Hej!
Köpte för c a 4 år sedan en Janfire Integral pelletspanna med en NH-brännare.
Har hela tiden haft problem med att askskrapningen fungerar dåligt emellanåt.
Nu i november (2011) så gick min styrbox sönder och min servicekille bytte den.
I samband med bytet så fick jag plötsligt varningar om dåligt drag då och då) och redan efter ett par dygn så körde askskraparen fast totalt utan att jag fick loss den med det vanliga knepet att slänga på lite vatten och vänta. Fick ta hit servicekillen igen och han fick montera isär brännaren för att få loss askskraparen.
Endast ett dygn efter att han "fixat" askskraparen så körde den fast totalt igen. Fick därför ta hit honom igen och då fick han (per telefon förmodar jag) råd direkt av Janfire om nya inställningar av styrboxen som kunde lösa problemet. Det har nu gått fem dagar sedan han var här och askskraparen har inte kört fast totalt (ännu) men den stannar varje dygn (med röd lampa) så att jag får ösa vatten på den i flera omgångar för att få igång den. Igen tillfredsställande funktion alltså.
Servicekillen verkar inte veta vad han ska göra och med Janfire kan man (som konsument) aldrig få direktkontakt för att få hjälp. Dessutom kostar den en massa pengar att ta hit servicekillen hela tiden.
Någon som har liknande erfarenheter eller som har någon idé om hur jag kan lösa problemet?
Kan det ha med styrbox-bytet att göra?
Är det kanske helt enkelt bara ett "måndagsexemplar" av askskraparen?
Misstänker själv att det kan vara lite för "tight" kring askskraparens för att den ska kunna gå smidigt.
Har aldrig själv plockat isär brännaren eftersom jag inte vet riktigt hur man ska göra (finns det någon instruktion någonstans med bilder kanske) och är lite rädd att ha sönder den helt eller att inte få ihop den igen.
(Har även ett Janfire Pelletsförråd av större modell där dragkedjan gick sönder vid pelletspåfyllningen för ett par år sedan. Använder därför en skiva framför nu vid påfyllning. Någon som vet om man kan laga dragkedjan på något vis eller ersätta den med något annat som håller bättre?)
/Joakim
Måndagsexemplar på askskrapare
Måndagsexemplar på askskrapare
Joakim
Janfire Integral, 6kW elpatron, 5 m^3 förråd
10 m skorsten, 95 mm insatsrör & ventilator
190 m^2 boyta + källare & vind
Re: Måndagsexemplar på askskrapare
1: Varningen om dåligt drag beror på hög värme i fallröret. detta är (efter vad jag vet) inte helt ovanligt på just Integralen pga. kåpans storlek. Jag har för mig att det finns en lösning på detta också men jag är lite osäker på vari den består.
2: Askskraparen. Min erfarenhet med askskraparen är att den fungerar bra om pelletsen inte sintrar för mycket. Om du måste ta loss den med vatten tyder det på att den sintrar en del så det medför en fråga: vilken effekt kör du den på? Vilken tillverkare på pelletsen har du?
Det kan såklart vara mekaniska pass-problem, alltså att den går för trögt helt enkelt, men jag tror att det är en mindre sannolikhet för.
2: Askskraparen. Min erfarenhet med askskraparen är att den fungerar bra om pelletsen inte sintrar för mycket. Om du måste ta loss den med vatten tyder det på att den sintrar en del så det medför en fråga: vilken effekt kör du den på? Vilken tillverkare på pelletsen har du?
Det kan såklart vara mekaniska pass-problem, alltså att den går för trögt helt enkelt, men jag tror att det är en mindre sannolikhet för.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Varningen för dåligt drag verkar ha försvunnit så det verkar ha varit en tillfällig historia. Kanske det var lite sot i turbulatorerna som försvann efter några drag i sotningsspaken. Servicekillen uppmätte inte heller några höga temperaturer när han var här och rökgaserna var bra också vad jag förstod.
Dock har jag när jag tittade i felkodslistan för de senaste fem dagarna sätt att (förutom c a 30 fel med askskrapan) så finns det 3-4 felkoder för att fläkten inte startar, vet inte om detta är i samband med askskrapning eller ej.
Jag har kört med Laxå 8 mm Pellets (bulk) hela tiden, har (ejektor) fläkt uppe i skorstenen +draglucka så att jag har optimalt drag hela tiden. (Fläkten satte jag in för några år sedan p g a dåligt drag.)
Askan är också fin. Kör just nu (när det är vinter och nollgradigt) på 15 kW effekt, på vår/sommar/höst går jag ned till 9 kW. Bor i Göteborg där det oftast är kring nollan på vintern. Förra vintern var det dock ned till 10-15 minusgrader och då körde jag på 18 kW ett tag.
Har ett gammalt lite dragit hus (källare+2våningar+vind) så därför behöver jag elda lite mer...
Det fungerade något bättre med askskraparen innan bytet av styrboxen (även om det inte fungerade helt perfekt) av någon anledning. När servicekillen bytte styrbox och så skruvade han åt några lösa muttrar på askskraparen som inte borde vara lösa enligt honom (dessa ska inte ha kunnat lossna av sig själva utan de måste ha ändrats av min panninstallatör vid installationen av någon anledning). Kanske det var att dessa var lite lösa som gjorde att det fungerade bättre tidigare?
Dock har jag när jag tittade i felkodslistan för de senaste fem dagarna sätt att (förutom c a 30 fel med askskrapan) så finns det 3-4 felkoder för att fläkten inte startar, vet inte om detta är i samband med askskrapning eller ej.
Jag har kört med Laxå 8 mm Pellets (bulk) hela tiden, har (ejektor) fläkt uppe i skorstenen +draglucka så att jag har optimalt drag hela tiden. (Fläkten satte jag in för några år sedan p g a dåligt drag.)
Askan är också fin. Kör just nu (när det är vinter och nollgradigt) på 15 kW effekt, på vår/sommar/höst går jag ned till 9 kW. Bor i Göteborg där det oftast är kring nollan på vintern. Förra vintern var det dock ned till 10-15 minusgrader och då körde jag på 18 kW ett tag.
Har ett gammalt lite dragit hus (källare+2våningar+vind) så därför behöver jag elda lite mer...
Det fungerade något bättre med askskraparen innan bytet av styrboxen (även om det inte fungerade helt perfekt) av någon anledning. När servicekillen bytte styrbox och så skruvade han åt några lösa muttrar på askskraparen som inte borde vara lösa enligt honom (dessa ska inte ha kunnat lossna av sig själva utan de måste ha ändrats av min panninstallatör vid installationen av någon anledning). Kanske det var att dessa var lite lösa som gjorde att det fungerade bättre tidigare?
Joakim
Jag har ingen aning om vilka muttrar som det rör sig om men jag känner inte till någon som kan påverka den delen så mycket.
15kW är inte sådär våldsam effekt och Laxå är inte en dålig pellets. Jag tycker att det hela verkar som att det är något mekanisk missanpassning och det leder mig till att undra om brännaren har den pressning som ska finnas under askskraparen.
På plåten under askskraparen ska det finnas ett par bulor (pressade spår) som ser till att de skit som ändå faller ner genom hålen blir blåst ut ordentligt vid askskrapning, saknas denna pressning ackumuleras detta och det påminner om sand - varför det kärvar fast skraparen efter ett par askskrapningar om man har otur.
Finns dessa bulor inte är det dags att be din installatör om att ta hand om detta.
Att ta loss brännkoppen är inget speciellt svårt, det knepiga är att får loss temperatursensorn på baksidan utan att dra sönder något men det går rimligt enkelt ändå. Hade varit min brännare hade jag tagit isär det hela och kollat efter märken som visade att stålet gned på något, det låter ju som att det besvärliga inte är askan men att stålet hakar i något annat stål.
15kW är inte sådär våldsam effekt och Laxå är inte en dålig pellets. Jag tycker att det hela verkar som att det är något mekanisk missanpassning och det leder mig till att undra om brännaren har den pressning som ska finnas under askskraparen.
På plåten under askskraparen ska det finnas ett par bulor (pressade spår) som ser till att de skit som ändå faller ner genom hålen blir blåst ut ordentligt vid askskrapning, saknas denna pressning ackumuleras detta och det påminner om sand - varför det kärvar fast skraparen efter ett par askskrapningar om man har otur.
Finns dessa bulor inte är det dags att be din installatör om att ta hand om detta.
Att ta loss brännkoppen är inget speciellt svårt, det knepiga är att får loss temperatursensorn på baksidan utan att dra sönder något men det går rimligt enkelt ändå. Hade varit min brännare hade jag tagit isär det hela och kollat efter märken som visade att stålet gned på något, det låter ju som att det besvärliga inte är askan men att stålet hakar i något annat stål.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!