Ökad askmängd

Skriv svar
Jollen
Frö

Ökad askmängd

Inlägg av Jollen »

Har eldat med pellets i sex år nu, Allt fungerar i princip helt hundra. Dock ett störmoment som man borde komma tillrätta med. Jag har märkt att askmängden i förhållande till kg eldad pellets alltid ökar framåt vintern, trots pellets från samma inköp. Bör man ändra fläktinställningarna för lufttillförseln när det blir kallare? skall också tilläggas att jag har dragbegränsare monterad det är kanske den som skall justeras?
karaff
Stor entusiast!

Re: Ökad askmängd

Inlägg av karaff »

Om askan har samma färg så borde väl förbränningen vara ganska lik när det gäller syre/bränslemängd ?

Men skiljer sig askan ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om effekten är den samma oavsett årstid kan förklaringen ju vara att du askar ut med längre intervaller när det är varmare. Under den tiden kan askan sjunka ihop pga. den fukt den ändå insamlar under vilotiden.

På sommaren har jag bara VV och jag har bara pellets till detta. Då är det ganska långa tider mellan eldningarna och då det finns mer fukt i luften på sommaren faller askan ihop lite just av den anledning.

På vintern eldar man så pass ofta och luftens absoluta innehåll av fukt sjunker, detta gör den "fluffig" i en längre tid.

Men har du testat att väga askan och moträkna mot åtgången pellets? Det kan finnas en skillnad och den kan bero på fel ställd dragbegränsare men den behöver inte det, det kan likaväl vara att justeringen av pellets/luft är lite fel på vintern men att det passar perfekt på sommaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jollen
Frö

Inlägg av Jollen »

Färgen på min aska kan jag inte se att förändrat sig. Men givetvis askar jag ju ur mer sällan, men det kan ju vara så att den sjunker ihop pga fukthalten! Jag får väl göra en mer vetenskaplig test framöver och eventuellt väga upp askan. men det känns som om askmängden blivit större, Och jag tycker den borde vara likvärdig i förhållande till kg eldad pellets oavsett årstid.
Skriv svar