Vilken Panna ska jag välja?

Skriv svar
Lukas
Frö

Vilken Panna ska jag välja?

Inlägg av Lukas »

jag har en ulma 2000 brännare installerad i en gammal oljepanna, jag får fylla på vatten i pannan lite då och då så jag misstänker att den läcker lite någonstans, nu fundera jag på att köpa en ny panna men behålla min brännare, är det någon som har några råd, jag eldar c:a 7-9 ton pellets per år i min nuvarande panna. Pannan fungerar som enda värmekälla i källaren så den måste stråla lite värme.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vilken Panna ska jag välja?

Inlägg av Icecap »

Det viktigaste är: är det verkligen pannan som läcker?

Är det någon annanstans det läcker får du utgifter till en ny panna + lagning av vattenskada... Jag är ganska övertygad om att du gärna kan nöja dig med endera utgiften.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

En orsak kan vara trasigt expansionskärl. Varje gång temperaturen stiger åker en del vatten ut ur säkerhetsventilen.
Har du ett säkerhetsrör från pannan upp till taket kan det vara där du tappar vatten.
Kanske du har för högt tryck i systemet. Ett kiloponds övertryck per 10 meters höjd i värmesystemet räcker.
Ser du ingen fukt vare sig utanför pannan eller inne i förbränningsrummet så ligger nog felet någon annan stans.
Vilken panna är det förresten?

Inga pannor värda att kosta på installation strålar värme så värmen i källaren ordnar du med ett värmeelement kopplat till pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Lukas
Frö

Inlägg av Lukas »

jag har gått igenom pannan idag pannväggarna var kruttorra fast jag har kört med elpatron sista månaden, jag hittade en droppande luftningsventil ovan cirkulationspumpen för tappvarmvattnet (inkappslad utanpåliggande med en värmeväxlare) hoppas det var den som orsakade tryckfallet. det blir nog att behålla den gamla pannan ett tag till.
Skriv svar