Jag har en tio år gammal CTC1100 Miljö som jag funderar på att konvertera till pelletsdrift. Vad jag har förstått genom att söka runt på nätet så har Janfire Flex-A en brännare som som har rönt goda omdömen. Jag undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna kombination som kan lämna referenser?
/Anders
CTC 1100 Miljö ihop med Janfire Flex-A lyckad kombination?
-
- Entusiast!
http://www.agerods-bioenergi.m.se/ kolla passar brännaren i min panna.
ser ut som om det har minst utförts 2st sådana installationer.
ser ut som om det har minst utförts 2st sådana installationer.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Re: CTC 1100 Miljö ihop med Janfire Flex-A lyckad kombinatio
Hej AndersSpeedySwede skrev:Jag har en tio år gammal CTC1100 Miljö som jag funderar på att konvertera till pelletsdrift. Vad jag har förstått genom att söka runt på nätet så har Janfire Flex-A en brännare som som har rönt goda omdömen. Jag undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna kombination som kan lämna referenser?
/Anders
Jag har i en ett av mina hus en CTC1100 från 1994, som brännare i den står det nu en JanFire Flex-A.
JA det fungerar, men visst, det är lite "pyssel" i jämförelse med andra pannor.
I CTC 1100 så finns det "turbolatorer" 9 st. Plocka bort en av dessa och kanske till och med kapa en av dem på mitten. Annars får pannan för lite "flås" och termokontakten kommer att lösa ut. Börja med att plocka bort "vänster bak", troligen är det för att det är där som det är mest drag, för det är där det fungerar bäst med att ta bort den i alla fall.
Se också till att du får en "framåtriktare" till brännarkoppen på brännaren. Förbränningsutrymmet (som visserligen är runt) har en mycket tjock vägg och brännaren behöver komma långt in och "elden" ännu längre in än i andra pannor.
Efter de två justeringarna så ska JanFire fungera klockrent även i en CTC1100... Lycka till.
CTC 1100 har andra problem som jag tycker är än större än att kobinera den med en JanFire. Ta värme paketet tillexempel, vilket skämt... Kan ju inte ens ta ett bad utan att pannan får krupp.
Om nu skatt ska driva välfärden, hur kommer sig då att skatten tar död på folket?