunde jag stoppa tillbaka nu.... jag har skruvat upp volt talet för 3 ans läge till 102 - 103 volt någonting.... och även ökat på dosen på översta potentiometern så att det går lite fortare att få upp värme på pannan...Rökgasvärdet ligger väl nånstans runt 190 - 200 gr....
Men jag har ingen vakummätare eller rökgasvärdesmätere så jag har lite svårt att veta hur bra den går..... det känns som om den drar lite mycket pellets.... Har inte kunnat mäta exakt men nån stans runt lite drygt 1 säck till 1,5 säckar per dygn.... jag kör med Fredells pellets som jag tycker är klart prisvärd och fungerar bra....
Vad jag skulle behöva göra är att justera in pellets dos givaren och mäta upp dos mängden...... jag mätte vikten på pelletsen och den var 460gr / Liter, Energiinnehåll 4,9kwh askhalt <0,3% Fukthalt<7,5%...
Jag har 2 frågor?
Jag kör via termostaten som styrde oljebrännaren och pannan startar vid ca:70 gr... och går till 76 gr då den går ner i "glöd läge" är det som det ska vara eller?
Hur mycket pellets gör ni av med ungefär på ett dygn?
Mvh Askhim
Sven
Lite uppdatering om vad som hänt med min CTC 1200 + Janfire
Lite uppdatering om vad som hänt med min CTC 1200 + Janfire
CTC 1200 Family 25 kw, Tigex 25 Dragbegränsare, Gammalt hus 167m² murad skorsten med slang. pelletsbrännare Janfire flex-a 2005 års modell, 90° lågriktare, korta modellen ej EBK:n. Distans mellan brännare och pannan 100 mm.
Re: Lite uppdatering om vad som hänt med min CTC 1200 + Janf
460g/l???? Det är smulor! En "lös" pellets väger 650g/l, en "normalpellets" är 675g/l. Säker på att du har mätt rätt? Man kan inte väga just 1 liter, man ska gärna väga 10l (en hink) för att få rätt värde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Lite uppdatering om vad som hänt med min CTC 1200 + Janf

Jag mätte ju givetvis 1L eftersom jag trodde att det var så man mätte upp det hela..... men jag kan förstå att med olika fraktionsgrad så blir ju liter vikten helt olika p.g.a hur mycket mjöl o spån som ligger imellan pelletsen!
Jag måste fråga vad menas med en "löspellets" är det bulk pellets eller? och "Normalpellets! är det säck?"
Någon som har några andra kommentarer om mina funderingar och upptäckter och kanske saker som jag totalt har missat att kolla upp?
PS. Det här är Egentligen en forts... av: Brännaren blir för varm och smältsäkringen löser ut! Men jag tyckte att den tråden började komma lite off topic så då och öppnade den här tråden i stället!
Hoppas det finns några som har nåt att tipsa en novis om hur man ska gå till väga....
Eftersom mina viktberäkningar troligen är felaktiga så vet jag inte riktigt hur mycket pellets det har gått åt....Men jag tycker att det verkar ha gått åt en hel del.... men jag får gå ner i källaren och göra ett nytt försök att få till rätt densitet på pelletsen. dvs. hur många gram 1 L väger...

CTC 1200 Family 25 kw, Tigex 25 Dragbegränsare, Gammalt hus 167m² murad skorsten med slang. pelletsbrännare Janfire flex-a 2005 års modell, 90° lågriktare, korta modellen ej EBK:n. Distans mellan brännare och pannan 100 mm.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Lite uppdatering om vad som hänt med min CTC 1200 + Janf
Lös och normal betecknar pressningsgraden. Till exempel Vida pellets är inte så hårdpackad som Neova,och det gör att 16 kg Vida är mer skrymmande än Neova. Normal pellets är pellets som ligger på det jämna - inte särkilt hård eller lös. Detta kallas skrymdensitet - ju högre skrymdensitet, ju mer löspackad är pelletsen. Detta har betydelse för injustering av brännaren eftersom "lös" pellets brinner snabbare, så måste matningsfrekvensen ökas, med hårdare pellets måste frekvensen sänkas. Ofta skiljer det inte mycket mellan de olika sorterna, men ändå tillräckligt för att man måste efterjustera varje gång man får en ny omgång pellets. Trä är ett ytterst heterogent material, så två produktionskörningar i samma fabrik med samma utrustning är inte identiska. Men det vi talar om är små enkla finjusteringar - inget komplicerat och stort som man måste ha ett skottkärrelass med examenspapper för att förstå och kunna lösa.
Varje hus har sin "normal" förbrukning av energi beroende på att hus har olikt läge, ligger i olika klimatzoner och är olikt byggda och inte mints olikt använda genom de år de stått. Men för att få ett hum om var du bör ligga, så kolla in energimyndighetens småhuskalkyl: http://energikalkylen.energimyndigheten ... auppgifter
Kom ihåg att ofta kan lite Tesa Moll list kring fönstren göra stor skillnad på energiförbrukningen, likaså andra enkla åtgärder. Men bara du är expert på ditt eget hus. Om det inte går jättemycket över det rekommenderade, så är det inget att offra vare sig nattsömn eller sitt goda humör på
På tal om att beräkna skrymdensitet: Mät upp och väg 10x1 liter pellets, ta så genomsnittet av dessa. Då får du skrymdensiteten. Sedan har du kWh/kg och den anges på säcken - brukligt ligger den kring 4,7 - 4,9 kWh/kg. En 16 kg säck innehåller därmed 75 - 78,4 kWh energi. Normalt ligger CTC 1200 på en snitteffektivitet under eldninssäsong på 85 % och det innebär att 64 - 66 kWh kommer huset tillgodo från pannan av den brutto energi som finns i varje säck. Det resterande går upp genom skorstenen och en del binds kemiskt i avfallsprodukter från förbränningen.
Varje hus har sin "normal" förbrukning av energi beroende på att hus har olikt läge, ligger i olika klimatzoner och är olikt byggda och inte mints olikt använda genom de år de stått. Men för att få ett hum om var du bör ligga, så kolla in energimyndighetens småhuskalkyl: http://energikalkylen.energimyndigheten ... auppgifter
Kom ihåg att ofta kan lite Tesa Moll list kring fönstren göra stor skillnad på energiförbrukningen, likaså andra enkla åtgärder. Men bara du är expert på ditt eget hus. Om det inte går jättemycket över det rekommenderade, så är det inget att offra vare sig nattsömn eller sitt goda humör på

På tal om att beräkna skrymdensitet: Mät upp och väg 10x1 liter pellets, ta så genomsnittet av dessa. Då får du skrymdensiteten. Sedan har du kWh/kg och den anges på säcken - brukligt ligger den kring 4,7 - 4,9 kWh/kg. En 16 kg säck innehåller därmed 75 - 78,4 kWh energi. Normalt ligger CTC 1200 på en snitteffektivitet under eldninssäsong på 85 % och det innebär att 64 - 66 kWh kommer huset tillgodo från pannan av den brutto energi som finns i varje säck. Det resterande går upp genom skorstenen och en del binds kemiskt i avfallsprodukter från förbränningen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25