Säkerhetstermostat slår ifrån.

Skriv svar
johano79
Frö

Säkerhetstermostat slår ifrån.

Inlägg av johano79 »

Hej. Min säkerhetstermostat slår ifrån hela tiden på pannan, vilket resulterar att strömmen bryts på pelletsbrännaren.
Det kan gå dagar vissa gånger och det kan gå timmar vissa gånger, innan den slår ifrån och bryter strömmen.
Jag upplever inte heller att brännaren har gjort för varmt vatten heller, och att den slår ifrån därför. Men det är 100% säker på, eftersom man är ju inte i pannrummet hela tiden när det händer.
Jag har termostaten inställd på 70 grader, då värmer brännaren typ 75 gradigt vatten.

Nu är min fråga, är det fel på säkerhetstermostaten på pannan eller är det fel på pelletsbrännaren?
Janfire Flex-A från 2002

Albinpanna från 1974
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Säkerhetstermostat slår ifrån.

Inlägg av Icecap »

Du får nog mäta pannans egentliga temperatur för att få svar på den fråga. Med lite tur kan du stoppa in ett stektermometer under isoleringen och kolla på det vis, det behöver dock att vara ung. då överhettningsskyddet löser ut som du avläser för att veta exakt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano79
Frö

Inlägg av johano79 »

Men hur kan det komma sig att det kan nästan gå en vecka utan att det händer någonting och vissa gånger nån timme? Jag menar, är det möjligt att brännaren får tuppjuck med oregelbundna mellanrum?
Janfire Flex-A från 2002

Albinpanna från 1974
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det kan vara så att termostaten är konstig eller ställd för högt och att de båda slår av mycket nära varandra i temperatur. Det kan vara eftervärme som höjer temperaturen det sista snäpp, hade det varit kallare ute kanske detta inte hade skett.

Det kan alltså vara ett antal saker och vad det är kan du inte få veta utan att ha fakta i handen, därför måste du mäta faktisk temperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Om den vanliga termostaten har tröttnat och inte gör sitt jobb att slå av i tid kan det ju bli så, eller så har säkerhetstermostaten tröttnat och slår av för tidigt.

Värt risken o bara köra på utan att ta reda på vad som händer ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar