Lite bakgrund:
Jag har en CTC1100 miljö med en Grundfos cirkulationspump installerad i ett hus från 1947. Vissa element är förmodligen orginal (1 tums rör) och andra är nyare (10 mm rör). Från pannan går det ut rejält tjocka rör, typ 80 mm och fördelar sig i huset. De flesta element i huset är hyggligt varma men i en nyare del där elementen bara har 10 mm rör samt i vårt nya badrum med golvvärme är kalla.
Först gissade jag på att det var en ispropp nånstans men så gick jag ner i källaren och kikade på cirkulationspumpen. I vanliga fall finns det en grön LED som indikerar läget på pumpen via olika blinkningar men nu är den helt släckt. Jag har lossat kåpan över matningen till pumpen och mätt upp 230 VAC. Ingen annan anslutning finns. Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta eventuell strömförbrukning då multimetern bara kan mäta likström. Jag har bestämt för mig att jag också vid något tidigare tillfälle inte heller sett att den gröna LED:en lyst, men dagen därpå lyste den. Jag har lagt öra mot pumpen men tycker mig inte höra nåt pumpljud, men det kanske är alltför tyst?
Min teori är att det är självcirkulation som gör att de flesta elementen i den äldre delen ändå är hyggligt varma men att det inte blir nån cirkulation i den nyare delen pga de små rören. Samma sak med golvvärmen i badrummet, men kanske kan man ändå känna en svag värme på golvet.
Jag har ställt ut värmefläktar i den kalla delen för jag vill inte riskera att rören fryser och håller runt 18C där inne. Vi köpte huset för 6 år sen och vet inte hur värmerören går, men vi vet att isoleringen inte är den bästa så kanske ispropp ändå är ett alternativ?
Finns det nåt enkelt sätt att kontrollera om pumpen fungerar?
Vad gör jag nu? -25C ute och faller nog mer i kväll...

Nedan finns bilder på pumpen och pannan