Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Hej jag har nyligen köppt ett hus. I det var det installerat en flex-a och en gammal ctc-elkombi från 1983. Den har en effekt för ved men även för olja på 15kW. Flex-a är installerad i den undre av öppningarna där tidigare oljebrännaren har suttit. Nu när jag körde igång Flex-a så fick jag rökgastemperaturer på över 400 grader. Jag kör på 3:an för jag bor i umeå och tempen går ner mot noll på nätterna ute. Jag sotade panna och fick ner gastemperaturen. Jag ställde matarpotentiometern på lägsta värdet, dvs 12*0,6=7,2kW. Jag har även skruvat några varav motsols på potentiometern för effektläge 3. Resultatet är att jag fått ner rökgstemperaturen till 250-275 grader men det känns fortfarande för högt. Läste i pdf-filen "MONTERINGSANVISNING Installationsanv_Flex_A" att lågan skulle vara gul osv. Jag kan öppna vedeldningsluckan som är över janfireluckan och se in lite men har svårt att avgöra om det är rätt färg. Jag har spjället öppet till max. de tidigare inställningarna var sådana så att eldslågan tog upp hela utrymmet i pannan men nu är lågan kortare.
Några direkta frågor:
1)påverkar man lågans färg och form om man öppnar en lucka och ser in under bränningen?
2) ska man kunna vrida potentiometrarna flera varv eller kommer man bara tillbaka till samma inställning som tidigare då man vridit ett helt varv?
3)Kan man sätta dit någon plåt så det blir längre rökgasväg i pannan?
4)finns det någon som har bilder på hur en korrekt respektive inkorrekt låga från janfire flex-a ska se ut?
6) finns det något sätt att komma ner ytterligare i effekt så att eventuellt mer energi hinner gå över till pannans vatten?
7)Är det stor skillnad om man monteraren lucka som skapar permanent konstant rätt undertryck i pannan. Tjänar man in en sådaninvestering?
8)Alla tips om hur jag ska komma ner i rökgastemperatur uppskattas mycket!
Några direkta frågor:
1)påverkar man lågans färg och form om man öppnar en lucka och ser in under bränningen?
2) ska man kunna vrida potentiometrarna flera varv eller kommer man bara tillbaka till samma inställning som tidigare då man vridit ett helt varv?
3)Kan man sätta dit någon plåt så det blir längre rökgasväg i pannan?
4)finns det någon som har bilder på hur en korrekt respektive inkorrekt låga från janfire flex-a ska se ut?
6) finns det något sätt att komma ner ytterligare i effekt så att eventuellt mer energi hinner gå över till pannans vatten?
7)Är det stor skillnad om man monteraren lucka som skapar permanent konstant rätt undertryck i pannan. Tjänar man in en sådaninvestering?
8)Alla tips om hur jag ska komma ner i rökgastemperatur uppskattas mycket!
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
1: Ja, definitivt! Fungerar inte helt enkelt!
2: 3 av potentiometerna är "multi-turn" typer med 20 varv stopp till stopp.
3: Kallas turbulator eller baffel (beroende på pannans konstruktion) och kan finnas.
4: Du kan ju ändå inte se den... se punkt 1.
5: var tog den vägen månne???
6: Ja, sänk effekten på brännaren!
7: En dragbegränsare löner sig definitivt! Det är det första man ska investera i då den (rätt dimensionerat) ser till att arbetsförhållanden blir stabila och alla regleringar faktisk går att lita på! Skaffa en ordentligt dimensionerat snabbt!
Att skruva ner på matningen utan att låta luften följa med är fel men då dessa multi-turn potentiometer ställer fläktens hastighet blir en sänkning det samma som att köra fett vilket ger en massa problem och dålig effektivitet.
Med det du berättar skulle jag vilja rekommenderar dig följande åtgärder:
A: Dragbegränsare!
B: Skaffa den nyaste styrboxen till Flex-A, alltså den med folie t-bord. Den är digital och har fler effektlägen samt automatisk val av underhållseldning (UH-eldning) eller inte. Då väljer man den lägsta effekten som klarar att hålla huset varmt nog, enklare kan det knappast bli. Låg effekt ger lägre rökgastemperatur och klarar den lägsta effekten att hålla huset varmt är det bara bra.
2: 3 av potentiometerna är "multi-turn" typer med 20 varv stopp till stopp.
3: Kallas turbulator eller baffel (beroende på pannans konstruktion) och kan finnas.
4: Du kan ju ändå inte se den... se punkt 1.
5: var tog den vägen månne???
6: Ja, sänk effekten på brännaren!
7: En dragbegränsare löner sig definitivt! Det är det första man ska investera i då den (rätt dimensionerat) ser till att arbetsförhållanden blir stabila och alla regleringar faktisk går att lita på! Skaffa en ordentligt dimensionerat snabbt!
Att skruva ner på matningen utan att låta luften följa med är fel men då dessa multi-turn potentiometer ställer fläktens hastighet blir en sänkning det samma som att köra fett vilket ger en massa problem och dålig effektivitet.
Med det du berättar skulle jag vilja rekommenderar dig följande åtgärder:
A: Dragbegränsare!
B: Skaffa den nyaste styrboxen till Flex-A, alltså den med folie t-bord. Den är digital och har fler effektlägen samt automatisk val av underhållseldning (UH-eldning) eller inte. Då väljer man den lägsta effekten som klarar att hålla huset varmt nog, enklare kan det knappast bli. Låg effekt ger lägre rökgastemperatur och klarar den lägsta effekten att hålla huset varmt är det bara bra.
Senast redigerad av Icecap den fre 28 sep, 2012 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Icecap skrev:
5: var tog den vägen månne???



155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
hehehe... 5:an försvann visst men jag kan låta er få en femma nu istället. Men jag gör i två andra trådar. 
Om bafflar http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=19&t=13820
Om motdragslucka http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=13823
Tack för hjälpen

Om bafflar http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=19&t=13820
Om motdragslucka http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=13823
Tack för hjälpen

Senast redigerad av poppe12 den sön 30 sep, 2012 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Har lite svårt att förstå varför du justerar ner 12 kW-stegets effekt till 7,2 kW, vore det inte enklare att välja in 9 kW-steget.
Får du för hög temperatur i avgaserna kör du med för hög effekt jämförd med vad din panna kan ta hand om. Eftersom du kör på läge 3 och din panna definitivt borde klara av att ta tillvara 12 kW så torde orsaken vara något annat. Om inte pannan är osedvanligt sotig eller du kör med ett våldsamt luftöverskott skulle man kunna tänka sig att något internt spjäll för bypass av avgaserna står öppet, vill minnas att vissa CTC-pannor avsedda för vedeldning har sådana.
Om du går in på länken http://www.ved-pellets.se/butik/Video/V ... eset.shtml till eldkrafts instruktionsfilmer och väljer video nr. 1 ”Flex-a Installation”, så har jag för mig att det i avsnitt 3 ”Förbränningsoptimering med rökgasanalys” visas hur lågan ska se ut vid bra förbränning. Eftersom din panna inte är utrustad med synglas, har du tyvärr inte så stor nytta av detta.
Hade din pannas övre lucka haft hål i inre plåten, (vilket jag inte tror att den har) skulle du kunna skruva av ventilen för sekundärluft (den runda hatten mitt på luckan) och hålla en bit glasskiva över hålen i luckans ytterplåt under tiden du justerar in luftflödet, för att sedan åter täta igen sekundärluftventilen. På min TMV-panna är det precis på håret man kan se lågan eftersom övre luckans tröskel delvis hamnar i synfältet, hur det är på din panna vågar jag inte uttala mig om.
Flex A:n ska enligt ovanstående video ha ett undertryck på 7 Pa (0,7 mm VP) under drift, uppmätt i hålet för vattennippeln.
För att detta tryck ska vara stabilt bör du precis som Icecap påpekar sätta in en dragbegränsare.
Får du för hög temperatur i avgaserna kör du med för hög effekt jämförd med vad din panna kan ta hand om. Eftersom du kör på läge 3 och din panna definitivt borde klara av att ta tillvara 12 kW så torde orsaken vara något annat. Om inte pannan är osedvanligt sotig eller du kör med ett våldsamt luftöverskott skulle man kunna tänka sig att något internt spjäll för bypass av avgaserna står öppet, vill minnas att vissa CTC-pannor avsedda för vedeldning har sådana.
Om du går in på länken http://www.ved-pellets.se/butik/Video/V ... eset.shtml till eldkrafts instruktionsfilmer och väljer video nr. 1 ”Flex-a Installation”, så har jag för mig att det i avsnitt 3 ”Förbränningsoptimering med rökgasanalys” visas hur lågan ska se ut vid bra förbränning. Eftersom din panna inte är utrustad med synglas, har du tyvärr inte så stor nytta av detta.
Hade din pannas övre lucka haft hål i inre plåten, (vilket jag inte tror att den har) skulle du kunna skruva av ventilen för sekundärluft (den runda hatten mitt på luckan) och hålla en bit glasskiva över hålen i luckans ytterplåt under tiden du justerar in luftflödet, för att sedan åter täta igen sekundärluftventilen. På min TMV-panna är det precis på håret man kan se lågan eftersom övre luckans tröskel delvis hamnar i synfältet, hur det är på din panna vågar jag inte uttala mig om.
Flex A:n ska enligt ovanstående video ha ett undertryck på 7 Pa (0,7 mm VP) under drift, uppmätt i hålet för vattennippeln.
För att detta tryck ska vara stabilt bör du precis som Icecap påpekar sätta in en dragbegränsare.
TMV E20 + Janfire Flex A
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Hej SB. och tack för infon både du och Icecap.
Jo jag läste mig till i installationsanvisningarna att man skulle köra pannan på halva värdet av vad oljeeldningen var. Nu har jag förstått att det var fel när det gäller min panna som är gjord för både ved och olja. men vid skrivande tillfälle så hade jag den så. Varför jag hade 3:an var för att jag inte ville slita på spiralen samt att köra på underhållsvärme till pannan (0,6kW) gjorde att den inte gick ned i temp så snabbt. Nej jag kan inte fixa så jag ser med glasbit. Och nej jag kan inte koppla om flödet i pannan så jag får annan rökgasväg. Funderar på att tillverka någon baffel men är lite osäker på hur jag ska göra den. Om någon har några tips så skriv i tåden:http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 92#p125492.
Jo jag läste mig till i installationsanvisningarna att man skulle köra pannan på halva värdet av vad oljeeldningen var. Nu har jag förstått att det var fel när det gäller min panna som är gjord för både ved och olja. men vid skrivande tillfälle så hade jag den så. Varför jag hade 3:an var för att jag inte ville slita på spiralen samt att köra på underhållsvärme till pannan (0,6kW) gjorde att den inte gick ned i temp så snabbt. Nej jag kan inte fixa så jag ser med glasbit. Och nej jag kan inte koppla om flödet i pannan så jag får annan rökgasväg. Funderar på att tillverka någon baffel men är lite osäker på hur jag ska göra den. Om någon har några tips så skriv i tåden:http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 92#p125492.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Diskussionen var hur man ska bränna i en panna och varför janfire säger att man ska elda med 50% av pannans effekt då den körs med olja.
Vattengas som bildar mer volym då de förbränns i förhållande till olja är det som gör att man ska köra 50% av effekten jämfört med olja. Då pellets och ved är cellulosa (C12H22O11) och har samma fuktinnehåll så kan du köra med samma effekt oavsett vad du kör med.
Är detta hur det fungerar?
Jag kollade rökgaserna i går och rökgaserna stiger i temperatur hela tiden ju längre brinncykeln är (eller åtminstone till 275 grader) då jag kör med en effekt på 5,4kW. Det är ju ganska dåligt. Fick upp tempen till 275 grader innan cykeln avslutades. Det kan var ett visst lagg i min termometer för det är en analog med en stor aluminiumklump runt sensorn. Rökgaserna kanske är lika heta nästan hela tiden bara det att klumpen tar ett tag att värma upp. Kan det vara en felinställd janfire? Eller är pannan så dålig?
Jag startar en tråd om vilken begagnad panna tillsammans med janfire brännare man får ut bra effekt av till låg kostnad. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=13831
Vattengas som bildar mer volym då de förbränns i förhållande till olja är det som gör att man ska köra 50% av effekten jämfört med olja. Då pellets och ved är cellulosa (C12H22O11) och har samma fuktinnehåll så kan du köra med samma effekt oavsett vad du kör med.
Är detta hur det fungerar?
Jag kollade rökgaserna i går och rökgaserna stiger i temperatur hela tiden ju längre brinncykeln är (eller åtminstone till 275 grader) då jag kör med en effekt på 5,4kW. Det är ju ganska dåligt. Fick upp tempen till 275 grader innan cykeln avslutades. Det kan var ett visst lagg i min termometer för det är en analog med en stor aluminiumklump runt sensorn. Rökgaserna kanske är lika heta nästan hela tiden bara det att klumpen tar ett tag att värma upp. Kan det vara en felinställd janfire? Eller är pannan så dålig?
Jag startar en tråd om vilken begagnad panna tillsammans med janfire brännare man får ut bra effekt av till låg kostnad. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=13831
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
CTC Elkombi och CTC Total är inga höjdarpannor, kommer inte ihåg hur det är med Regenten. Såg en bild på en avklädd Total eller möjligen Elkombi, inte ens rökkanalen från förbränningskammaren till skorstensanslutning var vattenkyld...totalt hjärnsläpp hos konstruktören.
EDIT: http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... rning.html
/Vednisse
EDIT: http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... rning.html
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Jo jag kollade med ctc idag och de bekräftade det du sa om att rökkanalen inte är vattenmantlad. Galet det är ju där en väldig konvektion sker.
Tack för infon. Inga turbolatorer där alltså.
Tack för infon. Inga turbolatorer där alltså.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
hur funkar det med spjället på pannan. Jag pratade med killen på ctc och han sa att det skulle vara stängt vid pelletseldning. Då är spjället öppet till 70%. Det skulle bara öppnas vid eldning av ved. Om jag installerar en motdragslucka som håller konstant tryck i skorstenen så blir det väl ett annat tryck i pannan om det är mer motsånd att evakuera rökgaserna? dvs när jag har stängt spjäll? Varför inte hålla spjället helt öppet och låta motdragsluckan sköta trycket? mer undertryck ger snabbare evakuering men kanske också kanalens vidd har med det hela att göra? hmm förstår inte allt riktigt.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Spjället är (om jag tror rätt) ett startspjäll som man bara ska ha öppet under starten, sedan kommer draget i skorstenen igång varefter detta spjäll ska stängas helt! Vid eldning med pellets ska det stängas helt - alltid!
OBS: Detta gäller bara om det är ett startspjäll!!! Är det ett spjäll som "täpper igen" rökgasröret ska det vara fullt öppet alltid. Ett startspjäll stänger av en genväg som används vid start av vedeldning för att få snabb gång i draget i skorstenen, denna funktion används inte vid pelletseldning och kan mycket väl vara anledningen till höga rökgastemperaturer.
OBS: Detta gäller bara om det är ett startspjäll!!! Är det ett spjäll som "täpper igen" rökgasröret ska det vara fullt öppet alltid. Ett startspjäll stänger av en genväg som används vid start av vedeldning för att få snabb gång i draget i skorstenen, denna funktion används inte vid pelletseldning och kan mycket väl vara anledningen till höga rökgastemperaturer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
killen på ctc talade om att det kunde varit därför jag fått höga rökgastemperaturer. Han uttryckte det som att jag inte skulle få knallar från vedeldningen då det var öppet. Men jag frågade även om alternativa vägar för rökgaserna och som jag förstod det så fanns ingen sådan utan endast en standradväg och spjället satt och öppnade den mer eller mindre. Jag provade ha spjället helt stängt och fick ganska mycket aska på sakerna i pannrummet. Kanske jag ska ha det lite öppet?
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Dessutom kör jag jusst nu på löjliga 5,4kW samt håller pannvattnet på 60 grader för att få maximal verkningsgrad, minimalt med spill. Om jag ökar effekten kommer jag väl få öppna spjället mer eller är det vanligt att få aska på saker i pannrummet? Tyckte det luktade rök i källaren generellt då jag hade spjället helt stängt. Hur arbetar man med sådana spjäll. Om man har motdragslucka och man fått janfire kalibrerad ändras inställningarna för janfire om man ändrar på spjället eller är det försumbart?
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Du ska ha rökgasspjället öppet, det är direkt farligt och totalt korkat att stänga det!
Det ska inte komma ut vare sig aska, rök eller dödliga luktfria gaser i pannrummet.
/Vednisse
Det ska inte komma ut vare sig aska, rök eller dödliga luktfria gaser i pannrummet.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Re: Varma rökgaser från ctc-elkombi+janfire flex-a
Som jag skrev: "Är det ett spjäll som "täpper igen" rökgasröret ska det vara fullt öppet alltid."
Du vinner inget vid att stänga till det, inget av ekonomi iaf. Dock kan du vinna inpyrande rök, farliga rökgaser och annat du inte vill ha.
Men om du inte har dragbegränsare än är det på höga tid att skaffa det!
Du vinner inget vid att stänga till det, inget av ekonomi iaf. Dock kan du vinna inpyrande rök, farliga rökgaser och annat du inte vill ha.
Men om du inte har dragbegränsare än är det på höga tid att skaffa det!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!