Sitter och tittar i brännarens manual och installationsanvisningarna.
"Brännarens styrledning skall föregås av överhettningsskydd". Japp, fattar.
Är det detsamma som pannans maxtermostat som bryter strömmen vid överhettning?
Eller, måste man ha ett externt skydd som kopplas in i dykröret?
Jag tänker, att man kopplar in pelletsbrännarens styrning på pannans plint för oljebrännaren (alltså av/på)
denna borde ju rimligtvis också då brytas om maxtermostaten slår ut?
Överhettningsskydd/Maxtermostat?
Överhettningsskydd/Maxtermostat?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Re: Överhettningsskydd/Maxtermostat?
Det gamla oljebrännare-termostat brukar bestå av två delar:
1: Termostaten, man kan ställa den med en ratt (oftast).
2: Överkoksskydd. Kan bara återställas manuellt.
Dessa två brukar sitta ihop i samma låda med en liten återställningsknapp samt ett temperaturvred.
1: Termostaten, man kan ställa den med en ratt (oftast).
2: Överkoksskydd. Kan bara återställas manuellt.
Dessa två brukar sitta ihop i samma låda med en liten återställningsknapp samt ett temperaturvred.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tja låda och låda men bredvid varandra på pannans front. Från vänster till höger:
Maxtermostat (under lock), temperaturinställning brännare, brännare 1/0, cirk.pump 1/0, panntemp.
Vad jag menar är - kommer pelletsbrännaren få fullgott skydd via maxtermostaten eller måste jag installera en extern brytare utanpå pannan?
Maxtermostat (under lock), temperaturinställning brännare, brännare 1/0, cirk.pump 1/0, panntemp.
Vad jag menar är - kommer pelletsbrännaren få fullgott skydd via maxtermostaten eller måste jag installera en extern brytare utanpå pannan?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Om du har ett överkokningsskydd som bara kan återställas manuellt och du ansluter brännaren efter detta elektrisk sett är läget lugnt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det som av någon konstig anledning är benämnt "max termostat" på din panna är ett överhettnings skydd.
Jag har ett separat överhettnigns skydd till brännaren, men det beror på att brännarens skygg går på klenspänning. Annars går det normalt sett att använda samma.
Jag har ett separat överhettnigns skydd till brännaren, men det beror på att brännarens skygg går på klenspänning. Annars går det normalt sett att använda samma.
Ok då vet jag, tackar för svaren!