Brännare och skruv av olika fabrikat?

Skriv svar
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av ElNobbo »

Hoj!

Nu har jag till slut fått nog av min Green Energy, sneglat på en PX22 och lite andra också, men min fråga är, måste jag byta skruven också? För en lekman känns det lite som en snurrande spiral i ett rör, men man vet ju aldrig :). Borde inte alla moderna brännare kunna hantera styrandet av skruvmotorn?
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av protoflax »

Vad är det i så fall som är bättre på P22 än på Green Energy?
På Green Energy har du redan enkel manuell uraskning med en spak. P22 får du i så fall komplettera med en tokdyr tillsats för tryckluftsuraskning.
Har du problem med brännaren så ta tag i inställningarna och se till att allt börjar fungera.
Gräset är inte grönare på andra sidan.
Det här forumet har varit guld värt. Svaret finns redan på nästan alla frågor. :)

Green Energy har enligt den nedladdningsbara handboken skruvmotor på 24 V
Andra brännare har skruvmotor på 230V.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av Vednisse »

Just Green Energy har 24V skruvmotor (240V på övriga), det är väl den ända brännaren av de "kända" märkena som har. Annars brukar det gå att köra med olika skruvfabrikat så länge det finns bra justeringsmöjligheter på styrningen, kan behövas adapter på slangen pga. lite olika diameter.

En PX22 är väl inget större uppbyte, även den en direktmatad rörbrännare som du redan har.

Vet inte vad du har för problem med din nuvarande brännare, men det borde väl gå att lösa med den kunskap som finns här? Och betydligt billigare...........

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av ElNobbo »

Du behöver inte oroa dig, jag byter inte ut en fullt fungerande brännare mot en annan fullt fungerande, det finns väldigt goda orsaker. Om PX22 inte är utrustad med spaksotning får jag väl lossa matningen, svänga ut brännaren och skrapa ur den framifrån, inte värre än så. Ställer inga krav alls på ett helt underhållsfritt system.

Så jo, i detta fallet är gräset grönare på andra sidan, även om vi räknar in att min nuvarande brännare faktiskt är grön till färgen :D .

Surt med skruven, men det är väl bara att byta den med då.

Edit: Jag ser att jag måste förklara varför jag vill byta. Min brännare är snart 15 år gammal, inre röret har verkligen sett sina bästa dagar, fläkten börjar låta lite, brännaren stannar ofta, även när det är helt vindstilla (har monterat dragbegränsare), det är glapp i styrboxen vilket leder till att den lite då och då till synes slumpartat bara stänger av sig, den har bara ett effektläge, den är jävligt (ursäkta språket) svår att få igång, den har ingen tillslagstemperatur utan bara frånslag och sen vänta X sekunder efter det, den har ingen funktion för nytt startförsök efter strömavbrott, firman som sålde den hänvisar till tillverkaren och tillverkaren vägrar hjälpa till utan hänvisar till sin verkstadspersonal som förvisso är väldigt trevlig, men också väldigt upptagen. Det är enligt mig inte vettigt att ösa pengar på att renovera denna för vi vet alla vad bara t.ex ett brännarrör kostar. Om sen röret bara finns att köpa från ett företag i landet lär det ju inte bättra på prisbilden. Detta är min andra vinter med denna maskinen och jag vet med 99% säkerhet att damen som bodde i huset innan mig har inte servat den för fem öre, 1 optovakt är bytt men mer än så är det inte. Den ger mig huvudvärk varenda dag, inte pga dåliga inställningar eller för högt/lågt drag utan pga att den var i dåligt skick när jag flyttade in, och sen dess har den nog knappast blivit bättre. Jag ser inte visdomen i att lägga 5-10k på att hålla liv i den, när en ny kostar 18.

Edit 2: Och nu har jag även fått lära mig att Green Energy av någon anledning inte vill följa en de facto standard utan istället valt 24v till motorn. Just det är kanske inte orsak nog till ett byte, men det säger mig en del om designtänket, och jag gillar inte det jag kommer fram till.
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av M.Lindskog »

För att ytterligare komplicera din skruvade fråga ;-) så är det väl också som så att 230V-skruvar kan skilja en hel del i hur mycket de matar. Om jag inte missminner mig alldeles så matar väl en Janfire-skruv tokmycket jämfört med t.ex. en KMP Feedo.

Om brännaren då matas direkt från externskruven så kanske det kan ställa till saker? Har den istället ett internt doseringsförråd så blir väl saken en annan.

Oavsett fall måste dock skruven klara av att leverera minst så mycket som brännarens maxeffekt kräver. Eftersom externskruvens matning också kan variera lite i det korta tidsperspektivet så ska där väl helst även finnas lite marginal.

Det finns andra på forumet som har betydligt bättre detaljkoll på olika skruvar & brännare än jag, så du kan säkert få bra mycket mer specifika råd än så här.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av micke_932 »

Så länge du kan justera matningen i brännaren så kvittar det om det matar mer eller mindre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av protoflax »

Du har rätt ElNobbo. Bäst byta ut en brännare som är 15 år.
Behöver inte köpa ny för det. Finns begagnade brännare som är fullt moderna med digitalstyrd matning och hållbar design att köpa för 6000. Jag är helt nöjd med min. :)
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av rod02 »

Går det inte att blanda 230V och 24V(eller annan kombination) med relä?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av psau »

Hellu,

Om skruven och brännaren lekte tillsammans redan som unga så kanske det är bäst att de får gå i pension tillsammans oxå :-)

Men annars ja du löser det lätt med ett relä och en trafo.

De flesta brännare du köper idag kommer med skruv oavsett om det är en ny eller begagnad, beroende på axeltapp och infästning så kostar en skruvmotor kring tusenlappen att köpa så det är ju oxå en möjlighet.

Micke har helt rätt att det spelar ingen roll vilken skruv du köper sålänge du kan justera matningen fritt.

Exempel, vissa tidiga versioner av Bionordic programmen hade en fast matning på tror det var 3,7 sec och man justerade intervallet hur ofta den skulle mata istället. Har du då en skruv som matar mycket är det inte säkert att du får det att funka någe vidare. Nu får vi hoppas att de som har haft dessa tidiga versioner av program bytt...

Jag håller helt med för övrigt en GreenEnergy som har 15år på nacken och börjar ropa service är nog dags att byta om du får den att hålla till det blir varmare ute brukar begagnat marknaden se lite bättre ut.
Nu verkar det dock som det är väldigt lite fynd kvar mest saker som folk byter pga att det funkar dåligt och det är sakerna som funkar dåligt pga att man inte kan/orkar ställa in dem du vill få tag i....

Jag har inte samma motstånd mot rörbännare utan jag anser att de i sin enkelhet funkar riktigt bra, just nu kör jag med en B16 och den är inte dum heller.

Beroende på vilken panna du har och hur mycket aska den sväljer har du mer eller mindre nytta av tryckluftsuraskningen (eller skrapning). Brännarens inställning och pelletsen spelar även in hur mycket som blir kvar i röret/rostret.

Läs kolla fundera, välj sedan vilken brännare du vill ha, fundera på prisläge och tänk på att det du köper beg behöver ofta en uppputsning med mer eller mindre nya reservdelar så i vissa fall blir skillanden inte så stor mot en ny brännare, slår du dessutom ut det över livsländen så blir det inte heller många kronor.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av ElNobbo »

Hoj!

Tackar för era svar, och omtanken angående huruvida jag tänker lägga ca 20k på en sak som inte behöver bytas ut. Kan ju nämna att när jag kom hem från jobbet igår stod brännaren. I morse när jag kom upp stod den igen, dock utan felkod. Det har jag lärt mig tyder på att det glappat i styrboxen, och sen fattar den inte att den ska starta igen utan att jag startar om den. Man kan bli stollig för mindre... Jag har lagat några grafikkort till datorn genom att baka dem i ugnen, kommer antagligen testa det på brännarens elektronik. Är det lite glapp i en lödning kan detta lösa problemet. Kan ju inte göra det värre, och kan inte förmå mig själv att sälja den här skiten till någon utan att upplysa om problemen, och efter det är det ingen som vill ha den så kan lika gärna testa.

Har iaf bestämt mig för att inte återanvända skruven, det verkar vara ett bra sätt att skaffa sig själv problem i onödan.

Funderat på begagnat, men det är ju väldigt mycket som att köpa något osett. När jag skruvat ur min brännare så kan jag ju sälja den för 5k inkl skruv, den ligger på garagegolvet, jag har gjort rent den, skruvat på kåpan osv. Tittar man inte i brännarröret så går det ju inte att avgöra huruvida den är frisk eller inte. Sen kan det ju vara så att även om röret är helt så är elektroniken keiko.

I min panna är det väldigt gott om plats för sot, vet inte i liter men det är ett betraktligt hål som ska fyllas upp.

Nu ska jag flexa ut, hämta grabben på dagis och hem å starta brännaren så det är varmt tills frugan kommer. Ha en trevlig helg på er :).
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Brännare och skruv av olika fabrikat?

Inlägg av msh16 »

Skruven kan du inte använda som den är. Du kan köpa en 240V skruvmotor med växellåda på Pelletsteknik.se för lite mer än 1000 och meka dit så fungerar det till nästan alla brännare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar