Hellu,
Om skruven och brännaren lekte tillsammans redan som unga så kanske det är bäst att de får gå i pension tillsammans oxå
Men annars ja du löser det lätt med ett relä och en trafo.
De flesta brännare du köper idag kommer med skruv oavsett om det är en ny eller begagnad, beroende på axeltapp och infästning så kostar en skruvmotor kring tusenlappen att köpa så det är ju oxå en möjlighet.
Micke har helt rätt att det spelar ingen roll vilken skruv du köper sålänge du kan justera matningen fritt.
Exempel, vissa tidiga versioner av Bionordic programmen hade en fast matning på tror det var 3,7 sec och man justerade intervallet hur ofta den skulle mata istället. Har du då en skruv som matar mycket är det inte säkert att du får det att funka någe vidare. Nu får vi hoppas att de som har haft dessa tidiga versioner av program bytt...
Jag håller helt med för övrigt en GreenEnergy som har 15år på nacken och börjar ropa service är nog dags att byta om du får den att hålla till det blir varmare ute brukar begagnat marknaden se lite bättre ut.
Nu verkar det dock som det är väldigt lite fynd kvar mest saker som folk byter pga att det funkar dåligt och det är sakerna som funkar dåligt pga att man inte kan/orkar ställa in dem du vill få tag i....
Jag har inte samma motstånd mot rörbännare utan jag anser att de i sin enkelhet funkar riktigt bra, just nu kör jag med en B16 och den är inte dum heller.
Beroende på vilken panna du har och hur mycket aska den sväljer har du mer eller mindre nytta av tryckluftsuraskningen (eller skrapning). Brännarens inställning och pelletsen spelar även in hur mycket som blir kvar i röret/rostret.
Läs kolla fundera, välj sedan vilken brännare du vill ha, fundera på prisläge och tänk på att det du köper beg behöver ofta en uppputsning med mer eller mindre nya reservdelar så i vissa fall blir skillanden inte så stor mot en ny brännare, slår du dessutom ut det över livsländen så blir det inte heller många kronor.
/Peter