Fylla ett förråd? Hur?

Skriv svar
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av bezt »

Jag har ett förråd av modellen jättesäck på stålställning, svenska träpelletsförråd tror jag det heter.
http://www.guldstadensbygg.se/stpf.html

Jag har problem att få ut pelletsen helt från denna, i beskrivningen så ska man bara hissa hörnen så ramlar de ner mot mitten men gör jag det så lyfter den men tömmer inte helt. Han som säljer dessa har en nyare modell på säcken men kostar 3500 kr så det är jag inte så sugen på.

Min idé är att sätta en ram med skivor så jag får bättre fall mot skruven så det blir självtömmande men då måste jag tömma förrådet först och det är inte så stora problem med en byggdammsugare men hur ska jag kunna fylla det igen?

Hade ett par småsäckar som jag fyllde på med en konservburk via inloppet i toppen av säcken men det var drygt så det vill jag inte hålla på med när det är några hundra kilo.

Byggdammsugare som kan blåsa kanske? Om det finns, orkar en sån blåsa pellets?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av bezt »

Ingen som har några tipps?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av Loranga »

Sätta dit en bulkanslutning, om förrådet klarar av bulkfyllning...?
Annars om du kan dra ett stort ventilationsrör (med fall mot förrådet) ut genom ett fönster och andra änden mynnar i förrådet, så du kan stå på utsidan och hälla i pelletsen.

Ingen ide på att tömma det sista, men att slippa konservburken.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av bezt »

Ja där sa du nåt, har ju bulkanslutning redan nu.
Frågan är om farten som blir på pelletsen när man häller räcker för att de ska åka in i förrådet, anslutningsröret är nog ca 1 meter.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av Taxen »

Om du har lösning på att tömma förrådet så gör det.
Varför skall du tillbaka med det i förrådet sen?
Kan du inte som många andra,ha ett litet tillfälligt förråd där du stoppar i skruven.
Ta en låda,tunna eller pallkragar och gör ett mellanförråd.
Det du får ut från förrådet tar du i säckar,som du sen häller i det tillfälliga förrådet.

Jag har precis tömt mitt uteförråd och sållat min pellets i säckar,då jag ska beställa hem 4 ton pellets.
Har tillfälligt 20 pappsäckar stående i pannrummet,som jag skall fylla i mitt inneförråd efterhand.
Därför kan jag när som hellst beställa pellets.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av bezt »

Ja varför ska det tillbaka? Är nog lite insnöad på tanken att det ska göras men ett litet extraförråd kan ju vara bra även efter om man skulle få slut på pellets så man kan köpa säck och använda de.

Tack för tipset.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Röstånga
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 jan, 2012 18:38

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av Röstånga »

-Jag har nästan hälften av pelletsen kvar i mitt "Svenska Träpelletsförråd" från Guldstadens bygg.
Jag har den "nya" säcken men det verkar inte hjälpa...

Jag hade ett hembyggt träförråd förra året men jag fick skyffla fram sista tonnet till skruven för hand.
Jag rev ut det gamla och investerade i Guldstadens förråd, men nu har jag ju samma problem igen...!!!

Jag trodde vitsen med ett specialbyggt säckförråd var att man ska slippa skyffla pellets och bygga mellanförråd?


Göran Sarner i Röstånga
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Re: Fylla ett förråd? Hur?

Inlägg av bezt »

Vad händer när du lyfter i hörnen då?
Guldstaden sa till mig att det fungerade bättre på den nya modellen av säcken.

På min säck blir den som ett U ungefär, pelletsen lägger sig i ytterkant av mitten istället för att åka in i centrum. Det har blivit lite lättare efter jag köpte dessa, de fungerar som spännband och vinsch i ett.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Skriv svar