Mäta pelletsförbrukning.

Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Mäta pelletsförbrukning.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej!

Tänkte börja mäte min pelletsförbrukning och vill ha lite ideér om hur man skall göra.

Lite förutsättningar:
* Vill gärna koppla in systemet till en dator eller PDA (Gärna via COM porten).
* har en JanFire Flex-A.

Så här tänker jag mig.
koppla ett "relä" till matarströmmen till skruven. Detta relä har ett COM-ports (RS-232?) interface som går att koppla till en dator eller PDA (Palm).

Nu vill jag gärna höra era tips och ideér, eller hur ni har gjort.

Är till yrket dataingenjör och tänker spara all data i en Databas så att jag kan göra lite grafer och liknande på denna information. Gör redan detta med inne/ute/framledningstemp, så det vore intressant at lägga på en kurva med pelletsförbrukningen.

/Eric
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
nissepisse
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 23:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mäta pelletsförbrukning.

Inlägg av nissepisse »

Hej!

Jag är inne på precis samma tanke...

Mäter idag tempen på framledning, inne och ute. Använder DS18S20 och Digitemp i en linuxburk.

http://www.hepp.se/wp/?page_id=2

Men skulle gärna vilja lägga till förbrukningen.

Har funderat på ngn av Dallas 1-wire räknare/voltmätare. Men saknar dem rätta kunskaperna hur man ska koppla detta. Så kommer du på ngt så lägg gärna upp kommentarer här.

Mvh
Erik Forsberg
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

Hej

Även jag använder DS18S20 men med "brian lanes" lilla dosprogram
http://www.digitemp.com/software/windows/dtreg17.zip

Interfacet jag använder byggde jag efter följande instruktion.
http://www.servern.nu/knuts/temp.html

För att bygga en räknare kan man använda kopplingen till "regnmätaren" nedan, men för min del stupar det på programmeringen;-)
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/677

Mvh
Peter
bengt2
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 sep, 2005 23:32
Ort: jönköping

Mäta pelletsförbrukning

Inlägg av bengt2 »

kul att fler varit inne på samma tanke,
jag byggde min första tempmätare för en 5 år sen. (dallas 1820) brian lanes ursprungside.
sen var det bara det här med att mäta tillförd pellets på nåt smart sätt och jag har experimenterat på alla möjliga sätt med liknade "vippkoppar" som är i skisserna på forumet men de har alltid den svagheten att de äventyrar pelletstransporten.
det senaste uppslaget är att mäta antalet roterade varv på internskruven
på min ecotec-A3, det bör ge den mest rättvisande bilden av tillförd mängd, eftersom den alltid är fylld med pellets.
om man nu inte vill väga allt som transporteras fram till brännaren , har varit inne på det med ...
har bränt ca 100 ton pellets sen 1995
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Kan ni inte göra som Biomaticen gör mäta tiden som skruven går?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hade en tanke på att mäta vikten på mellanförrådet.

Grundtanken är sedan att mellanförrådet fylls på vid enstaka tillfällen medans det töms kontinuerligt och därmed kan man beräkna hur mycket som fylls på samt hur mycket som går åt.

Har dock inte hittat något enkelt sätt att mäta vikten. Funderade på om det inte skulle gå att slakta någon vanlig elektronisk våg men de har dels ett lågt mätområde samt ett "okänt" interface.

Mätområdet borde dock gå att lösa genom att "halvera" vikten genom att bara mäta ena sidan men det förutsätter att förrådet är jämnt lastat. Alternativt använda två vågar.

Om någon har några bra tips på viktgivare så är jag öppen för förslag.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Någon av dessa kanske :idea:

Förslag 1

Förslag 2
Thermia Biomatic 20+
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Drifttidräknare.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

I en annan tråd fanns en länk till en drifttidräknare från Claes Ohlson.

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... CB55795635

Har köpt en sådan till att börja med. Skall installera den när jag rengör brännaren nästa gång. Mätaren mäter i timmar och hundradelar av timmar, vilket jag tror borde räcka.

Idag har jag en kretskort som sköter själva konverteringen från givarna till sett seriellt interface (COM portarna), själva data skickas sedan som "klar text" vilket är busenkelt att läsa.

Vågar inte lägga ut själva länken till min "databas" eftersom den står på en gammal dator som inte klarar belastningen, + att min bredbandsuppkoppling är ganska smalbandig. Men jag kan förse er med
Skärmdumpar om ni vill.

Kretskort och tempgivare finns att köpa på Elfa.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 016131.htm (TO 220)
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 016131.htm

Kan bistå med de program som jag använder för att spara och läsa data.

Troligtvis kommer jag att använda mig av ett relä som går att koplla direkt till datorn, Om det inte visar sig att samplingen tar för mycket datakraft från min gammla hög..

/Eric
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hmm, mäta elförbrukningen på brännaren ger kanske bra indikation, men om man har en brännare med variabelt effektläge kan det vara knepigare. Men om man har tur så är uteffekten linjär mot brännarens elförbrukning. Dock är ju kanske själva förbrukningen i sig intressant.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej!

har en Janfire med externskruv och mäter elförbrukningen på motorn till skruven.

Mvh
/Eric
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

Jag har beställt denna räknare, fördelen är att man inte behöver ha datorna igång hela tiden, räcker med att hämta hem data ca 2 ggr veckan. Denna skall kopplas till ett 1-Wire nät, drivrutiner att programera emot finns på nätet för den som inte vill programera allt själv.

http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ucts_id=42

har även tänkt att lägga till temperaturgivare till denna för att ha all information samlad i datorn. Återkommer med mer information om hur projektet går när jag fått alla delar.
Jag tänkte använda mig av instruktionerna på
http://www.servern.nu/knuts/temp.html för att bygga själva interfacet.
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag modifierade programmet i min NH i går så att jag även får ut antal matningar och matningstiden (i 1/100'dels sekund) var 3'dje minut (olika anledningar till det intervall). Jag ska kombinera det med utetemperatur och lite andra mätningar men i första läget ska jag kolla om jag kan säga att x matningstid verkligen är y Kg pellets, oberoende på vilken kvalitet pelletsen håller. Jag kör för tillfället på Laxå-pellets men mina nästa 3 pall är den bruna norska och efter en ordentlig bit av dom vet jag status.

Kan jag sedan mäta pellets tillräckligt noga kommer jag att leka vidare...

Och ja, jag är kanske lite knasig vid att ha en laptop stående bredvid pannan och samla statistik men jag utvecklar ju styrningen för Janfire så det finns anledning till galenskapen....

I teorin borde det vara nog att mäta drifttid på den interna pelletsmotorn, detta borde vara ett ganska exakt sätt att mäta mängd på, hur det påverkas av olika pelletskvaliteter bet jag dock inte än, när jag vet kommer jag att meddela det i forumet men det kommer att ta minst en månad....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
Kan jag sedan mäta pellets tillräckligt noga kommer jag att leka vidare...

Och ja, jag är kanske lite knasig vid att ha en laptop stående bredvid pannan och samla statistik men jag utvecklar ju styrningen för Janfire så det finns anledning till galenskapen....
Lek på du.. :D
Jag följer dina upptäckter med spänning.. :wink:

Det måste väl va det optimala att ha en programerare som är intresserad av resultat o leker o labbar mycket som tillverkare.. Gärna på sin egna panna hemma..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Jag som har vecko-förråd, har en industrivåg under förrådet, som anger ett exakt värde på förbrukningen i kilo.

Ganska kul att se antal gram som pannan äter under drift...

Dallas-givarna är ju helt klart bäst att mäta temp med....
Det finns en uppsjö av roliga program och webinterface till dem..

Mvh
Bamyl
Skriv svar