Ökad förbrukning/Långa gångtider
Ökad förbrukning/Långa gångtider
Hej
Har ställt frågan på annat ställe i forumet men inte fått napp så jag försöker här.
Har för en tid sedan bytt från uppåtbrinnande till framåtbrinnande (Ulma) och upplever att förbrukningen har ökat.
Jag ungefär samma inställningar på Panna och element, använder samma sorts pellets och vädret är ju i år visserligen blåsigt men med en avsevärt högre temperatur.
Brännaren går nästan 1timme för att värma vattnet från 65-80 grader.
Jag har funderat på om det kan saknas någonting i pannan (TMV 20-25) som gör att det inte tar upp värmen.
Har inte hittat någon ordentlig manual för den här pannan men tittat på snarlika från Tmv/Nibe och det verkar som det sitter en plåt mellan övre och undre luckan så att vägen blir längre för värmen att gå.
Någon som har kunskap om detta?
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Har ställt frågan på annat ställe i forumet men inte fått napp så jag försöker här.
Har för en tid sedan bytt från uppåtbrinnande till framåtbrinnande (Ulma) och upplever att förbrukningen har ökat.
Jag ungefär samma inställningar på Panna och element, använder samma sorts pellets och vädret är ju i år visserligen blåsigt men med en avsevärt högre temperatur.
Brännaren går nästan 1timme för att värma vattnet från 65-80 grader.
Jag har funderat på om det kan saknas någonting i pannan (TMV 20-25) som gör att det inte tar upp värmen.
Har inte hittat någon ordentlig manual för den här pannan men tittat på snarlika från Tmv/Nibe och det verkar som det sitter en plåt mellan övre och undre luckan så att vägen blir längre för värmen att gå.
Någon som har kunskap om detta?
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
Re: Ökad förbrukning/Långa gångtider
Lägg gärna upp en bild på pannan.Har du samma rökgas temp som förut?? Om inte så tror jag att du missat tillförd effekt.Går det att sätta i lite bafflar?? Dragbegränsare?? Är brännare rätt justerad??
Hej
Visst kan jag lägga upp en bild men det blir lite svårt att få med de viktiga delarna på ett foto.
Den är installerad på ett korrekt sätt, jag har kollat inställningarna med tillverkaren.
Tillverkaren påstår att det borde gå att värma pannan 25 grader på 20-30 min beroende på omgivande faktorer. Om jag tar det med en nypa salt och anser det rimmligt att höja 20 grader på 30 min så ligger jag på dubbla den tiden i dag.
Jag har inga värden på rökgas temp innan bytet och jag har inte mätt efter men det går ju att göra.
Dragbegränsare finns
Jag har på försök monterat en "baffel" för att se om jag kunde få mer effekt av värmen.
Visst kan jag lägga upp en bild men det blir lite svårt att få med de viktiga delarna på ett foto.
Den är installerad på ett korrekt sätt, jag har kollat inställningarna med tillverkaren.
Tillverkaren påstår att det borde gå att värma pannan 25 grader på 20-30 min beroende på omgivande faktorer. Om jag tar det med en nypa salt och anser det rimmligt att höja 20 grader på 30 min så ligger jag på dubbla den tiden i dag.
Jag har inga värden på rökgas temp innan bytet och jag har inte mätt efter men det går ju att göra.
Dragbegränsare finns
Jag har på försök monterat en "baffel" för att se om jag kunde få mer effekt av värmen.
Är det den här pannan så borde den fungera lika bra med både uppåtbrinnande och framåtbrinnande.
http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf
Sitter en plåt under den undre luckan som vänder röken och tas bort vid vedeldning.
Sitter inte Ulma för långt in så lågan slår i bakväggen?
http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf
Sitter en plåt under den undre luckan som vänder röken och tas bort vid vedeldning.
Sitter inte Ulma för långt in så lågan slår i bakväggen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej
Den liknar min gamla (-85) panna men min heter Tmv 20-25
Det finns ingen plåt som skapar längre väg för värmen att gå, jag misstänker att den ev togs bort när min gamla brännare monterades.
Ulman sticker inte in alls långt utan jag upplever det snarare att den knappt brinner in i själva pannan.
Fredrik
Den liknar min gamla (-85) panna men min heter Tmv 20-25
Det finns ingen plåt som skapar längre väg för värmen att gå, jag misstänker att den ev togs bort när min gamla brännare monterades.
Ulman sticker inte in alls långt utan jag upplever det snarare att den knappt brinner in i själva pannan.
Fredrik
Fredrik,
Skulle rekommendera att du inskaffar en billig stektermometer på Jula eller dyl, de ska vara modellen som klarar +300grader kostar inte många kronor men ger ovärdelig information speciellt i fall som detta.
Min tanke är att du kör med en för pannan passande effekt och detta ser du direkt på rökgastempereraturen.
/Peter
Skulle rekommendera att du inskaffar en billig stektermometer på Jula eller dyl, de ska vara modellen som klarar +300grader kostar inte många kronor men ger ovärdelig information speciellt i fall som detta.
Min tanke är att du kör med en för pannan passande effekt och detta ser du direkt på rökgastempereraturen.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Har aldrig sett någon plåt under nedre luckan som vänder rökgaserna i denna modell av TMV:s panna, tror att Torsten förväxlat den med den tidiga modellen av TMV Attack som hade en sådan. Till de tidiga E20-modellerna medföljde en mindre bra strypbaffel för oljedrift, som skulle stå på övre luckans tröskel och i övre änden vila sig mot kanten på konvektionskanalens golv. Baffeln du nämner som på E20 P sitter instucken i nederkant på övre luckan, vilar på insvetsade klackar i eldstadens sidoväggar och har bl.a. som du själv nämner till uppgift att tvinga de varma rökgaserna till att få en större yta att avge sin värme till. Då stödklackarna inte finns på tidigare modeller, och svetsning i gamla eldstadsväggar inte är helt riskfri, så bör upphängningen av en sådan baffel ändras. Skulle vara intressant om någon av de på forumet som har eller haft en E20 P, kunde delge oss vad de har för erfarenheter av denna baffel.
TMV E20 + Janfire Flex A
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vad körs brännaren på för effekt?
Med pellets anges 14 kW till den pannan, Kör du på riktigt låg effekt alt på tok för hög så har du felet där
Med pellets anges 14 kW till den pannan, Kör du på riktigt låg effekt alt på tok för hög så har du felet där

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag kör på låg effekt 11-12kW
Låg effekt=lång gångtid låter rimmligt men ökar det också förbrukningen?
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Särskilt utan baffel mellan förbränningsrummet och rökgångarna så blir det inte särskilt effektivt.
Vad har du för rökgastemperatur?
Hur jag än läser ulmas broschyr ser jag ingen inställningsmöjlighet för fläkten annat än låg -och högfart.
Kanske eldar du med stort luftöverskott i förhållande till matningen så pelletsförbrukningen blir hög av den anledningen.
Är matningen noggrannt inställt i förhållande till brännarens lågeffekt?
Vad har du för rökgastemperatur?
Hur jag än läser ulmas broschyr ser jag ingen inställningsmöjlighet för fläkten annat än låg -och högfart.
Kanske eldar du med stort luftöverskott i förhållande till matningen så pelletsförbrukningen blir hög av den anledningen.
Är matningen noggrannt inställt i förhållande till brännarens lågeffekt?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hur inställningarna är gjorda vet jag inte, det är installerat av behörig installatör.
Jag har kontrollerat värden med tillverkaren och det verkar ok.
Rökgas temp? Ja jag mätte nyss och kom upp i över 200 så nu slår jag av brännaren.
Jag mätte i röret ut från pannan innan dragbränsaren, jag har inte gjort det förut så jag hoppas att det är rätt.
Så höga temp tyder ju på en riktigt oeffektiv panna,
Förutom sotning, något annat man kan kolla?
Jag har kontrollerat värden med tillverkaren och det verkar ok.
Rökgas temp? Ja jag mätte nyss och kom upp i över 200 så nu slår jag av brännaren.
Jag mätte i röret ut från pannan innan dragbränsaren, jag har inte gjort det förut så jag hoppas att det är rätt.
Så höga temp tyder ju på en riktigt oeffektiv panna,
Förutom sotning, något annat man kan kolla?
Är din panna av samma grundkonstruktion som pannan från nibeonline så kanske den går att förbättra.
Får du in en plåt genom nedre luckan så kan du imitera konstruktionen som finns på den modernare pannan.
Om plåten i framkant vilar mot urtaget för övre luckan och i bakkant stöds av två rundjärn som går ned till botten av förbränningsutrymmet. Gängat i övre delen med en mutter som stöd och två hål i baffelplåten att sticka in stödbenen i.
Bara spekulationer, jag har inte sett din panna.
Får du in en plåt genom nedre luckan så kan du imitera konstruktionen som finns på den modernare pannan.
Om plåten i framkant vilar mot urtaget för övre luckan och i bakkant stöds av två rundjärn som går ned till botten av förbränningsutrymmet. Gängat i övre delen med en mutter som stöd och två hål i baffelplåten att sticka in stödbenen i.
Bara spekulationer, jag har inte sett din panna.

Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vissa säger att det inte gör det men hos mej ökar förbrukningen då jag sänker effekten till 12 kW mot pannans märkeffekt på 16 kW, För att värma tanken 30° (17,5 kWh) så går det 500 gram mer pellets med lägre effekt även fast rökgastempen är lägre.. 2,4 kWh ökat in o samma ut tycker talar sitt tydliga språk o naturligtvis är brännaren justerad med instrument vid dom olika effekterna samt inget uttag från tanken..fredrik s skrev:Jag kör på låg effekt 11-12kW
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Har gjort testet flera ggr genom att sitta o mata brännaren från hushållsvågen, Lite drygt att sitta o mata manuellt i 2 timmar men vad gör man inte för att få fram fakta

Din panna är rätt lik min panna om man ser till rökgången
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Oj
Det var väl undersökt, uppskattar att det finns de som har tid och ork att göra dessa undersökningar.
Mitt problem är att jag får
1: Långa gångtider
2: Hög förbrukning
3: Höga rökgas temp(200+ grader) mätt utanför pannan innan dragbegränsaren.
Jag drar slutsatsen att pannan inte kan tillgodogöra sig effekten och då spelar hög eller låg effekt ingen roll?
Då jag tidigare har haft en annan typ av brännare i samma panna känns det som om det är installationen eller kombinationen av panna/brännare som inte funkar.
Kan tjuvluft ge detta fenomen?
För mycket drag (dvs dragbegränsaren funkar inte som den skall)
Det var väl undersökt, uppskattar att det finns de som har tid och ork att göra dessa undersökningar.
Mitt problem är att jag får
1: Långa gångtider
2: Hög förbrukning
3: Höga rökgas temp(200+ grader) mätt utanför pannan innan dragbegränsaren.
Jag drar slutsatsen att pannan inte kan tillgodogöra sig effekten och då spelar hög eller låg effekt ingen roll?
Då jag tidigare har haft en annan typ av brännare i samma panna känns det som om det är installationen eller kombinationen av panna/brännare som inte funkar.
Kan tjuvluft ge detta fenomen?
För mycket drag (dvs dragbegränsaren funkar inte som den skall)
Nja något känns ju knas i din panna!
Men det det hänger ju ihop lite iaf hög rökgas och hög förbrukning tyder ju på att effekten lämnar pannan utan att tas upp.
Om detta beror på att den har ett isolerande skikt i sig (sot) eller om effekten är för hög för pannan är svårt att säga.
Teori:
Kan det vara så att den framåtbringande brännaren skickar rökgaserna på ett ogynnsamt sätt rakt ut genom rökröret? Dvs utan att det blir turbulens och värmen kommer i kontakt med de värmeupptagande ytorna?!?!
Själv har jag mätt att om jag ska titta på effektiviteten på att värma vatten en gång x antal grader så är full flås bäst tom lite väl hög rökgas är helt ok.
Men i löpande drift blir start/stopp förlusterna inte försumbara och jag tjänar på att sänka effekten för att få färre start/stop.
/Peter
Men det det hänger ju ihop lite iaf hög rökgas och hög förbrukning tyder ju på att effekten lämnar pannan utan att tas upp.
Om detta beror på att den har ett isolerande skikt i sig (sot) eller om effekten är för hög för pannan är svårt att säga.
Teori:
Kan det vara så att den framåtbringande brännaren skickar rökgaserna på ett ogynnsamt sätt rakt ut genom rökröret? Dvs utan att det blir turbulens och värmen kommer i kontakt med de värmeupptagande ytorna?!?!
Själv har jag mätt att om jag ska titta på effektiviteten på att värma vatten en gång x antal grader så är full flås bäst tom lite väl hög rökgas är helt ok.
Men i löpande drift blir start/stopp förlusterna inte försumbara och jag tjänar på att sänka effekten för att få färre start/stop.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City