CO2 Analyssats , goda råd mm...

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

CO2 Analyssats , goda råd mm...

Inlägg av vatsug »

Har funderingar på att köpa en CO2 Analyssats ( Comfort-control) och undrar om det är några på forumet som använder en sån? Bästa är ju en digital , typ Testo 327 eler liknande, men dom är ju så dyra. Har ju läst på forumet att man bör vänta minst 5 min från det att man gjort en justering, tills man läser av. På en digital kan man ju se åt vilket håll det bär iväg, till skillnad från en "manuell" .
Tips och råd, tack.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: CO2 Analyssats , goda råd mm...

Inlägg av André »

Tycker det funkar utmärkt med den "manuella" som har vätskan, Med Ctc/Ariterm brännarna funkar det utmärkt iaf för om man gör testet typ 25 min efter att fläktrengöringen varit o det är bra då så är allt som det ska för då ska ju fläkten varva upp igen o elda bort ev överskott :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Berätta gärna lite mer hur du går tillväga. Vad jag förstår har du mätt upp vad den förbrukar på 10 min, för att få fram effekten. Men sen hur många mätningar gör du ? Säg att du sänker matn 4 % , mäter du då efter 5 min sen efter 5 min igen. Man vet ju aldrig när renblåsningen , drar igång. På min panna har det hänt att den drar på precis efter startfasen. Kontrollmäter du dan efter ?
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Först ställer jag in effekten, Fläkten vet jag ganska väl vad den ska vara på när det gäller Ctc/Ariterm så då väntar jag 5-10 min o testar men visst händer de att man just ska börja testa då fläkten varvar upp o då är det bara att avbryta o vänta 10 min.. Sen ändrar jag bara fläkt för att få det rätt, Brukat kolla 5-10 min efter jag fått rätt värde för att se att det håller sej stabilt vilket det alltid gjort när fläkten har fungerat som den ska..
Fläkten går på max var 30:e min så det kan inträffa just efter den startat upp
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Ok , då blir det en CO2 analyssats. :D
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Har en Testo 327-1 och den är underbar att jobba med, har tidigare kört med vätska och det är som dag och natt att jobba med.

Som sagt Teston är inte billig, så för hobby bruk är vätskan ok.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Brukar använda Testo även jag. Har även en gammal låda,Men jag har aldrig testat den.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Är analyssats eller sotpump mest nyttig?
Båda kostar väl lite mer än en pall pellets.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har en komplett låda från Comfort Control och då jag var ny på pellets, så höll jag på mycket med analys kors och tvärs med allt jag kunde komma på. CO2-mätning med vätska tyckte jag gav ett osäkert värde, då förbränningsförloppet i en pelletsförbränning inte är konstant och jämnt över tiden pga att ny pellets fylls på hela tiden. CO2 mätningen fungerar däremot bra vid oljeförbränning, då förloppet är konstant. Ett digitalt instrument är bättre, men ett sådant är för dyrt tycker jag och kräver kalibrering regelbundet för att vara tillförlitligt. Att kolla sottalet tycker jag ger mer. Gör några mätningar över tiden och sikta på sottal 1 eller 2. Det bästa sättet är annars att läsa av processen dvs kolla askan och röken. Är röken svagt grå till vit och askan gråbrun ja då har man en hyffsad bra förbränning. Man skall inte förglömma att rosterplåtens slagg och igensättning av lufthålen påverkar processen enormt mycket, så en inställning en dag stämmer inte dagen efter. Pelletsen varierar också över tiden med mer eller mindre finfraktion som matas in. Denna ger också en mer sotande förbränning. Är pannan sotig ja då kör man för fett och är den vit invändigt ja då är den för mager med höga temperaturer som tar hårt på pannan och brännaren. Jobba med låg effekt på brännaren och långa förbränningstider ger ochså en bra ekonomi. Jag har gått ifrån underhållsförbränning. Ja detta var lite funderingar som kommit fram under årens lopp.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang ojämn förbränning så är en undermatad överlägsen övermatad, TJ här på forumet har tillgång till ett riktigt bra instrument som mäter banne mej allt men ej tänkbart pga priset men deras företag hade de liggande så efter byte av sond funkar de fint.. Tycker inte de va stora svängningar som om man jämför en Janfire där det öser ner pellets rakt på elden vilket inte jag tycker är nån höjdare..
Han hade ställt in efter värden jag gav han o de va inget som behövde ändras då han kollade med deras instrument så jag anser att det duger gott med ett med vätska för husbehov..

En mätare med vätska ligger väl på priset motsvarande 2 pall pellets iaf, Har på att de kostade 3600 + moms början på -06
Skriv svar