Vitt på pannväggarna
Vitt på pannväggarna
Har sökt på forumet ,inte hittat nåt bra svar.
Pannväggarna i det utrymmet brännaren sitter blir vita av aska ,o uppe vid rökgångarna och baffeln blir det typ brun ,ganska ljus aska.
Är det bra eller dåligt ,får den för mycket luft ,eller för lite?
Pannväggarna i det utrymmet brännaren sitter blir vita av aska ,o uppe vid rökgångarna och baffeln blir det typ brun ,ganska ljus aska.
Är det bra eller dåligt ,får den för mycket luft ,eller för lite?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Re: Vitt på pannväggarna
Den vita askan är flygaska och det är ganska normalt. Kan tyda på ett litet luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Som i regel så betyder vitt för stort luftöverskott, Den bruna färgen kan även innebära Luftöverskott. Gränsen mellan över å underskott på luft e ganska stor då man ska se okulärt på det hela. Pellets sorten kan även ge lite olika färg på sotet,Liksom olika typer av brännare.Ska man veta säkert så måste man mäta rökgaserna,Men det tycker många e bortkastat,Å vill hellre gissa å tro att de e bra.Men det brukar som i regel va ställt åt helvete då man mäter.Vilket innebär ökade påfrestningar , samt högre åtgång på pellets.
Tackar för svar.
Det finns ju inte så mycket att justera på en TB-Mini...där är väl nästan bara luften som går att ändra på så vitt jag vet?
Ska ge brännaren lite mindre luft o se om det blir nån skillnad..
Det finns ju inte så mycket att justera på en TB-Mini...där är väl nästan bara luften som går att ändra på så vitt jag vet?
Ska ge brännaren lite mindre luft o se om det blir nån skillnad..
-
- Gallringsobjekt
Om jag ska jämföra med min anläggning har jag också lie vitt i brännkammaren, 2/3 av de undre turbulatorerna vita, 1/3 grå och de sista turbulatorerna gråa. Flygaskan som samlas vid tuberna är oftast grafitgrått.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag tycker dina indikationer låter fullt normala..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Finns mycket som spelar in märker jag...det är lite olika beroende på brännare ,panna ,pellets osv.
Det finns väl ingen genväg om man vill ha det optimerat ,utan det är bara att mäta!
Det finns väl ingen genväg om man vill ha det optimerat ,utan det är bara att mäta!
Ställer man in förbränningen efter skorstensröken en dag när det inte blåser och inte finns vit rök av vattenånga så har man gjort så mycket man kan utan att kosta på installatör.
Utan inställningar riskerar man förslitning av brännaren och hög pelletsförbrukning.
Utan inställningar riskerar man förslitning av brännaren och hög pelletsförbrukning.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Japp så är verkligheten!! Jag kan ställa in brännaren så den brinner skapligt!! Bara å kolla lågan!! Ja viist!! men när ska man bedömma lågan?? När pelletsen rasslar ner,? eller efter en stund? eller när nästa dos kommer?? För att få det hela så nära verkligheten så mäter man!! å då får man ett medel som man lägger sig på,Typ 11,7 Co2, 132ppm Co. Då kanske Co2n kryper ner till 10 strax innan skruven startar,å stoppar på 11.9 I Co2 strax innan det börjar sota.