Pellistore, placering av nivågivare

Skriv svar
jteg68
Prima virke

Pellistore, placering av nivågivare

Inlägg av jteg68 »

Hej,

har bott i huset ett år och fick imorse vårt första stopp på matningen från förrådet. Vid kontroll visade det sig vara tomt i utmatningslådan där externskruven tar pellets men nivågivaren signalerade full. Gissningsvis har det kommit med mycket smulor som ändrat rasvinkeln på pelletsen.

Utmatningslådan har två hål där nivågivaren passar, ett över externskruven och ett vid inloppet till lådan. Janfire skriver i sin installationsmanual att nivågivaren ska sitta i det hål som är närmast externskruven vilket inte är fallet hos oss.

Finns det något skäl till att inte följa installationsmanualen och flytta på givaren till det andra hålet? Eftergångtiden är satt väldigt låg liksom startfördröjningen.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Taxen
Pannrumstomte!

Re: Pellistore, placering av nivågivare

Inlägg av Taxen »

Om jag hade detta förråd,så skulle jag testa sensorn genom att ta loss den och se om skruven i förrådet går när den är opåverkad och stannar om jag sätter handen på den.Har du bara en sensor så borde det vara den funktionen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jteg68
Prima virke

Inlägg av jteg68 »

Jepp, testade givaren imorse och den verkar vara hel. Under testerna så gick skruven igång och fyllde utmatningslådan, har sen kört brännaren utan problem.

Det är ingen ko på isen men vi blev fundersamma över tillförlitligheten nu när det börjar närma sig julledigt.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har upplevt liknande problem och kommer därför att bygga om min utmatning, förmodligen nu till helgen.

Betr. placering av givaren så tror jag det bästa du kan göra är att centrera den så gott det går över den krater som bildas där externskruven tar upp pellets.

Sen tror jag att det är bra om bottenskruven fördröjs något: Har för mig att det står i manualen att den ska justeras till att starta först när externskruven gjort sitt.

Jag har själv försökt med båda dessa åtgärder & upplever att det nu tar längre tid mellan varven innan jag behöver rensa utm.lådan från spån. 100% driftsäkert är det dock inte, jag måste fortfarande "boota om" utm.lådan emellanåt när spånkoncentrationen blivit för stor. :evil:
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
jteg68
Prima virke

Inlägg av jteg68 »

Nu har jag plockat isär och det var inte riktigt som jag troode.

Det jag trodde var ett andra hål för nivågivaren är nog ett synhål, lite större diameter än där givaren sitter. Under styrboxen satt det andra hålet, symmetriskt placerat över axeln.

Vad som inte verkade korrekt var skruvens placering i utmatningslådan. Istället för att vara centrerad över givaren låg den nära växellådan. Möjligen har den tryckts bakåt av bottenskruven. Ändrade läge, får se om ett par dar om den ligger fast.

Externskruven är från KMP, en axellös korkskruvsliknande historia. Det var intressant att se hur lång tid den tar på sig innan den matar ut pellets efter att ha tömt skruven.

/Jörgen
Skriv svar