Janfire flex a tänder ej - skum diodblinkning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
magu
Frö

Janfire flex a tänder ej - skum diodblinkning

Inlägg av magu »

Hej,

Efter ursotningen skulle jag tända upp brännaren som vanligt men när jag tänder den går inte fläkten igång som vanligt utan det är helt tyst och Termokontakt- och Elspiraldioden blinkar i takt inte växelvis?!

Har någon nån iden vad blinkningen betyder och vilka delar jag bör beställa? Böt Elspiral för något år sedan.
Har kollat manualen och inte hittat nån förklaring, lät även brännaren svalna av och startade om utan succe, och det manuella läget funkar inte heller...

Mvh M,
Janfire flex a -2005 i gammal oljepanna
SB
Stor entusiast!

Re: Janfire flex a tänder ej - skum diodblinkning

Inlägg av SB »

Enda orsaken till detta larm, som man kan hitta i manualen, är om det varit strömavbrott när brännaren körts i det manuella läget. Om du har återställt larmet genom att ha spänningen till brännaren bruten i 10 sekunder samtidigt som vredet för val av effekt stått i läge ”0”, så ska fläkten starta oavsett vilket läge du vrider vredet till, om pannans drifttermostat står på ett högre värde än pannvattentempen och då borde inte det här larmet dyka upp.

Kommer larmindikeringen direkt då du väljer ett effektläge eller hinner du mäta i uttaget om du får spänning till fläkten innan, och har du kontrollerat med handen om fläkten snurrar lätt?

Om fläkten snurrar som den ska, och det inte vore för larmindikeringen, slulle jag ha gissat på att fläktens kondensator som sitter på kretskortet i styrboxen är kass.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar