Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?
Re: Dum fråga men vart sätter man värmegivaren?
Ja det är ju en givare som inte är med som standard.
Detta är ju en extra kontakt, som går till acktanken som sagt.
Matningen till överhettningsksyddet och strömmen går till pannan, och givarkontakten går till acktank...
Såvidare det inte är nån speciell inställning som måste göras så borde ju nåt vara paj när den inte stannar..
Detta är ju en extra kontakt, som går till acktanken som sagt.
Matningen till överhettningsksyddet och strömmen går till pannan, och givarkontakten går till acktank...
Såvidare det inte är nån speciell inställning som måste göras så borde ju nåt vara paj när den inte stannar..
Varför inte V-bion har en egen brännargivare från början förstår jag inte?Men det är ju en annan femma nu
..Men det kanske då måste till nån mer pryl/koppling tycker jag för att det är ju konstigt om det bara är att sätta dit en kabel med givare själv nu när det inte är standard till brännaren?Men OBS!!nu spekulerade jag helt utan att veta!!
Ja som det låter så lirar inte givaren (eller) kopplingen alls med varann iaf...
Icecape här"inne har ju
kunskaper om kopplingar/givare etc... Fast inte på V-bion då kanske? men han kan nog klura ut vad som strular..Ja säkert fler med han också förståss...
Vad är det för givare?
Mvh

Icecape här"inne har ju

Vad är det för givare?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
1: Den lösa givaren med sladden är till för att styra brännaren.
2: Sätt fast givaren på tanken gärna där den blir som varmast. Till exempel med lim
3: Om det finns ett "Dykrör" på tanken (ett rör som är svetsat på tanken) stoppa in givaren där.
4: Termostatens (pannans) givare kan sitta i ett dykrör. Se efter vad den sitter.
5: Givaren som följde med vid köpet styr brännaren via givaren. Kallas "Panntemperatyrstyrning via brännaren".
5A: Anslut sladden med givaren med den vita kontakten på sin plats på brännaren.
6: Från brännaren går det en gummikabel med fyra ledare. Nolla = blå, skyddsjord = Gulgrön, matarspänning = svart till brännaren, och en ledare till termostaten = Brun.
7: Om brännaren ska sköta sig själv, ansluts brun och svart ledare till en fas, nolla och skyddsjord till respektive plats.
8: Nu ska brännaren sköta uppvärmningen med start och stopp.
9: På kretskortet finns tryckt SW1/1 står den i läge till (till höger) kan du få en startfördröjning upp till 135 minuter via en potentiometer. Sitter mellan den gröna och blåa potentiometern
Källa: Viking Bio bruksanvisning 2008-09-01
2: Sätt fast givaren på tanken gärna där den blir som varmast. Till exempel med lim
3: Om det finns ett "Dykrör" på tanken (ett rör som är svetsat på tanken) stoppa in givaren där.
4: Termostatens (pannans) givare kan sitta i ett dykrör. Se efter vad den sitter.
5: Givaren som följde med vid köpet styr brännaren via givaren. Kallas "Panntemperatyrstyrning via brännaren".
5A: Anslut sladden med givaren med den vita kontakten på sin plats på brännaren.
6: Från brännaren går det en gummikabel med fyra ledare. Nolla = blå, skyddsjord = Gulgrön, matarspänning = svart till brännaren, och en ledare till termostaten = Brun.
7: Om brännaren ska sköta sig själv, ansluts brun och svart ledare till en fas, nolla och skyddsjord till respektive plats.
8: Nu ska brännaren sköta uppvärmningen med start och stopp.
9: På kretskortet finns tryckt SW1/1 står den i läge till (till höger) kan du få en startfördröjning upp till 135 minuter via en potentiometer. Sitter mellan den gröna och blåa potentiometern
Källa: Viking Bio bruksanvisning 2008-09-01
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²
Hittade följande i Viking Bio manualen på: http://www.ved-pellets.se/Arkiv/VIKING% ... Manual.pdf
Om det är den ratten du har ställd in temperaturen måste det vara något fel.

För att felsöka måsta man mäter spänningen över givarens anslutningsplintar under drift enligt följande tabell. Alt mäta motståndet när man kopplar bort givaren.

Kanske detta hjälper.
Om det är den ratten du har ställd in temperaturen måste det vara något fel.

För att felsöka måsta man mäter spänningen över givarens anslutningsplintar under drift enligt följande tabell. Alt mäta motståndet när man kopplar bort givaren.

Kanske detta hjälper.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Ronald: Det är en vanlig originalgivare, men den ingår inte från början, för jag antar att det är tänkt att pannan ska säga till brännaren när den ska stanna.
Men på min panna rekomenderar både Baxi och VB att sätta givaren i tanken och låta brännaren sköta allt.
Jag har också läst det där ni skriver, från manualen.
Jag har gjort precis så, går ju inte göra på så många sätt tycker jag.
Är väl givarens placering man kan få trixa lite med tills man tycker man får den bästa lösningen.
Men det är ju ett mindre problem att "trimma in" var den ska sitta.
För just nu så fungerar ju inte stopp av brännaren vart jag än sätter den.
Kan liksom sätta skiten på framledning efter laddomat, utan att den stoppar.
Den ratten på bilden du skickade Doc, den har jag vritt ner till under 60 grader till och med.
I min värld ska detta räcka!
Men det gör ju inte det
Den bara går och går tills överhettningsskyddet löser ur, eller tills jag rycker kontakten!
Men på min panna rekomenderar både Baxi och VB att sätta givaren i tanken och låta brännaren sköta allt.
Jag har också läst det där ni skriver, från manualen.
Jag har gjort precis så, går ju inte göra på så många sätt tycker jag.
Är väl givarens placering man kan få trixa lite med tills man tycker man får den bästa lösningen.
Men det är ju ett mindre problem att "trimma in" var den ska sitta.
För just nu så fungerar ju inte stopp av brännaren vart jag än sätter den.
Kan liksom sätta skiten på framledning efter laddomat, utan att den stoppar.
Den ratten på bilden du skickade Doc, den har jag vritt ner till under 60 grader till och med.
I min värld ska detta räcka!
Men det gör ju inte det

Att den inte stannar på den inställda temperaturen tyder att något är fel med givaren eller dess inkoppling. Styrningen "tror" att det är kallare än det verkligen är och låter därför brännaren gå. Blir ju detsamma som om ingen givare är ansluten. Jag klurade en stund över att det inte verkar finnas någon inställning för att aktivera den anslutna givaren. Men det måste vara så här: Ingen givare ansluten ger oändlig motstånd vid givareplintar, oändlig motstånd är lika med att den "tror" på oändlig lågt temperatur.
Då kör brännaren på. Men som sagt det blir samma med en felaktig givare eller ledningsfel.
Det är egentligen en ganska primitiv inkoppling som varken tillåter enkel felsökning och är ingalunda robust mot störningar. Som du beskriver. Pannan går tills överhettningskyddet slår ifrån vid ett enkel kontaktfel. En liten smartare styrning skulle larma om givarfel om motståndet ligger utanför ett referensområde. (Är t ex. ganska orimligt med minusgrader och långt över 100 grader i en panna)
Har du möjlighet att mäta upp givaren med ett multimeter som beskrivet ovan?

Det är egentligen en ganska primitiv inkoppling som varken tillåter enkel felsökning och är ingalunda robust mot störningar. Som du beskriver. Pannan går tills överhettningskyddet slår ifrån vid ett enkel kontaktfel. En liten smartare styrning skulle larma om givarfel om motståndet ligger utanför ett referensområde. (Är t ex. ganska orimligt med minusgrader och långt över 100 grader i en panna)
Har du möjlighet att mäta upp givaren med ett multimeter som beskrivet ovan?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Kolla med en multimeter vad ohm-värdet på givaren ger. Var ner och kontrollmätte på min, givaren sitter i ett dykrör, panntemperatur 84 grader och givarmotståndet enligt min multimeter 1,02 k. Helt enligt den tabell som DOC har presenterat. Att det inte riktigt stämmer med mitt värde och tabellens värden är mättoleransen i mätaren.
Får du inget värde så är givaren trasig.
Får du inget värde så är givaren trasig.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²
Lite sent svar, men jag har mätt upp givaren efter konstens alla regler.
Har fått uppgifter av VB och haft en bra kontakt med dom.
ALLA mätningar visar OK värden.
Alla mätningar visar att det beter sig som det ska.
Trots detta stannar den inte.
Med lite tur får jag ett nytt kretskort på garanti..
Återkommer med hur det går.
Tack så länge
Har fått uppgifter av VB och haft en bra kontakt med dom.
ALLA mätningar visar OK värden.
Alla mätningar visar att det beter sig som det ska.
Trots detta stannar den inte.
Med lite tur får jag ett nytt kretskort på garanti..
Återkommer med hur det går.
Tack så länge

Har samma brännare och givare itryckt i acktanken.
Fick igår samma problem som TS, men när jag till slut sänkte ratten på bilden till 60 så har den fungerat som den ska igen.
Riktigt konfunderad över vad som orsakade problemet. Och osäker på om min lösning är permanent eller tillfällig.
Fick igår samma problem som TS, men när jag till slut sänkte ratten på bilden till 60 så har den fungerat som den ska igen.
Riktigt konfunderad över vad som orsakade problemet. Och osäker på om min lösning är permanent eller tillfällig.
Mafisen: Hoppas det fortsätter att fungera.
Det är ju lite oroväckande när den inte stannar. Lite som en tickande bomb i källaren.
Tänkte hur som helst bara meddela dig och alla andra att mitt problem är ur världen äntligen.
Problemet var kretskortet.
Jag fick ett nytt på garanti av VB, så jag bytte det.
Det var väldigt enkelt kan jag säga. Ett par skruv och ett par kontakter så var det borta.
Ställde in värdena som på förra kortet, och allting har fungerat ända sedan kortbytet.
Så nåt galet var det på själva moderkortet.
Det är ju lite oroväckande när den inte stannar. Lite som en tickande bomb i källaren.
Tänkte hur som helst bara meddela dig och alla andra att mitt problem är ur världen äntligen.
Problemet var kretskortet.
Jag fick ett nytt på garanti av VB, så jag bytte det.
Det var väldigt enkelt kan jag säga. Ett par skruv och ett par kontakter så var det borta.
Ställde in värdena som på förra kortet, och allting har fungerat ända sedan kortbytet.
Så nåt galet var det på själva moderkortet.