Inblåsningstryck bulkleveranser

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inblåsningstryck bulkleveranser

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Vilket tryck använder bulkbilen för att lossa hos er? Hos mig brukar det vara 0,7 bar och det räcker långt och fyller förrådet längst bort från påfyllningen och mot inloppet. Blir en ojämn fyllning. Blir också en del spån trots att jag har jämna påfyllningsrör på insidan in till förrådet och bara behöver använda en slang mellan bilen och mtt påfyllningsrör. Vad är era erfarenheter?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Inblåsningstryck bulkleveranser

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har valt att köpa säckad pellets denna säsong både beroende på prisläget på bulk (ingen ville leverera till samma pris som säckad) liksom återkommande problem med för mycket spån och småfraktioner.

Här har körts med tryck mellan 0,4-1,0 kg. Jag kan inte säga att resultatet har påverkats nämnvärt. Det är lika mycket (= för mycket) spån oavsett. Det samma gäller valet av slangtyp (hårdare korrugerad/gummi).

Jag tror att en del av förklaringen är att man accepterar sämre ren pellets när man lastar bulk. Sedan blåses det om (ex. mellan bil och släp) en del fortfarande trots att det inte bör/ska förekomma.

Jag väntar på en vidareutveckling av dessa leveranser där man kan leverera bulkpellets av samma kvalité som den som finns i säckarna, men intresset tycks lågt. Jag skulle vilja se ett mer slutet system, där man precis före pelletsen går in i förrådet "dammsuger" den från småfraktionerna. Dessa ska sedan tillbaka till bilen och åter in i produktionen. Men vem vill betala?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Jo du har rätt. Finfraktionen är ett problem och osäkerhetsmoment med pelletseldning. Senaste leveransen, SE, lastades ca 2 mil ifrån mig och jag var första kund till lossning. Pelletsen siktades enlig chauffören precis innan lastning och ändå genererades finfraktion som stör utmatningen från förrådet. Siktning i all ära men hur vore det om man lyckades åstadkomma en tåligare pellets. Säkert inte lätt men borde vara något för produkutvecklingen att ta sig an. Säckad pellets leder till så mycket merarbete och svårigheter med förvaring och fyllning av förrådet. Åtminstone som jag har det. Då jag har stödköpt säckad pellets vid dröjande leverans, så har det stört mig med all plast som går åt till säckarna. Jag får ca 400 plastsäckar per år!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Det finns ju små inblåsningsverk (en tratt och en fläkt) som man kan använda att blåsa in den säckade pelletsen i bulkförrådet. Någon som har erfarenhet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Just detta med att pelletsen smulas mer eller mindre sönder är en sak jag inte gillar vid bulk. Jag har tankar på ett stort förråd men har kommit fram till att inte ha bulk men fylla på med säck, småsäck eller storsäck, helt beroende på kilopriset.

Jag kommer då också att reta mig på att ha en helvetes massa plast från småsäck som ska kastas miljömässigt, dock blev jag glad då senaste leverans Rindi hade säckar av återvunnen plast.

Mina planer är än så länge att ha en skruv "ut" genom källarväggen, där ska jag kunde byta locket mot en tratt som leder in pelletsen i ett kort rör genom väggen. Sedan ska det sitta en lång kärnskruv utan rör(!) till att dra in pelletsen, såklart börjar skruven ute i röret genom väggen.

Tanken är att pelletsen ska fyllas upp i ändan (blir en långt-smalt förråd) mot väggen, när det blir fullt där bildas det automatisk ett "rör" som drar in all ny pellets längre och längre i förrådet. Får jag då storsäck är det bara att ta hinken och skyffla över, är det småsäck ska tratten ha en yta jag kan lägga säckarna på när jag skär upp dom.

Kanske någon ställning som man kan lägga/kasta en småsäck på som skär upp den och låter innehållet rinna ner men håller kvar plasten? Det vore ju praktiskt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Skulle vara intressant att veta hur stor andel pellets levererad till villakund som är bulk? 5%?
Självfallet skiljer det sig mellan olika leverantörer.
Jag tror den har minskat kraftigt från en redan ursprungligt låg nivå. Det som håller distributionen igång är alla mindre fjärrvärmeverk. Numera står det ju containerbaserade stödverk i var och varannan buske.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hade man inte haft bulk skulle man slutat med pellets för länge sen, Hoppas bara man får sina 9 ton snabbare än 14 dagar som dom sa då jag beställde på onsdag morgon..
Fan nu blev de -26° så det går betydligt mer än som vintern varit o i början på veckan sas inget om denna kyla, Elpatron klarar bara att hålla innetempen till -13° så nu kör jag både el o pellets sammtidigt.. Pelletsspets till elen för att få det att räcka tills åt veckan då det blir mildare :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Icecap har du sett dedär inblåsningsmaskinerna jag pratade om. De verkar smidiga. Små mobila verk som blåser in pelletsen. Em stor fläkt och en tratt och allt på två hjul och stor som em skottkärra ungefär.Varje hantering ger ju finfraktion då pellets inte klara att hanteras. Ett annat sätt hade varit att ha ett litet rebsverk innan inmatningen i brännaren. Jag har tänkt mycket på en lösning men är inte så enkelt om man vill göra det enkelt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, jag har inte tittat på sådana och det är med goda grunder. Ska man kunde blåsa in pelletsen ska förrådet vara tät, det jag planerar på ska kunde fyllas på "över kanten" inifrån om jag ser det för gott att lagra säckar pga. platsbrist i storförrådet.

Jag använder rummet i källaren till lite annat också och att fylla det helt med ett slutet förråd skulle inte fungera så bra för mig.

Sedan har jag svårt att tro att prisskillnaden mellan en sådan "känn dig blåst" och en fast monterat kärnskruv är i blåsarens favör...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ulf Rasmusson skrev:Icecap har du sett dedär inblåsningsmaskinerna jag pratade om. De verkar smidiga. Små mobila verk som blåser in pelletsen. Em stor fläkt och en tratt och allt på två hjul och stor som em skottkärra ungefär.Varje hantering ger ju finfraktion då pellets inte klara att hanteras. Ett annat sätt hade varit att ha ett litet rebsverk innan inmatningen i brännaren. Jag har tänkt mycket på en lösning men är inte så enkelt om man vill göra det enkelt.
Du ska kolla efter en spannmålsfläkt, Går att justera hur mycket den ska blåsa genom att strypa i luftintaget på fläkten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar