Helt ny anläggning Vilka produkter

Skriv svar
Erik_G
Prima virke

Helt ny anläggning Vilka produkter

Inlägg av Erik_G »

Jag rensar pannrummet,
så jag behöver inte fundera på om jag skall behålla panna eller inte osv.

Utan skall fixa en bra pelletsanläggning från noll, som sen står sig länge.

Vilken panna och brännare rekommenderas ?
Sota lite ibland gör jag utan problem
Gott om varmvatten vill jag ha
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Helt ny anläggning Vilka produkter

Inlägg av M.Lindskog »

... men du kanske behöver fundera på t.ex. effektbehov? Dvs hur stort är huset, hur är det isolerat, hur stor VV-förbrukning kan det bli tal om...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Erik_G
Prima virke

Inlägg av Erik_G »

Det har jag naturligtvis gjort....

Vi pratar om "normal" villa. 110 kvm+källare+40 kvm garage
Runt 15 kW
Med 6 kW elpatron som reserv
Mycket varmvatten från Sveriges hårdaste vatten.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

OK. Var inte meningen att vara 'hård i tonen'. Svårt dock för någon här att ge råd om inte förutsättningarna är kända :)

En fråga ang. 'mycket' varmvatten: Vill du kunna ha ett stort momentant uttag (flera som duschar samtidigt) & / eller vill du kunna tappa mycket VV under längre tid? Hur mycket är 'mycket' för dig?

En annan fråga lär vara hur din skorsten är beskaffad? Vissa lösningar kan ju ge låga rökgastemperaturer & med det risk för kondens.

Fysiskt utrymme i pannrummet, t.ex. begränsad takhöjd?

Betr. hårdheten så låter det väl som att oavsett VV-lösning så vore det nog klokt att bygga för att vara enkelt att kalka av. Typ avstängningsventiler & gängade kopplingar snarare än pressade runt VV-källan. Om ni inte satsar på en avhärdare förstås. Jag har själv hårt vatten (12° dH) och satsade på det förstnämnda.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Erik_G
Prima virke

Inlägg av Erik_G »

OK,
här är vad jag har på min lista

kommentarer ?

Panna
CTC EcoFlex
CTC Easyflex
NIBE Pellux 200
Pellmax CU
Pellmax VX
Janfire

Brännare
Viking Bio (Till Pellmax CU)
Nibe PB 10
Nibe PB 20
Janfire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har en Janfire NH brännare och är synnerligt nöjd med den, tokigt vore det annars med tanke på min inblandning i den. Men den har faktisk varit synnerligt stabil genom åren - iaf. om inte jag klantar mig!

Min panna har en rejäl volym på 273L men den är väl knappast ett underverk av effektivitet men den duger. Just volymen uppskattar jag mycket, den gör att jag extremt sällan använder min "dusch"-funktion jag har i just min brännare, det är alltid VV nog att duscha normalt.

Av den anledning vill jag inte ha en Janfire panna! Den har en volym på 140L och i min naivitet har jag svårt att se att jag kan få samma VV-komfort med den volym, det ville även ge fler startar och kortare gångtider. Pannan som sådan är alldeles utmärkt men just jag anser att volymen är för liten för mitt behov - och jag har inte plats för en tekniktank.

Mina speciella funktioner beror på att jag ju har all källkod till brännaren då jag har utvecklat elektroniken och programmen till den, såklart helt i enlighet med Janfires önskemål och krav. Det ger mig möjlighet att leka lite på fritiden och hitta på tokigheter ;-)

Dusch-funktionen är en menypunkt som jag kan aktivera, om pannans temperatur då är lägre än måltemperaturen för Mody-funktionen kommer pannan att registrera termostaten som kall och börja brassa på. Jag kan även skicka ett SMS till det GSM-modem som sitter kopplat till brännaren med ordet "dusch" i texten, då händer samma sak. Denna funktion är mest användbar om jag vill ha en riktig varm och lång dusch.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Skorstenen är väl en fråga. Ska du brassa på som vanligt eller ha insatsrör.
Om du ändå ska riva ut allting, har du inte tittat på Biomatic 20+ från Ariterm.

I övrigt är det nog bara Ecoflex och Janfire NH som skulle locka mig från din lista den dagen kvasten går i mitt pannrum.
Nibe Pellux 200 och Nibe PB20 anser jag överprissatta.
Vad har nibe PB20 som inte Janfire NH har?

En Nibe PB10 (Iwabo Villa S1) har jag redan och vill ha något modernare än en gammal brännare med skjutspjäll som började tillverkas 2002.

Pellmaxpannorna verkar också överprissatta. Över 30000 för en enkel VX när man får en mycket bättre panna (Peltec) för 26000.
Verkninsgraden också ett frågetecken för Pellmax pannorna.

Som marknaden ser ut idag skulle jag beställa en Peltec och en Biobjörn från Energibiten kompletterat med en Acaso shuntstyrning med framledningsgivare och utegivare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar