Driftstopp "Alarm Brännare"

Skriv svar
Hannah
Frö

Driftstopp "Alarm Brännare"

Inlägg av Hannah »

Hej!

Jag har fått problem med att min pelletsbrännare stannar och undrar därför om det är någon som har något tips på vad som kan vara fel.

Brännaren är en Effecta Supra från 2010 utrustad med kompressor.

Sotaren var hemma hos oss och en vecka efter det började brännaren krångla. Den stannade flera gånger per dag och uppgav felmeddelandet: "Alarm Brännare".
I instruktionsboken stod att när detta alarm uppstår är det troligtvis är slut på pellets eller att flamvakten behöver göras ren. Därför plockade jag isär brännaren och gjorde rent allt, inklusive flamvakten. Sedan satte jag ihop allt igen och det verkade fungera skapligt. Brännaren stannade inte men flamvärdet svajade mellan 30-80%.

Efter rengöringen orkade den hålla igång i ca 2 veckor. Nu har den börjat krångla igen, den stannar och uppger samma felmeddelande. Då funderade jag på om förbränningen inte fick tillräckligt med luft, därför öppnade jag ett spjäll i pannan lite (sotarn kanske hade stängt det för mycket) och ökade effekten på fläkten. Nu är flamvärdet stabilt, men brännaren stannar i alla fall.

Är det någon som har något tips på vad som kan vara fel? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Hälsningar,
Hannah
ronald
Pannrumstomte!

Re: Driftstopp "Alarm Brännare"

Inlägg av ronald »

Hannah var har du för panna.. :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Flamvaktsvärdet ska vara över ett visst värde under en viss tid för att brännaren ska fortsätta förbränning.

Detta värde är olika under startfas och under driftsfas.

Vilka värden har du under menyn installation>flamvakt?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Hannah
Frö

Inlägg av Hannah »

Pannan är en Egor v-25 från 80-talet

Flamvaktens värden:
Gräns start 50%
Gräns drift 25%
Skriv svar