Brandskyddskontroll

Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Hos mig kommer sotarmästaren puktligt vartannat år...Hur mycket tror de som lagstiftat att det hinner hända på 2 år igentligen. Känns tradigt att gå runt samma runda och titta på samma saker igen och sedan snällt betala för att få konstanterat att allt ser ut som förut. Borde räcka med att de som fått påpekande får ny inspektion efter två år och övriga efter dubbla tiden.
CTC 171 B med Torsby Mini .
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hm, och jag har fortfarande inte haft dem här en enda gång...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jaha, det verkar som om sotaren kanske läser här på forumet......
Jag skrev igår att vi ännu inte har haft någon kontroll. Idag när jag kommer hem så ligger det en lapp i brevlådan om, ja vad tror ni att det stod på den???

Jo just det, brandskyddskontroll. Då får vi se vad som skall kontrolleras och om det finns några "beskymmer".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du som är moderator,kan väl justera protokollet lite :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Vill minnas att det är 3 års intervall här..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

För mig är det 2 år och 2 månader sedan jag hade kontrollen.Har skottat snö lite då och då för att hålla rent upp till skorstenen,men har inte fått någon vink att de skall komma ännu.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av fremar »

Buhu nu hade sotaren kommit på att jag inte haft någon kontroll på 3 år så ett år klarade jag mig utan kontroll iaf, men nästa vecka så blir det min andra kontroll.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re:

Inlägg av Andreas Hansson »

Roli skrev:Jaha, det verkar som om sotaren kanske läser här på forumet......
Jag skrev igår att vi ännu inte har haft någon kontroll. Idag när jag kommer hem så ligger det en lapp i brevlådan om, ja vad tror ni att det stod på den???

Jo just det, brandskyddskontroll. Då får vi se vad som skall kontrolleras och om det finns några "beskymmer".
Hur gick det?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av Roli »

Jodå, det gick bra. Men det blev ingen kontroll av samtliga eldstäder bara pannan och skorstenen kontrollerades denna gång, om det blir nästa gång eller en extra kontroll av övriga eldstäder vet jag inte. Det han hittade och klagade på var att en av sotluckorna på skorstenen nere i pannrummet inte tätade ordentligt. Det läckte in luft där, har varit tätt där tidigare vid provtryckningen för 14 år sedan, så om det berodde på om han inte riktigt lyckades stänga den ordentligt eller om den har blivit sned vet jag inte. Riktigt hur "allvarligt" detta är vet jag inte. Läcker det där så hjälper den ju dragbegränsaren att minska "dragtopparna". Luckan sitter dessutom under rökröret från pannan så att få ut varma rökgaser där känns inte så troligt eller......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av Håkan S »

För två veckor sedan hade jag åter brandskyddskontroll, 3 st på 6 år.800 sek igen, inget att anmärka på som vanligt. Otroligt vad byrokraterna kan hitta på, pelletseldning borde inte jämställas med vedeldning, den frestar på skorstene på ett helt annat sätt. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av Taxen »

Nu har det gått drygt 3 år och fortfarande ingen kontroll här. :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av Roli »

Jag hade min första i våras. Kan gått tänka mig det intervallet till nästa kontroll (1/1-04 till feb-11) lite över 7 år. Den tar vi till nästa kontroll, klart bättre än vart annat år.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av fulingbusen »

Vem ansvarar för och kontrollerar att det görs? Flyttade in i hus med Täljstenskamin och har nu köpt pelletsbrännare till kombipannan. Inför Sotning påpekade jag att jag nu vill elda med pellets och då säger de att brandskyddskontroll måste göras.

"Värmepanna är ej sotad eller brandskyddskontrollerad sedan 2005.
Detta innebär att en brandskyddskontroll behöver utföras innan pannan är godkänd att eldas i."

Vad kan hända? Gäller försäkringen om det börjar brinna?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av bergatorparen »

Jag skall berätta en historia, som tyvärr är sann, som kanske kan besvara frågan om försäkringen:

För ett par år sedan höll jag på att få sälja stöga för att betala skuld, och i den förbindelse sökte jag efter alternativt boende, och jag kom över en rätt så ny kåk - förvisso med direktverkande el och sådant elände, men ändå intressant. Den hade dock en vattenskada, och vattenskadan uppkom i förbindelse med sprängkylan då 2010. Damen som hade bodd i kåken hade inte klarat av elräkningarna, och just då när det var som kallast, stängde elleverantören av elen. Detta ledde till att rören frös, och när det blev plusgrader, forsade vattnet in och ställde till med stora och dyra fuktskador. Damen fick inte en korvöre i ersättning eftersom hon ansågs inte varit tillräckligt aktsam när hon inte betalat sina elräkningar i tid så att det blev avstängning.

Det spelar ingen roll om det är vatten eller eld som ställer till det: Försäkringsbolagen kräver att pannor och andra eldstäder skall vara godkända av skorstensfejarmästare. Skorstenar som tas ur bruk får per automatik eldningsförbud och måste besiktigas och godkännas av skorstensfejarmästaren innan de åter kan driftssättas.

Hoppas detta klargjorde lite hur de resonerar på försäkringsbolaget :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Brandskyddskontroll

Inlägg av fulingbusen »

Tack, jag får inget svar från sotaren ang brandskyddskontroll. Är det sotaren som utför och håller koll på det?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Skriv svar