flex a driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
palle_24
Frö

flex a driftstopp

Inlägg av palle_24 »

hejsan! är ny på detta forum, jag har en flex a som installerades 2004 och har gått perfekt sedan dess, endast ett byte av elspiral är gjort, nu har den börjat jäklas, brännaren verkar tända bra, man ser att det brinner, problemet är att den går bara ca 5-10 minuter innan felkoden kommer, termokontakt och elspiral blinkar växelvis, två blinkningar på varje, jag har bytt båda kontakterna utan resultat, har även mätt i diagnosuttaget och den ger 230 volt när den renblåser när man startar sen går den över till 90 volt vid tändpulserna och enligt vad jag läst är det som det ska, någon som har en teori om vad som kan vara felet ? tack på förhand.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: flex a driftstopp

Inlägg av Icecap »

Ett tips: följ reglerna för forumet och skriv i vilken anläggning osv. du har.

Sedan är det ganska omöjligt att ge svar, dels vet jag inte vad blinkningen betyder (ids inte heller leta i manual) och dels saknas det en del information.

* När den stannar, är det då pellets i koppen?
* Om de finns, är de svedda/eldade på?
* Har du dragbegränsare?
* "går bara 5-10 minuter"??? En kallstart tar 10 minuter, är tiden räknat efter kallstarten är klar eller från när kallstarten börjar?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
palle_24
Frö

Inlägg av palle_24 »

ok pannan är en albin ekonom, vet tyvärr inte årtalet men början av 80 tror jag, givetvis finns det bränd pellets i koppen eftersom jag skriver att jag ser att det brinner, med 5-10 minuter menar jag tiden efter att fläkten stannat i uppstartsfasen och brännaren går utan fläkt. hoppas det blev lite tydligare :D
palle_24
Frö

Inlägg av palle_24 »

har inte dragbegränsare, glömde svara på det :D
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Indikeringen du beskriver innebär att temperaturen vid flamvakten inte uppnått 50ºC inom förväntad tid och därför stoppat brännaren. De flesta orsaker som ger denna indikering samt de åtgärder som avhjälper dessa kan du hitta på sidan 19 i bruksanvisningen till brännaren. Hela uppstartsförloppet sträcker sig över ca 13 minuter efter att den s.k. förblåsningen skett. Förklaringar och funktionsdiagram över detta hittar du på sidan 6 i Monterings- och Installationsanvisningen för Flex A. Saknar du någon av ovanstående anvisningar kan du ladda ner den i pdf-format från följande webbsida: http://www.ved-pellets.se/butik/Arkiv.shtml där du scrollar ner till Janfire Flex A och väljer den eller de du saknar. I funktionsdiagrammet ser man inte att när elspiralen värmts i 2 minuter och 20 sekunder övergå uppvärmningen av denna till att ske under korta perioder samtidigt som också fläkten börjar blåsa i korta perioder. Efter ca 6 minuter slår spiralen från, så då bör man ha en stabil låga. På min Flex A brukar lågan flamma upp efter ca 4,5 minuter för att därefter sakta öka. Tyvärr kan man inte någonstans se hur lång tid som tolereras för att flamvakten ska ha uppnått 50ºC, men jag skulle gissa på omkring 7-9 minuter efter start. I texten ovanför diagrammet står det att nedersta potentiometern är fabriksinställd på 80V, men den bör precis som din, vara inställd på 90V. Hade själv i början ett par stopp utlösta av flamvakten där orsakerna berode på att rosterplåten inte låg rätt, eller att plåtkåpan runt spiralen inte satt korrekt. 7-8 år på 2 elspiraler låter väl också som en tänkbar felkälla, har du provat att tända manuellt och köra i läge M, fungerar detta börjar kanske spiralen bli dålig.
TMV E20 + Janfire Flex A
palle_24
Frö

Inlägg av palle_24 »

tack så mycket för ett jättebra svar, ska testa att tända manuellt och se vad som händer, återkommer med mer info, mvh palle
Skriv svar