Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Om 15W är nog för att uppfylla lägsta belastningen ska det gå bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
När jag hadde fler givare än dykrör på min förra panna monterade jag givare under isoleringen. Lite kiselpasta mellan och en magnet som tryckte på, det funkade. Att lägga den löst är nog inte lika bra.
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Sådär, då var första eldningen avklarad utan anmärkning!
Utgången till exp.kärlet visade sig vara en utmärkt plats att mäta tempen på min panna. Diffade som mest 2 grader jämfört med panntermometern på en eldningscykel från 50 till 80 grader.
Nu är frågan: är jag först med USB-anslutning på en flex-a?

/Andreas
Utgången till exp.kärlet visade sig vara en utmärkt plats att mäta tempen på min panna. Diffade som mest 2 grader jämfört med panntermometern på en eldningscykel från 50 till 80 grader.
Nu är frågan: är jag först med USB-anslutning på en flex-a?


/Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Visst under eldning kommer det att stämma bra, det är när det inte brinner det kan bli fel.
Se mitt tidigare svar.
Se mitt tidigare svar.
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Okej, men på min panna verkar det stämma väldigt bra även när tempen sjunker. Satte den så nära pannan det bara gick och lindade sen lite isolering runt.
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Snyggt jobbat!
Skulle vara standard med ett USB interface på alla brännare!!!!
/Peter
Skulle vara standard med ett USB interface på alla brännare!!!!
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Nu har jag kört ett par dagar och tänkte rapportera lite ifall någon är intresserad.
Eftersom jag tidvis haft brännaren avstängd för justeringar så kan jag inte säga något om förbrukningen än, men en del andra intressanta iakttagelser kan dela med mig av.
Har gått relativt smärtfritt än så länge, förutom att brännaren har stängt av sig ett par gånger p.g.a. termokontakten löst ut. Detta hände när jag körde på effektläge 1 med en hysteres på 30°C, mellan 55-85°C. Vet inte än om det beror på den långa brinntiden som blir eller om det är stopptempen på 85°C som gör att brännaren blir för varm. Kan även vara att jag inte hade skruvat dit kåpan ordentligt och att fläkten därför drog tjuvluft och inte kylde fallschaktet ordentligt... får se om problemet återkommer.
Just nu försöker jag hitta vilket temperaturområde som blir effektivast. Till min hjälp har jag har jag en loggfunktion som bl.a. håller koll på panntemperaturens "förändringshastighet" (eller vad man ska säga.)
Här är ett exempel från idag på en "viloperiod" där brännaren är avstängt och inget varmvatten förbrukas:
Det som jag tycker är mest intressant är att temperaturen sjunker markant snabbare när panntemperaturen är över ca 70°C. Kanske ingen större överraskning iofs med tanke på att jag har en gammal panna med dålig isolering, men jag blev ändå förvånad att skillnaden är så pass stor. Den genomsnittliga förändringshastigheten i intervallet 80-70°C blir -0,18°C/min, jämfört med -0,13°C/min för intervallet 70-60°C, alltså 38% skillnad! (har tittat på flera "viloperioder" och ser samma trend där)
Drar därför slutsatsen att 70°C är nog bra att ha som stopptemp i min panna. Frågan är sen hur lågt man törs sätta starttemperaturen utan att riskera kondensproblem. Är det någon fara med att det blir lite kondens i början av "bränncykeln", den borde väl rimligtvis försvinna när tempen stiger till 70°C ?
En annan intressant iakttagelse är vad som händer när man slår på duschen...
Slog på den vid ca 35 min och slog av den vid ca 58 min. Tur att man duschar snabbt...
/Andreas

Har gått relativt smärtfritt än så länge, förutom att brännaren har stängt av sig ett par gånger p.g.a. termokontakten löst ut. Detta hände när jag körde på effektläge 1 med en hysteres på 30°C, mellan 55-85°C. Vet inte än om det beror på den långa brinntiden som blir eller om det är stopptempen på 85°C som gör att brännaren blir för varm. Kan även vara att jag inte hade skruvat dit kåpan ordentligt och att fläkten därför drog tjuvluft och inte kylde fallschaktet ordentligt... får se om problemet återkommer.
Just nu försöker jag hitta vilket temperaturområde som blir effektivast. Till min hjälp har jag har jag en loggfunktion som bl.a. håller koll på panntemperaturens "förändringshastighet" (eller vad man ska säga.)
Här är ett exempel från idag på en "viloperiod" där brännaren är avstängt och inget varmvatten förbrukas:
Kod: Markera allt
Stop temperature reached (80°C)
0:00:00 Burner: OFF
0:00:56 Temp: 80.50°C, RoC: 0.00°C/min
0:10:08 Temp: 79.50°C, RoC: -0.11°C/min
0:15:02 Temp: 78.50°C, RoC: -0.20°C/min
0:19:39 Temp: 77.50°C, RoC: -0.22°C/min
0:24:25 Temp: 76.50°C, RoC: -0.21°C/min
0:29:31 Temp: 75.50°C, RoC: -0.20°C/min
0:34:39 Temp: 74.50°C, RoC: -0.19°C/min
0:39:52 Temp: 73.50°C, RoC: -0.19°C/min
0:45:59 Temp: 72.50°C, RoC: -0.16°C/min
0:52:33 Temp: 71.50°C, RoC: -0.15°C/min
0:59:05 Temp: 70.50°C, RoC: -0.15°C/min
1:06:21 Temp: 69.50°C, RoC: -0.14°C/min
1:14:14 Temp: 68.50°C, RoC: -0.13°C/min
1:21:42 Temp: 67.50°C, RoC: -0.13°C/min
1:29:20 Temp: 66.50°C, RoC: -0.13°C/min
1:36:40 Temp: 65.50°C, RoC: -0.14°C/min
1:43:57 Temp: 64.50°C, RoC: -0.14°C/min
1:51:33 Temp: 63.50°C, RoC: -0.13°C/min
1:59:48 Temp: 62.50°C, RoC: -0.12°C/min
2:07:56 Temp: 61.50°C, RoC: -0.12°C/min
2:16:19 Temp: 60.50°C, RoC: -0.12°C/min
2:24:35 Temp: 59.50°C, RoC: -0.12°C/min
2:33:06 Temp: 58.50°C, RoC: -0.12°C/min
Drar därför slutsatsen att 70°C är nog bra att ha som stopptemp i min panna. Frågan är sen hur lågt man törs sätta starttemperaturen utan att riskera kondensproblem. Är det någon fara med att det blir lite kondens i början av "bränncykeln", den borde väl rimligtvis försvinna när tempen stiger till 70°C ?
En annan intressant iakttagelse är vad som händer när man slår på duschen...


Kod: Markera allt
Stop temperature reached (85°C)
0:00:00 Burner: OFF
0:02:07 Temp: 86.00°C, RoC: 0.00°C/min
0:06:46 Temp: 85.00°C, RoC: -0.22°C/min
0:12:05 Temp: 84.00°C, RoC: -0.19°C/min
0:16:08 Temp: 83.00°C, RoC: -0.25°C/min
0:20:44 Temp: 82.00°C, RoC: -0.22°C/min
0:25:09 Temp: 81.00°C, RoC: -0.23°C/min
0:29:52 Temp: 80.00°C, RoC: -0.21°C/min
0:34:32 Temp: 79.00°C, RoC: -0.21°C/min
0:38:53 Temp: 78.00°C, RoC: -0.23°C/min
0:43:08 Temp: 77.00°C, RoC: -0.24°C/min
0:46:11 Temp: 76.00°C, RoC: -0.33°C/min
0:48:28 Temp: 75.00°C, RoC: -0.44°C/min
0:50:13 Temp: 74.00°C, RoC: -0.57°C/min
0:51:44 Temp: 73.00°C, RoC: -0.66°C/min
0:53:07 Temp: 72.00°C, RoC: -0.72°C/min
0:54:36 Temp: 71.00°C, RoC: -0.67°C/min
0:55:59 Temp: 70.00°C, RoC: -0.72°C/min
0:57:34 Temp: 69.00°C, RoC: -0.63°C/min
0:59:07 Temp: 68.00°C, RoC: -0.65°C/min
1:00:27 Temp: 67.00°C, RoC: -0.75°C/min
1:02:11 Temp: 66.00°C, RoC: -0.58°C/min
1:04:19 Temp: 65.00°C, RoC: -0.47°C/min
1:06:14 Temp: 64.00°C, RoC: -0.52°C/min
1:08:56 Temp: 63.00°C, RoC: -0.37°C/min
1:11:31 Temp: 62.00°C, RoC: -0.39°C/min
1:14:18 Temp: 61.00°C, RoC: -0.36°C/min
1:17:25 Temp: 60.00°C, RoC: -0.32°C/min
1:20:35 Temp: 59.00°C, RoC: -0.32°C/min
1:23:51 Temp: 58.00°C, RoC: -0.31°C/min
1:27:28 Temp: 57.00°C, RoC: -0.28°C/min
1:31:07 Temp: 56.00°C, RoC: -0.27°C/min
1:34:55 Temp: 55.00°C, RoC: -0.26°C/min
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Jag var nog lite för snabb att dra slutsatser igår. Har provat att sänka stopptempen till 70 grader och jag ser ungefär samma fenomen nu (om än något mindre), nämligen att temperaturen faller snabbare i början av "viloperioden" för att sedan plana ut... frågan är varför? Min senaste teori är att temperaturen i tappvarmvattentanken som sitter i pannan släpar efter och det man ser är en utjämning av temperaturen mellan den tanken och resten av pannvattnet. Låter det troligt?
/Andreas
/Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Re: Bygga egen digital termostat med justerbar hysteres?
Det är väldigt troligt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!