Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Skriv svar
Smulhamstern
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 01 jan, 2012 20:25

Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Smulhamstern »

Hej alla!

Detta kanske är en dum fråga för er som kan, men jag undrar lite över vad som är rätt och fel med min vedpanna Atmos DC40SE med pelletsbrännaren TB-Mini monterad.

På vedpannan sitter en fläkt baktill som går konstant. Det sitter även ett spjäll kopplat med en kedja till varmvattnet. Det sitter ju även en fläkt på TB-minin, som blåser under rostret när brännaren går. Skall vedpannans fläkt vara i drift trots att brännaren har en egen fläkt? Tycker det verkar fel att den går hela tiden, men jag vet inte...

Undrar även över spjället där bak, vilket som jag förstått det skall strypa luften vid vedeldning när vattnet blir för varmt. Skall denna lucka stängas och eventuellt tätas när jag kör med pellets?

Tack på förhand,
M
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Eldvin »

Koppla bort kedjan:den är bara för ved eldning.Skaffa en kontakt som passar till fläkten ifall draget blir för dåligt så drar du en kabel som kopplas genom en varv tals styrning via panntermostaten.Då startar fläkten samtidigt som brännaren .
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av André »

Pannans fläkt bör ej gå när du kör med pellets men ibland måste man ha den att hjälpa till o dra rökgaserna genom pannan men de krävs varvtalsregulator på fläkten o köra den på lägsta möjliga annars kommer du ha otroligt mycket luftöverskott kan jag tänka mej.. Byggde om en Ctc V35 med en Janfire flex A för drygt ett år sedan men där va man tvungen att köra pannans fläkt annars gick röken bakvägen genom brännaren så överhettningsskyddet löste ut, Med brännarens fläkt nästan helt avstängd så är det ändå något för högt luftöverskott..
Alla luckor ska vara helt stängda/täta med pellets så all luft går via brännaren..
Du bör även ha en brännareffekt som ger 75% av pannans märkeffekt med ved för att få en bra verkningsgrad alt kan du plugga nån tub i pannan

Ibland rekomenderas att man plockar bort pannans fläkt vid pellets/oljeeldning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Smulhamstern
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 01 jan, 2012 20:25

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Smulhamstern »

Hej och tack för svaren!

Provade att stänga av vedfläkten och vilken skillnad det blev på elden. Har bara tittat på den genom fallröret, men ljuset gick från att ha varit nästan vitt till en mera orange ton. Flåset lugnade sig rejält också.

Vad bör man titta efter när man gör en sådan här grovjustering av förbränningen? Jag antar att ett vitare sken innebär större syremängd, men vad är egentligen eftersträvansvärt vad gäller lågans utseende?

Vad bör man sota i min panna och hur ofta? Jag är helt novis, så det enda jag gjort är att krafsa runt lite i brännutrymmet efter pelletsbrännaren och askat ur keramiken i botten, vilket aldrig gjort någon skillnad på rökgastemperaturen. Har jag rökgångar med turbulatorer som skall sotas också? Jag hittar inget om det i instruktionsboken...

Tror även att det är som så att pannan heter DC40SF, inte DC40SE. 40SF står på fronten, 40SE på klisterlappen på baksidan...
Smulhamstern
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 01 jan, 2012 20:25

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Smulhamstern »

Hej igen!

Det blev inte helt bra att stänga av fläkten till vedpannan. Jag har provat det och det går jättebra när pannan är varm, men när den skall starta så ryker den bakvägen genom fallschaktet och fotocellerna löser ut. Har drag efter pannan, det är inga problem om jag öppnar direktspjället vid start.

Startar jag fläkten har jag å andra sidan alldeles för högt luftflöde och kan inte påverka förbränningen oavsett hur jag ställer spjället på TB-Mini. En låga i fallröret slocknar direkt om vedfläkten går.

Det sitter ett justeringsspjäll för primärluft för vedeldning. Hur skall detta vara inställt för att gå som bäst med pellets? Jag gissar på att det skall vara stängt, men har ej vågat röra inställningen innan jag vet.

Hur varvtalsreglerar man fläkten? Det är kopplat enfas med kondensator, går det att köra med triac eller liknande då, eller vad skall man ha? Bör jag kanske satsa på att enbart köra fläkten vid start för att få igång draget? Sotet i pannan har bytt färg från ljust grått till svart, så jag antar att den gått med syrebrist när vedfläkten stod still. Det har även bildats vita beläggningar på vissa ställen på sotet, vad kan det vara?

Tack på förhand,
M
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Eldvin »

Ring en elektriker, Om du gör som jag föreslog ,Med en lika kontakt som sitter i fläkten,Så kan du enkelt skifta till ved om du vill.Med varvtals styrningen ställer du pannfläkten lite lagomt , sen ska spjället på brännaren stå som de ska enligt manualen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av André »

Du har inte testat att helt plocka bort pannfläkten o plugga hålet med en plåt?
Verkar bli på samma sätt som i V35/Janfire annars..
Som det låter så behöver fläkten på brännaren ökas om du kör utan pannfläkt..

Har du testat att öka effekten på brännaren till max, De blir iaf närmare rätt då..

Alla luckor mm ska vara helt tätt så all luft måste gå via brännaren..

Tyvär går nog inte pannfläkten att ställa ner så lågt som du behöver mad varvtalsregulator, Elektrikern som hjälpte kompisen med V35an sa att de gick justera ner varvtalet men inte så lågt att den börjar hacka/morra utan den ska låta fint.. Tyvärr gick det inte på Ctc pannan stä'lla ner så lågt som vi ville men iaf så vi fick upp Co2 till 9,5-10% men skulle vilja haft den 2% högre..
Den brännaren är justerad med inmatad effekt på 27 kW, Sänker man effekten blir luftöverskottet ändå högre men som sagt kompisen är nöjd..
Fördelen om man kan säga så är med luftöverskott o med hjälp av pannfläkten behöver inte kompisen rengöra brännaren förrän han bränt ca 2 ton pellets, Ytan varvtalsreglering hade han aldrig behövt göra det för det va helt ren plåt efter 1 tons förbrukning :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Smulhamstern
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 01 jan, 2012 20:25

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Smulhamstern »

Hej igen. Har provat att plugga igen fläktanslutningen och luftintaget för ved med plåtar, men det blev bara värre. Ställde jag upp pelletsfläktens luftmatning över 4-5, så brann det bakvägen vid start.

Jag får inte riktigt ihop det. Efter pannan är det bra drag, tror jag, dragregulatorn öppnar i alla fall. Skulle det vara dåligt i skorstenen hade det väl inte hjälpt att starta vedfläkten heller?

Jag hör att pannan suger luft, men det kan vara för att jag inte bytt packningarna vid mina blindplåtar. Det skall väl inte kunna påverka så mycket att den bakbrinner?

Vad har jag missat?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Nu kan jag inte din panna, men... kan det vara så att den nu stillastående rökgasfläkten utgör ett motstånd? Du kan ju ha bra drag i skorsten efter denna fläkt utan att rökgaserna för den skull kan passera förbi fläkten obehindrat när den står still. Bara en tanke.

F.ö. måste det vara tätt överallt, annars kan det suga tjuvluft som s.a.s. "stjäl" utav det drag som du har.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Smulhamstern
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 01 jan, 2012 20:25

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Smulhamstern »

Hej igen allihopa!

Jag satte för ett tag sen in varvtalsregulator till vedfläkten och kör nu den på minsta möjliga hastighet. Har inte haft driftstopp sen detta gjordes.

I morse hade dock fläkten på tb-mini gett upp. Den stod bara och brummade och orkade inte gå runt. Har nu bytt lager på fläkten och kört igång anläggningen utan större problem. Dock såg jag att plåten i själva brännkammaren fått en liten spricka. Det är längst ut på högra sidan i mitten av plåten. Vad kan detta bero på? För mycket eller för lite luft kanske? Det är alltså brännkammaren på tb-mini som avses.

Vad gör man åt det? Är svetsning att rekommendera och hur slipper man det igen?
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Håkan S »

Jag har bytt kärvande fläktlager på TB-Mini åt en granne som har högt motstånd i sin panna, min egen TB-Mini har snurrat lätt i åtskilliga år nu så jag kom fram till att med högt motstånd så trycks det in spånpartiklar i kullagren så de kärvar. Du fick nog det fenomenet under dina tester. En spricka i brännarkoppen fick jag när spetsade mina pellets med PE pellets, det blev för varmt helt enkelt. Men inget mer har hänt efter att jag kört med normala temperaturer. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Med min gamla anläggning tvingades jag köra på ett effektsteg högre än den eg. skulle klara med flamriktare. Efter säsongens slut hade det blivit en spricka i sidan av brännkoppen och jag tror att det orsakades av för mycket värme.

Korrekt inställt torde väl vara receptet för att inte få för hög temp. i koppen.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Smulhamstern
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 01 jan, 2012 20:25

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Smulhamstern »

Såg nu att plåten i nederkant av brännaren är kritvit och även pannan har vita beläggningar. Det går att sota ur enkelt ur pannan men på brännaren är det nästan som glas och blir mest repor när jag skrapar där. Vad är det vita pulvret för något? Kan brännaren gå varm av för lite luft eller är det bara när det är för mycket och elden är syrerik? Kör brännaren på steg 5 av 7, vilket är under hälften av pannans effekt. Vet inte hur tb:n kan överhetta då
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av Vednisse »

För mycket luft.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfråga angående vedpanna med TB-Mini

Inlägg av M.Lindskog »

Har du möjligen flamriktare på brännaren? I så fall är max effektsteg no 4.

Vilken inställning har du på fläktspjället? Spjällarmens överkant ska normalt vara ställd mitt för siffran som motsvarar effeksteget.

Det kan väl bli för varmt om den går med luftöverskott? Dvs att själva eldhärden blir för varm. Spelar väl i så fall ingen större roll om pannan kan ta upp mycket mer effekt?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar