Vilket insatsrör skall jag välja?

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vilket insatsrör skall jag välja?

Inlägg av Stegatorparn »

Observera att Soliducts insatsrör 120 är 128 mm utvändigt, så testa en gång till med en annan "burk".
http://www.soliduct.com/insatsror-120-t ... p-1530.htm
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Segelflygarn
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Segelflygarn »

Varfört inte glidgjuta? dels bevarar man arean och dels kan man göra det själv för en spottstyver....
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Behöver också göra något åt skorstenen. Har några funderingar om egen glidgjutning.
Tittar jag ned i skorstenen är stenarna på vissa ställen belagda med en svart hård och tunn ytbeläggning. Svårt att skrapa bort. Sot är ju till sin natur "fett" och stöter bort vatten. Kan en glidgjutning fästa bra på det svarta.

Vilket bruk använde du och hur många säckar gick det åt? Ska man satsa på det dyra dragbruket från Soliduct?
Dragkudden från Soliduct ser bra ut men har inget fäste för snöre på undersidan. Kanske inte gör något?http://www.soliduct.com/dragkudde-200x200/p-1676.htm
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Segelflygarn
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Segelflygarn »

Jag skulle göra engen kudde för då får man en som passar sin egen pipa av tex en bit plywood och en gammal soffkudde. kostnad 19kr för krokar på biltema och jag skulle definitivt se till att ha snöre på båda hållen.

jag rengjorde med sotviska från jula men stenarna var likadana som dina och c-bruket fäste bra. Keramiska bruket är mkt dyrare ca 10ggr. Men min skorsten var inte murad med keramisktbruk från början så att jag tänker att funkade skorstenen med vanligt bruk förut så... Blanda mer bruk än vad du tror. jag körde en säck åt gången på min 7m långa pipa och det var snålt. blanda två. ivärsta fall har du gjort av med 70kr i onödan för en säck bruk. med keramisktbruk ca 1000kr
läs tråden som jag länkade till ovan där står mkt bra. Var gärna två pers även om det gick ensam för mig.
i all hast/christian
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Insatsslang med värmikulit är säkrare ur brandskyddssynpungt, och man behöver inte tämka på kondens uppe i skorstennenstoppen heller. Det var i alla fall min anledning till att välja Insatsslang i stället för glidgjutning:D

Och man kan göra det själv utan kompis, samt att man är klart på några timmar med allt, effektiv tid!!
Håler i skorstenen längst ner tog jag i och för sig upp dagen innan och satte in en bottenkrona!!

Och sotaren var supernöjd med jobbet så klart, man kan ju inte misslyckas om det bara är fritt genom hela skorstenen :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag skulle nog inte våga påstå att det alltid är enmans-GDS-jobb så där generellt... hänger som sagt på hur skorstenen är utformad.

I vår pipa visade det sig vara trångt som på Essingeleden i morgonrusning. Det blev trixigt för mig + erfaren murare att genomföra installationen. Vi fick stopp vid en krök i höjd med bjälklaget (2.a våningens golv) och fick bila upp murstocken från sidan för att komma in och göra plats. Testet med dragpluggen hade gått bra hela vägen ner, men när slangen kom med i bilden blev det för tight. När det väl var bilat fick han stå där uppe & lirka medan jag drog i pluggen med rep nerifrån, cm för cm. Hade aldrig gått att göra på en man, oavsett kompetens.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag vill minnas att jag fick i mitt på 4-5h själv, iofs. nästan spikrak kanal. Skyndade på så att jag inte ens märkte att jag fått 100mm istället för 110mm. Hade varit och bytt 120mm som inte gick igenom en smal passage och fick fel slang med mig hem.

Hade en firma som fixade det i förra kåken, skulle glidgjutit men gick inte för kanalen växlade av fram och tillbaka :? . det fick bli ett ovalt rör. De fick bila upp i ett bjälklag och mura om lite, tog ca: 5h för en man med hantlangare som blandade bruk och städade lite.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
erdhage
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Nu är mitt 120 mm insatsslang på plats bara vänta in sotarn måste först få tag på han då deras öppettider inte är dom bästa öppet 1,5 timmar per dag mån-tors och jag är visst inte den enda som ringer :(.
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Känner igen det där med att få hem sotare för besiktning av slangen i skorstenen. Inte lätta att få tag i:(
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
erdhage
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Och nu är det minus ute. Blir nog att bränna på lite iaf innan dom kommer om dom inte är väldigt snabba.
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Skriv svar