Underhåll med Janfire NH Mody strular
Underhåll med Janfire NH Mody strular
Hej,
jag kör sedan någon månad tillbaka med en Janfire NH, fungerar utmärkt, dock när jag inställer en kort hysteres så att den ska gå på underhåll så händer följande:
Brännaren är på underhåll tills dess att temperaturen sjunker tillräkligt, sen slår den på "Uppvärmning steg 2" och räknar ett antal gångar 10 sekunder tillbaka, tills den fyller på med pellets "Väntar på pellets", och sen kyler den "Vänta! kyler ner brännaren" för att sen skrapa askan. Till sist startar den igen.
Detta händer efter varje uh-cykel, dvs. vid varje uh blir det även askskrapning och kallstart.
Är det någon inbställning/paarmeter jag missade eller bör särskild ta hänsyn till?
Spelar det någon roll om jag kör modulerande (kör mellan 10 och 7 kW) eller vid ett konstant effekt?
Tacksam för synpunkter.
/Richard
jag kör sedan någon månad tillbaka med en Janfire NH, fungerar utmärkt, dock när jag inställer en kort hysteres så att den ska gå på underhåll så händer följande:
Brännaren är på underhåll tills dess att temperaturen sjunker tillräkligt, sen slår den på "Uppvärmning steg 2" och räknar ett antal gångar 10 sekunder tillbaka, tills den fyller på med pellets "Väntar på pellets", och sen kyler den "Vänta! kyler ner brännaren" för att sen skrapa askan. Till sist startar den igen.
Detta händer efter varje uh-cykel, dvs. vid varje uh blir det även askskrapning och kallstart.
Är det någon inbställning/paarmeter jag missade eller bör särskild ta hänsyn till?
Spelar det någon roll om jag kör modulerande (kör mellan 10 och 7 kW) eller vid ett konstant effekt?
Tacksam för synpunkter.
/Richard
Pellmax CU, Viking Bio
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
"Väntar på pellets" betyder att den ska utföra en kallstart och håller på att fylla upp doseringsförrådet, pelletssensorn ska nämligen vara aktiv och en evt. påfyllning av doseringsförrådet ska vara avslutat innan en kallstart påbörjas.
Under underhållseldning (UH) avkänns inte flamvakten, den avkänns först när den minimala delen av uppvärmningssekvensen är utförd och i detta fall är det tydligen ingen eld varför den kyler ner, rensar brännkoppen och börjar om med en kallstart.
Det hela kan orsakas av 2 orsaker:
1: Det har gått lite mer än 60 minuter på UH innan termostaten kallar på värme, detta avslutar per automatik UH varför det blir en kallstart varje gång. Brännkoppen är då inte helt kall varför den försöker att köra en uppvärmning men det finns inget kvar som kan sätta fyr på ny pellets.
2: Du har ingen dragbegränsare eller den är felställd, detta får draget genom brännaren i UH att bli så högt att den eldas tom. Då flamvakten inte avkänns under UH-delen blir det till att försöka köra en uppvärmningssekvens och då den kommer dit att den börjar avkänna flamvakten ger den upp direkt och aktiverar en kallstart - vilket medför en askskrapning osv.
Då du inte skriver något om dragbegränsare i din profil kan jag bara gissa men nu har du möjliga orsaker iaf.
Uppvärmningssekvensen kör ett visst minimum innan den avkänner flamvakten, är den då högre än ett visst värde men lägre än ett visst annat kör den fler cykler till det högre värde uppnås. Är den kallare än det lägre värde anses elden ha slocknat och en kallstart behövs.
Orsak 1 är mindre sannolik då brännaren ska stänga av UH om tiden går ut men då du inte verkar ha övervakat i ett par timmar (och vem gör det?) är det svårt att svara på om den kör UH varannan gång eller inte.
Under denna "vinter" har jag inte sett anledning att köra UH, faktisk gör jag aldrig det. Min panna har ganska stor volym varför jag kör med stor hysteres (28°C), detta ger kallstart varje gång. Senaste dygnet har brännaren startat 5 gg. Är det inte så kallt att min brännare kan köra kontinuerligt på modulerande drift har jag ingen anledning heller att höra med UH, alltså har jag ställd min brännare till att ha hög hysteres och att köra med 7kW - men jag har å andra sidan en lite speciell version mjukvara som automatisk växlar mellan fast effekt och modulerande...
Men har man en pannan med låg volym kan detta bli irriterande om man börjar duscha strax innan brännaren startar, brännaren svarar en del snabbare med UH än med kallstart.
Så det mynnar nog ut i ett par frågor:
* Har du dragbegränsare?
* Hur lång tid åt gången ger den låga hysteres UH/vila?
Under underhållseldning (UH) avkänns inte flamvakten, den avkänns först när den minimala delen av uppvärmningssekvensen är utförd och i detta fall är det tydligen ingen eld varför den kyler ner, rensar brännkoppen och börjar om med en kallstart.
Det hela kan orsakas av 2 orsaker:
1: Det har gått lite mer än 60 minuter på UH innan termostaten kallar på värme, detta avslutar per automatik UH varför det blir en kallstart varje gång. Brännkoppen är då inte helt kall varför den försöker att köra en uppvärmning men det finns inget kvar som kan sätta fyr på ny pellets.
2: Du har ingen dragbegränsare eller den är felställd, detta får draget genom brännaren i UH att bli så högt att den eldas tom. Då flamvakten inte avkänns under UH-delen blir det till att försöka köra en uppvärmningssekvens och då den kommer dit att den börjar avkänna flamvakten ger den upp direkt och aktiverar en kallstart - vilket medför en askskrapning osv.
Då du inte skriver något om dragbegränsare i din profil kan jag bara gissa men nu har du möjliga orsaker iaf.
Uppvärmningssekvensen kör ett visst minimum innan den avkänner flamvakten, är den då högre än ett visst värde men lägre än ett visst annat kör den fler cykler till det högre värde uppnås. Är den kallare än det lägre värde anses elden ha slocknat och en kallstart behövs.
Orsak 1 är mindre sannolik då brännaren ska stänga av UH om tiden går ut men då du inte verkar ha övervakat i ett par timmar (och vem gör det?) är det svårt att svara på om den kör UH varannan gång eller inte.
Under denna "vinter" har jag inte sett anledning att köra UH, faktisk gör jag aldrig det. Min panna har ganska stor volym varför jag kör med stor hysteres (28°C), detta ger kallstart varje gång. Senaste dygnet har brännaren startat 5 gg. Är det inte så kallt att min brännare kan köra kontinuerligt på modulerande drift har jag ingen anledning heller att höra med UH, alltså har jag ställd min brännare till att ha hög hysteres och att köra med 7kW - men jag har å andra sidan en lite speciell version mjukvara som automatisk växlar mellan fast effekt och modulerande...
Men har man en pannan med låg volym kan detta bli irriterande om man börjar duscha strax innan brännaren startar, brännaren svarar en del snabbare med UH än med kallstart.
Så det mynnar nog ut i ett par frågor:
* Har du dragbegränsare?
* Hur lång tid åt gången ger den låga hysteres UH/vila?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Underhåll med Janfire NH Mody
Tackar för din utförliga beskrivning.
jag kollade upp lite närmare och under uppvärmning går temperaturen (flammvakt) upp till rund drygt 130 °C, fast flammvakten var inställd på 150°C. Ändrade flammvakten till 120°C och så funkar det (åtminstone en gång)
Kan även konstatera att:
1) UH tid överskeds inte och vid UH är flammvakten omkring 110°C
2) dragbegränsare KW typ:012 är installerad
Nu kommer dock en följdfråga:
Är det ok att ändra flammvakten till 120 eller 130°C istället att ha det på 150?
Sen håller jag med att man kanske inte vinner något med UH jämfört med modulerande drift (har inte tittat på det så noggrant än) dock bör UH fungera oavsett om det är vettigt eller inte
Lite kul att du kör med så pass stort hysteres, fick för mig att för pannans skull ska man inte ha alltför stora temperaturskillnader, men det spelar kanske ingen roll.
Jag ville testa med UH eftersom vanligtvis kör jag med 20°C hysteres vilket innebär 8-9 kallstart per dag och jag tyckte att detta är kanske lite mycket.
jag kollade upp lite närmare och under uppvärmning går temperaturen (flammvakt) upp till rund drygt 130 °C, fast flammvakten var inställd på 150°C. Ändrade flammvakten till 120°C och så funkar det (åtminstone en gång)

Kan även konstatera att:
1) UH tid överskeds inte och vid UH är flammvakten omkring 110°C
2) dragbegränsare KW typ:012 är installerad
Nu kommer dock en följdfråga:
Är det ok att ändra flammvakten till 120 eller 130°C istället att ha det på 150?
Sen håller jag med att man kanske inte vinner något med UH jämfört med modulerande drift (har inte tittat på det så noggrant än) dock bör UH fungera oavsett om det är vettigt eller inte

Lite kul att du kör med så pass stort hysteres, fick för mig att för pannans skull ska man inte ha alltför stora temperaturskillnader, men det spelar kanske ingen roll.
Jag ville testa med UH eftersom vanligtvis kör jag med 20°C hysteres vilket innebär 8-9 kallstart per dag och jag tyckte att detta är kanske lite mycket.
Pellmax CU, Viking Bio
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Det finns en "dramatisk" skillnad mellan Flex-A (ej nyaste styrbox) och NH (+Flex-A nyaste styrboxen): tändelementet håller ganska mycket längre! Detta beror nog på att själva effektstyrningen är lite snällare men det är en kännbar skillnad iaf.
Med 8-9 kallstarter per dygn kan jag hålla med om att det kan kännas som ett gränsfall. Jag vet inget om pannan volym eller vilken effekt du kör brännaren på och inte heller gångtiden vid "en eldning" så det är lite svårt att ge speciellt med råd men när det fungerar med en flamvakt på 120°C är det väl OK. Det kan knappast leda till större katastrofer men det är ganska lågt.
Kör du med aktiverat modulering kommer brännaren ju att elda på med inställd max. effekt - men vilken effekt är det ställd som min. effekt? Jag har min på 7kW men det är för att min panna fungerar bra på den effekt.
Ju lägre effekt man kör med, ju längre gångtider får man och därmed färre startar per dygn, detta kräver dock att man är inom pannans effektzon.
Men en sak är säker: i nuläget där brännaren går i UH-läge finns det ingen anledning att använda den modulerande funktion! Jag kör fast effekt fram till att effektuttaget blir så högt att den byter till modulerande läge (detta gäller enbart min brännare som har denna funktion!), detta ger en bra funktion då min pannan blir än mindre effektiv runt 12kW och uppåt. Samtidig ger den modulerande funktion kortare gångtid när effektuttagen ändå är lika med eller lägre än lägsta effekten och jag vill gärna hå långa gångtider vid låg effekt, det sliter minst på allting.
Om pannan inte tål så hög hysteres får jag laga/byta, än har den inte gnällt men jag lever i tron(/villfarelsen?) att det är en gjutjärnspanna som tål detta... Samtidig kör jag så pass låg effekt att temperaturen höjs skapligt långsamt vilket borde ge mindre spänningskrafter och därför slita mindre.
Men jag kan ha fel...
Med 8-9 kallstarter per dygn kan jag hålla med om att det kan kännas som ett gränsfall. Jag vet inget om pannan volym eller vilken effekt du kör brännaren på och inte heller gångtiden vid "en eldning" så det är lite svårt att ge speciellt med råd men när det fungerar med en flamvakt på 120°C är det väl OK. Det kan knappast leda till större katastrofer men det är ganska lågt.
Kör du med aktiverat modulering kommer brännaren ju att elda på med inställd max. effekt - men vilken effekt är det ställd som min. effekt? Jag har min på 7kW men det är för att min panna fungerar bra på den effekt.
Ju lägre effekt man kör med, ju längre gångtider får man och därmed färre startar per dygn, detta kräver dock att man är inom pannans effektzon.
Men en sak är säker: i nuläget där brännaren går i UH-läge finns det ingen anledning att använda den modulerande funktion! Jag kör fast effekt fram till att effektuttaget blir så högt att den byter till modulerande läge (detta gäller enbart min brännare som har denna funktion!), detta ger en bra funktion då min pannan blir än mindre effektiv runt 12kW och uppåt. Samtidig ger den modulerande funktion kortare gångtid när effektuttagen ändå är lika med eller lägre än lägsta effekten och jag vill gärna hå långa gångtider vid låg effekt, det sliter minst på allting.
Om pannan inte tål så hög hysteres får jag laga/byta, än har den inte gnällt men jag lever i tron(/villfarelsen?) att det är en gjutjärnspanna som tål detta... Samtidig kör jag så pass låg effekt att temperaturen höjs skapligt långsamt vilket borde ge mindre spänningskrafter och därför slita mindre.
Men jag kan ha fel...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Nåja, så mycket gjutjärn har du väl knappast i den
men jag tror inte pannan mår dåligt av det.

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular inte längre
Jag kör nu med UH sedan eftermiddagen och det verkar fungera, eldningstid och underhållstid är både rätt så korta, omkring 30-40 min för UH och omkring 20 minuters eldning, men då har jag också en liten temperaturintervall mellan 72-76°C.
Kör med max. 9 kW och min. 7 kW, körde tidigare med upp till 11 kW, mest för morgontimmarnas skull, men då fick temperaturen också gå ner till typ 65°C. Och sen när man duschar kan den gå ner en bit till.
Detta tror jag inte att det händer när jag kör UH vid lite högre temp och därför borde 9 kW väl räcka till- återstår att se.
men åter till Flamvakt: såg nu vid flera tillfällen att flamvaktstemp är uppe vid 137°C när "Uppvärmning steg 2" går över till drift. Är detta inställt/förprogrammerat på något sätt?
Sen undrar jag lite dumt vart denna temperaturen mäts och vad innebär en för lågt inställt flamvakt?
Kör med max. 9 kW och min. 7 kW, körde tidigare med upp till 11 kW, mest för morgontimmarnas skull, men då fick temperaturen också gå ner till typ 65°C. Och sen när man duschar kan den gå ner en bit till.
Detta tror jag inte att det händer när jag kör UH vid lite högre temp och därför borde 9 kW väl räcka till- återstår att se.
men åter till Flamvakt: såg nu vid flera tillfällen att flamvaktstemp är uppe vid 137°C när "Uppvärmning steg 2" går över till drift. Är detta inställt/förprogrammerat på något sätt?
Sen undrar jag lite dumt vart denna temperaturen mäts och vad innebär en för lågt inställt flamvakt?
Pellmax CU, Viking Bio
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Temperaturen mäts på baksidan av brännkoppen, ung. 1 cm över botten (iaf. på min brännare).
Under drift hamnar den på ~300°C eller mer, bör iaf. det.
Om flamvakten är ställd för lågt kommer det medföra att uppvärmningscykeln kan avslutas utan att det finns eld och att en start kan anses för lyckat fastän det inte är eld.
Men om det inte finns eld kommer temperaturen ändå att sjunka så långt ner att flamvakten utlöses vilket då utlöser lämplig reaktion - vilket betyder askskrapning + kallstart.
Vill det sig seriöst illa och allting är helt åt fanders kan det i slutändan betyda att den kör kallstart efter kallstart men att den pga. alldeles för högt drag bara får värmt upp brännkoppen nog till att registrera "eld" men inte till att tända pelletsen. Detta vill i sin tur utlösa flamvaktsfel gång efter gång och fylla pannan med obrända pellets pga. alla misslyckades kallstarter.
Men för att det ska ske måste det hela vara så att flamvakten står så lågt att den når att bli aktiverat av uppvärmningen vid kallstart och draget genom pannan måste vara så högt att pelletsen inte fattar eld. En kallstart innebär ju en viss sekvens med startspiralen och den sekvens är inte beroende av flamvakten så dragen måste vara alldeles för högt för att undvika att pelletsen fattar eld.
Så det finns ett mycket(!) smalt område där detta kan ske men kommer man på endera sida om detta område kan det inte ske.
Men står flamvakten för lågt vill det i verkliga livet bara betyda att en uppvärmning ibland blir bortkastat och det blir en kallstart ändå - men är det eld iaf. är det inget problem.
Uppvärmningscykeln kör ett antal steg, de första körs alltid och när den kommer en bit in börjar den avkänna flamvakten. Om den visar att de finns eld avslutas uppvärmningscykeln, är den inte riktigt i mål kan den köra fler doseringar fram till ett visst maximum. Om flamvakten blir varm under dessa doseringar går den till vanlig drift och är den kall när alla doseringerna är nådd blir det askskrapning + kallstart.
Så flamvaktens värde är inte sådär livsavgörande men den bör stå skapligt rätt för att få snabbast start på allt och stabil drift. Står den alldeles för högt kommer den att stoppa på "Misslyckat start" och står den alldeles för lågt kommer det vid vanlig drift där allt fungerar normalt inte att betyda något men är det lite onormalt kan man kasta bort en uppvärmningsdos ibland.
Under drift hamnar den på ~300°C eller mer, bör iaf. det.
Om flamvakten är ställd för lågt kommer det medföra att uppvärmningscykeln kan avslutas utan att det finns eld och att en start kan anses för lyckat fastän det inte är eld.
Men om det inte finns eld kommer temperaturen ändå att sjunka så långt ner att flamvakten utlöses vilket då utlöser lämplig reaktion - vilket betyder askskrapning + kallstart.
Vill det sig seriöst illa och allting är helt åt fanders kan det i slutändan betyda att den kör kallstart efter kallstart men att den pga. alldeles för högt drag bara får värmt upp brännkoppen nog till att registrera "eld" men inte till att tända pelletsen. Detta vill i sin tur utlösa flamvaktsfel gång efter gång och fylla pannan med obrända pellets pga. alla misslyckades kallstarter.
Men för att det ska ske måste det hela vara så att flamvakten står så lågt att den når att bli aktiverat av uppvärmningen vid kallstart och draget genom pannan måste vara så högt att pelletsen inte fattar eld. En kallstart innebär ju en viss sekvens med startspiralen och den sekvens är inte beroende av flamvakten så dragen måste vara alldeles för högt för att undvika att pelletsen fattar eld.
Så det finns ett mycket(!) smalt område där detta kan ske men kommer man på endera sida om detta område kan det inte ske.
Men står flamvakten för lågt vill det i verkliga livet bara betyda att en uppvärmning ibland blir bortkastat och det blir en kallstart ändå - men är det eld iaf. är det inget problem.
Uppvärmningscykeln kör ett antal steg, de första körs alltid och när den kommer en bit in börjar den avkänna flamvakten. Om den visar att de finns eld avslutas uppvärmningscykeln, är den inte riktigt i mål kan den köra fler doseringar fram till ett visst maximum. Om flamvakten blir varm under dessa doseringar går den till vanlig drift och är den kall när alla doseringerna är nådd blir det askskrapning + kallstart.
Så flamvaktens värde är inte sådär livsavgörande men den bör stå skapligt rätt för att få snabbast start på allt och stabil drift. Står den alldeles för högt kommer den att stoppa på "Misslyckat start" och står den alldeles för lågt kommer det vid vanlig drift där allt fungerar normalt inte att betyda något men är det lite onormalt kan man kasta bort en uppvärmningsdos ibland.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Angående temperaturpåkänningar
Då temperaturvariationer på pannvattensidan i normala fall är rätt så långsamma blir påkänningarna ganska beskedliga även vid 20-25 graders hysteres. Temperaturtransienter på vattensidan kan nog begränsas till de som uppstår i inloppen till tappvarmvattenslingor. På rökgassidan (i brännarens utlopp, i eldstaden, i eventuella konvektionskanaler och i skorstenen) med sina flera hundra graders temperaturskillnader vid starterna kan man däremot tala om påkänningar. Dessa blir dock större vid stor hystéres (långa stillestånd) även om dessa blir färre, något som talar för långa gångtider med modulerande drift.
Då temperaturvariationer på pannvattensidan i normala fall är rätt så långsamma blir påkänningarna ganska beskedliga även vid 20-25 graders hysteres. Temperaturtransienter på vattensidan kan nog begränsas till de som uppstår i inloppen till tappvarmvattenslingor. På rökgassidan (i brännarens utlopp, i eldstaden, i eventuella konvektionskanaler och i skorstenen) med sina flera hundra graders temperaturskillnader vid starterna kan man däremot tala om påkänningar. Dessa blir dock större vid stor hystéres (långa stillestånd) även om dessa blir färre, något som talar för långa gångtider med modulerande drift.
TMV E20 + Janfire Flex A
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Den modulerande driften som den kör på en Janfire Mody ger inte långa gångtider! Moduleringen försöker hålla konstant panntemperatur och kommer därför att gasa på med maximalt inställd effekt fram till rätt panntemperatur är uppnådd, sedan reglerar den effekten efter panntemperaturen.
Det finns dock även en inställning för minimal effekt i moduleringen och när panntemperaturen stiger mer än målet kommer brännaren till slut att köra på lägsta tillåtna effekten. Då detta med all sannolikhet är högre effekt än vad som går åt i denna "vinter" blir resultatet ändå en av/på-drift.
Om man istället slår av moduleringen och kör konstant låg effekt får man längre drifttid per eldning och samma av/på-drift ändå. Detta är just orsaken till att jag ha modifierat min mjukvara till att göra detta automatisk, med vanlig årstidsvariationer är det ett par veckor på våren och på hösten där det är lite obestämt om modulering eller fast effekt är bäst.
Men som det är nu är fast effekt i ett vanligt hus det rätta, det blir ändå av/på-drift av det hela.
Det finns dock även en inställning för minimal effekt i moduleringen och när panntemperaturen stiger mer än målet kommer brännaren till slut att köra på lägsta tillåtna effekten. Då detta med all sannolikhet är högre effekt än vad som går åt i denna "vinter" blir resultatet ändå en av/på-drift.
Om man istället slår av moduleringen och kör konstant låg effekt får man längre drifttid per eldning och samma av/på-drift ändå. Detta är just orsaken till att jag ha modifierat min mjukvara till att göra detta automatisk, med vanlig årstidsvariationer är det ett par veckor på våren och på hösten där det är lite obestämt om modulering eller fast effekt är bäst.
Men som det är nu är fast effekt i ett vanligt hus det rätta, det blir ändå av/på-drift av det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Jag förstår mycket väl att även en modulerande brännare kan gasa på för fullt vid start, eller vid stora tappvarmvattenuttag, och har också uppfattat att du anser att din brännare och/eller panna inte är tillräckligt effektiv under 7 kW varför du ställt gränsen för minimal effekt där. Men om din kombination brännare/panna med god verkningsgrad skulle klara av att modulera effekten under största delen av uppvärmningssäsongen ner till till låt oss säga 2 kW, hade du då inte använt dig av denna möjlighet? I flera rapporter som släppts av såväl fristående företag, som av SP efter gjorda försök med pelletsbrännare har jag sett önskemål om modulerad effekt med god verkningsgrad ner till dessa nivåer. Kan också tillägga att på lite större anläggningar skulle man aldrig drömma om att gasa på för fullt vid start, utan där är man noga med att hålla sig till en välavvägd temperaturderivata som låter material i rör, tuber och tankar hinna med.
TMV E20 + Janfire Flex A
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
SB: Jo, hade jag en brännare + panna som kunde jobba effektivt från 1kW och upp till 12kW ville det vara synnerligt intressant! Det ville ge ett minimalt antal starter och en ganska konstant panntemperatur.
Bara synd att brännaren måste bli ganska komplicerat och att pannan måste vara anpassningsbar också, det ger en massa mekanik och styrning och jag tror inte att vinsten är sådär sinnessjuk hög att det betalar sig speciellt snabbt.
Bara synd att brännaren måste bli ganska komplicerat och att pannan måste vara anpassningsbar också, det ger en massa mekanik och styrning och jag tror inte att vinsten är sådär sinnessjuk hög att det betalar sig speciellt snabbt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Ner till 1 kW blir nog svårt med dagens brännare, men ett intervall mellan 3 och 12 kW med hyfsade värden i bägge ändarna borde inte vara orimligt med 1-stegs brännkopp och nuvarande doseringssätt. Avstängning av tuber i en panna borde inte behöva mer komplicerad mekanik än automatisk sotning och skulle kanske kunna nöja sig med att känna av brännarens effekt samt pannvattnets temperatursänkningshastighet för att reglera detta, alltså i stort sett inte mycket dyrare än en automatisk shuntreglering. Det är t.ex. inte särskilt länge sen luftkonditionering i en bil var ett riktigt dyrt tillägg. I dag är det väl i stort sett standard vilket gör att kostnadstillägget för en sådan inte längre är lika stort. Ska svenska tillverkare kunna konkurera på den europeiska marknaden måste man sluta med att låta sig styras av ekonomer med kortsiktig vinsthorisont och börja tillverka robusta enheter för lägre effektbehov.
TMV E20 + Janfire Flex A
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Största problemet är väl att de flesta pelletseldare med lite erfarenhet är tveksamma till att skaffa kompletta system där brännare och panna hör ihop. De flesta vill gärna ha möjlighet att kunde byta och då blir det besvärligt.
Sedan tycker jag att det borde finnas en gemensam bus som panna & brännare skulle kunde kopplas ihop med, just för att integrera funktionerna. På det vis kan olika brännare fungera ihop med olika pannor och ändå dra full nytta av alla funktioner.
Om t.ex. pannan levereras med en temperatursensor kan denna dela med sig till brännaren och är brännaren av en typ med modulerande drift kan den temperatur styra den biten.
Tyvärr skulle en sådan bus kräva att nästa alla lite äldre brännare antingen ska ha uppdaterat styrningen till en ny (= ganska dyrt) eller bytas helt (= väldigt dyrt) och det samma gäller för pannorna. Det borde dock vara möjligt att göra en eftermonteringsenhet att koppla till pannan som i essens kan mäta temperaturen och kommunicera med brännaren om detta och på alla andra värden "svara" att de inte finns tillgängliga.
Att göra en sådan kommunikation är knappast raketvetenskap, det är inte många värden eller funktioner som ska utväxlas och det finns redan färdiga bussar som ger skydd mot störningar. En sak man ska tänka på är att om en pannas eller brännares elektronik får härdsmälta ska den INTE kunde förstöra något i den "andra ändan" av bussen - men det är inte så svårt att fixa faktisk.
Sedan tycker jag att det borde finnas en gemensam bus som panna & brännare skulle kunde kopplas ihop med, just för att integrera funktionerna. På det vis kan olika brännare fungera ihop med olika pannor och ändå dra full nytta av alla funktioner.
Om t.ex. pannan levereras med en temperatursensor kan denna dela med sig till brännaren och är brännaren av en typ med modulerande drift kan den temperatur styra den biten.
Tyvärr skulle en sådan bus kräva att nästa alla lite äldre brännare antingen ska ha uppdaterat styrningen till en ny (= ganska dyrt) eller bytas helt (= väldigt dyrt) och det samma gäller för pannorna. Det borde dock vara möjligt att göra en eftermonteringsenhet att koppla till pannan som i essens kan mäta temperaturen och kommunicera med brännaren om detta och på alla andra värden "svara" att de inte finns tillgängliga.
Att göra en sådan kommunikation är knappast raketvetenskap, det är inte många värden eller funktioner som ska utväxlas och det finns redan färdiga bussar som ger skydd mot störningar. En sak man ska tänka på är att om en pannas eller brännares elektronik får härdsmälta ska den INTE kunde förstöra något i den "andra ändan" av bussen - men det är inte så svårt att fixa faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Underhåll med Janfire NH Mody
Spännande diskussion.
Körde nu ett tag med UH och det fungerade, med flamvakt är på 125°C blev och en liten hysteres gick brännaren dygnet runt, med två kallstart mittemellan pga. askskrapning.
Gick dock tillbaka till modulerande drift (7-9 kW) och stort hysteres (25°C) då blir det högst 5 kallstart/24h och brännaren får vila mittemellan (om det nu har någon betydelse).
Är såklart svårt att jämföra när det går åt mest pellets, för UH eller mod. men eftersom uttemperatur var hyfsat konstant och pelletsförbrukning varierade inte heller så mycket har jag svårt att se att det är en så markant skillnad avs. pelletsförbrukning om jag kör UH eller modulerande.
Får tacka för en givande diskussion och önskar en forstatt trevlig vinter.
Körde nu ett tag med UH och det fungerade, med flamvakt är på 125°C blev och en liten hysteres gick brännaren dygnet runt, med två kallstart mittemellan pga. askskrapning.
Gick dock tillbaka till modulerande drift (7-9 kW) och stort hysteres (25°C) då blir det högst 5 kallstart/24h och brännaren får vila mittemellan (om det nu har någon betydelse).
Är såklart svårt att jämföra när det går åt mest pellets, för UH eller mod. men eftersom uttemperatur var hyfsat konstant och pelletsförbrukning varierade inte heller så mycket har jag svårt att se att det är en så markant skillnad avs. pelletsförbrukning om jag kör UH eller modulerande.
Får tacka för en givande diskussion och önskar en forstatt trevlig vinter.
Pellmax CU, Viking Bio
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
Icecap skrev: Sedan tycker jag att det borde finnas en gemensam bus som panna & brännare skulle kunde kopplas ihop med, just för att integrera funktionerna. På det vis kan olika brännare fungera ihop med olika pannor och ändå dra full nytta av alla funktioner.
Skulle själv inte heller vilja tvingas att binda upp mig till ett komplett system från samma tillverkare, så av den anledningen skulle det säkert vara en fördel med en lämplig bus för kommunikation mellan panna och brännare. Vl kan väl inte hoppas på att det finns någon överenskommen standard för en sådan, utan det är väl säkert så att varje tillverkare har sin egen och därmed sitt eget revir. I så fall lutar det nog mer åt din modell med en eftermonteringsenhet för att överföra data från avgas- och panntemperaturgivare, en modell som om man kunde kartlägga de olika tillverkarnas gränssnitt mycket väl skulle kunna bli en lyckad självbyggtråd.
Skulle själv inte heller vilja tvingas att binda upp mig till ett komplett system från samma tillverkare, så av den anledningen skulle det säkert vara en fördel med en lämplig bus för kommunikation mellan panna och brännare. Vl kan väl inte hoppas på att det finns någon överenskommen standard för en sådan, utan det är väl säkert så att varje tillverkare har sin egen och därmed sitt eget revir. I så fall lutar det nog mer åt din modell med en eftermonteringsenhet för att överföra data från avgas- och panntemperaturgivare, en modell som om man kunde kartlägga de olika tillverkarnas gränssnitt mycket väl skulle kunna bli en lyckad självbyggtråd.
TMV E20 + Janfire Flex A