Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
p1457
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 okt, 2009 11:02
Ort: Flen

Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Inlägg av p1457 »

Jag har haft problem med koks och spån ett tag, och förra veckan blev det så mycket spån att brännarskruven korkade igen. Fullproppat med packat spån i sekundärröret.
Jag vet att min skruv var ganska sliten, så sliten att den t o m var lite böjd. Så jag böt den och nu matas pelletsen fram fint.

Har någon förresten ett tips på hur man lättast får bort spärren som håller kullagret på plats? Dags att byta det med.

Så här såg iallafall gamla skruven ut jämfört med nya:

Bild
Thermia Biomatic+, Bequem15 (analog), 2002
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Inlägg av ingto »

Oj då vad den gamla var nerslipad. Hugg loss koksen i koppen under skruven oftare, så håller den nya längre. Jag bytte lager i förmiddags(Biltema, billigt) och använde en spetstång med tillslipade spetsar som låsringstång.Du slipade väl ur kokset ur hålet i brännkoppen?
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
p1457
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 okt, 2009 11:02
Ort: Flen

Re: Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Inlägg av p1457 »

Jadå, jag flyttade hit för 3 år sedan och har gjort rent brännarkoppen 1 - 3 ggr i månaden sen dess. Ibland har jag fått hugga loss kokset.
2 gånger hag jag haft tekniker här för att justera brännaren, men ingen har haft fungerande rökgasinstrument med sig. Nu har jag bytt pelletsleverantör och ska som tack få en gratisjustering så snart jag kommit igång med den nya sorten.

Har du händelsevis artikelnummer till rätt kullager på biltema? Ska det oljas in nånstans eller är det bara att plocka ur och sätta i?
Thermia Biomatic+, Bequem15 (analog), 2002
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Inlägg av ingto »

Lagret går ju inte precis med högt varvtal, så Biltemas 17x40x12 nr 41-404 kan du byta 10 ggr för samma pris som ett högkvalitets. Är det möjligen Stockhorvan du skall byta till? Den testar jag denna säsong och det verkar vara mycket bra kvalitet.Inget speciellt vid lagerbytet, bara torka ur läget.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
p1457
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 okt, 2009 11:02
Ort: Flen

Re: Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Inlägg av p1457 »

Nej, jag har bytt till pellets från Hälleforsnäs hyvleri. En lokal tillverkare.
Innan har jag kört med BooForssjö, och enligt min sotare så är det fler som haft problem med att den dammat väldigt mycket.
Thermia Biomatic+, Bequem15 (analog), 2002
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bytt brännarskruv (Bequem 15)

Inlägg av Roli »

p1457 skrev:Har någon förresten ett tips på hur man lättast får bort spärren som håller kullagret på plats? Dags att byta det med.
Med en spårringstång brukar det vara relativt lätt att få bort spårringen som håller fast kullagret, finns med största sannolikhet på Biltema. Har du sedan tur så brukar det synas en nummerbeteckning på kullagret så att det går att indentifiera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar