Val av pelletsbrännare
Val av pelletsbrännare
Hej
Jag har en Overdahlpanna på 72kw med en Overdahlbrännare på 60kw, ca 5 år gammalt. Värmer upp två bostadshus på totalt 800m2 plus källare. Brännaren är kass och Overdahl har gått i kk så jag ska inhandla en ny.
Vad ska man välja? Vad rekomenderar experterna? För och nackdelar?
Krav
Automatisk tändning
Gärna automatisk uraskning av brännhuvud.
Ska bytas nu omgående innan man behöver dra igång systemet inom ett par veckor, snabbt svar mottages gärna. Tack på förhand!
Jag har en Overdahlpanna på 72kw med en Overdahlbrännare på 60kw, ca 5 år gammalt. Värmer upp två bostadshus på totalt 800m2 plus källare. Brännaren är kass och Overdahl har gått i kk så jag ska inhandla en ny.
Vad ska man välja? Vad rekomenderar experterna? För och nackdelar?
Krav
Automatisk tändning
Gärna automatisk uraskning av brännhuvud.
Ska bytas nu omgående innan man behöver dra igång systemet inom ett par veckor, snabbt svar mottages gärna. Tack på förhand!
Re: Val av pelletsbrännare
Du behöver alltså ung. 36kW (halva panneffekten) och det är en del mer än normala villabrännare har. Jag vet dock att en lösning kan vara att ha 2 st Janfire NH sida vid sida, då har du upp till 46kW men kan gå ända ner till 6kW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Till en så stor panna kanske det skulle vara lönsamt med möjlighet att elda flis ockå.
Veto tillverkar ett fleral fastbränslebrännare.
http://www.energiteknik.net/wp/?p=69
Veto tillverkar ett fleral fastbränslebrännare.
http://www.energiteknik.net/wp/?p=69
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Varför skulle man behöva ha en brännare på minst halva panneffekten. Huvudsaken är väl att effekten räcker till.
Det är väl ganska ovanligt att man har en "bautastor" panna om det inte behövs...
Och normalt är ju att man tar halva pannans maxeffekt när det rör sig om pellets. Men ja, det viktiga är det maximala effektbehovet - om det nu är känd.
Och normalt är ju att man tar halva pannans maxeffekt när det rör sig om pellets. Men ja, det viktiga är det maximala effektbehovet - om det nu är känd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Den här frågan tjatade du och Honda till leda vid årets början. Till vilken nytta kan man fråga sig.danei skrev:Varför skulle man behöva ha en brännare på minst halva panneffekten. Huvudsaken är väl att effekten räcker till.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Förhoppningen var ju att folk skulle lära sig något av diskussionen. Men nyttan verkar som du säger begränsad. Men det beror nog mer på dig än mig.
Ganska stor yta som ska värmas 800m2 + källare så det är kanske 1000m2 att värma....2-5kw/100m2 är väl kanske inte orimligt att man behöver och då hamnar vi på 20-50kw, Bequem 50 kanske kan vara nått?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Det är ett stenhus med ca 50cm tegelväggar och gamla fönster samt mellan 3-3,5m i takhöjd, källare ca 350m2. Så effektbehovet är tämligen stort. Flis är ett intressant alternativ framöver men då blir det nog ett garage med pannrum med helt nya grejer. Men hur ligger det i jämförelse i pris per kw om man jämför med pellets, säg att man gör åt 100 000 i pellets per år, vad skulle det kunna vara med flis?
Finns det något sågverk eller pappersbruk i närheten där du bor så kan du fråga om du kan köpa flis och vad det skulle kosta....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ca 190:-/m3 brukar flisen ligga på o du får ut 800-900 kWh/m3, Köper du pellets för 100000:-/år el ca 40 ton/år behöver du ca 200 m3 flis/år vilket blir ca 60000:-/år billigare med flis..tomasb skrev:Det är ett stenhus med ca 50cm tegelväggar och gamla fönster samt mellan 3-3,5m i takhöjd, källare ca 350m2. Så effektbehovet är tämligen stort. Flis är ett intressant alternativ framöver men då blir det nog ett garage med pannrum med helt nya grejer. Men hur ligger det i jämförelse i pris per kw om man jämför med pellets, säg att man gör åt 100 000 i pellets per år, vad skulle det kunna vara med flis?
En bra helautomatisk 50 kW flispanna med lamdastyrning kostar ca 200000:- så du bör nog rätt omg bygga garag med pannrum

Fröling o ETA är bra pannor o det finns trådar på byggahusforumet om dessa som du bör läsa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Flisanläggning kanske är ett bra alternativ om man ser till det ekonomiskt enligt ovan om det stämmer, och om man då har kontakter med skog så kan man säkert få det till ännu bättre pris vilket gör kalkylen ännu finare.
Som jag förstått det så är det inte mycket underhåll på dagens moderna flispannor heller?
Var hos rörmockarna idag och han hade en 70kw brännar liggande som i stor sätt var ny, finns det någon nackdel med att köra med en som är så stor? Enligt honom fanns det endast fördelar men han är ju rätt partisk med tanke på att han vill bli av med brännaren som känns rätt svårsåld i övrigt. Om det blir en flisanläggning om ett år (om man har tur) så vill man ju inte lägga allt för mycket pengar på en brännare som ändå inte behövs om ett år.
Som jag förstått det så är det inte mycket underhåll på dagens moderna flispannor heller?
Var hos rörmockarna idag och han hade en 70kw brännar liggande som i stor sätt var ny, finns det någon nackdel med att köra med en som är så stor? Enligt honom fanns det endast fördelar men han är ju rätt partisk med tanke på att han vill bli av med brännaren som känns rätt svårsåld i övrigt. Om det blir en flisanläggning om ett år (om man har tur) så vill man ju inte lägga allt för mycket pengar på en brännare som ändå inte behövs om ett år.
Det tillkommer en heldel bygg regler om man gör över 60kW. Sen gissar jag att de flesta inte går så bra om man kör den på låg last. Så det är nog bäst att ha en anläggning som ligger hyfsat nära maxlast fallet.