Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Tändelement

Inlägg av Taxen »

Ja,nu var det dax att byta tändelement,då jag märkte att det var dåligt med varmvatten.Hade ett i reserv,så det var bara att byta :wink:
Mätte först upp hur slingan var och på det nya var det 121 ohm och det som satt i var det 0 ohm,så då visste jag var felet var.
Det som satt i höll 2 år och 3 månader.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Grattis!

Inlägg av ublegend »

Jag har väl bytt fyra på ett år. De nya dyra ska tydligen inte vara så mycket bättre men där finns garantin. Ett av elementen höll 1 månad så då fick jag ett nytt utan kostnad. Börjar bli snabb på att byta iallafall.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Tändelement

Inlägg av Stroker »

vad är det för skitelement eller skitprogram döm kör. Detta ärt ju helt rubbat. Så fär det inte vara helt enkelt. Min Bionordic B16GL har använt ett element på 6 år.. Skrämmande det här ju med KMP o ja som nyss köpt en.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
tornugglan
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:45
Ort: Dylta Bruk

Re: Tändelement

Inlägg av tornugglan »

Monterade in ett keramiskt tändelement för ett år sen kostade typ 1800spänn :evil: .Kör pellets året runt o elementet har inte missat en enda start!!,så jag är nöjd :D
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: Tändelement

Inlägg av AndersJ »

Hej.
Jag har senaste tiden fått stora problem med hållbarheten på tändelementen. De håller allt från några månader till en vecka nu sist. Har provat olika fabrikat och även dyra original, det sista som höll en vecka var ett sådant. Det verkar inte vara fel på styrningen, spänningen ligger bara på elementet under tändförloppet. Ändringar som gjorts senaste tiden är nytt inre brännarrör och programvara
med 20 graders hysteres. Är det någon som varit med om något liknande, eller har några teorier.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Tändelement

Inlägg av psau »

Min gissning är att luften inte tillåts strömma fritt runt ditt element, då får du punktvis överhettning och elementet går sönder.
Om du testar att vara ubernoga med monteringen av elementet dvs ser till att den har ordentlig luftmån runt hela elementet så vore det intressant att veta om det funkar bättre.
Själv köpte jag ett par element modell billigast möjliga när jag installerade brännaren och har inte bytt en enda gång.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Tändelement

Inlägg av Turbo-Fredde »

Jag hade tidigare problem med elementen, typ 1 månad till 4 månader.
Men blev rekomenderad att backa elementet lite längre från brännarröret, typ 5 - 7 mm istället för bara någon mm.
Vilket skulle göra att det inte får lika mycket värme från pelletsen sen när dte brinner.
Nu har jag kört lite över ett år utan att byta
Sen om det är min ändring som gjort detta eller om jag fått ett "bra" element vet jag ej.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Tändelement

Inlägg av ronald »

tändelementet skall ha några mm kvar fram i konan, för bättre hållbarhet som psau nämnde =luftflödet skall cirkulera bra kring tändelementet ..Men konan skall vara ända fram och fixerad mitt i inrerörethålet ..
Som sagt det är ju varmluften som tänder pellen...
Jag har bytt 2 st element på ca 8 år...Det är OK tycker jag inte har man behövt sälja kallingarna för det precis!... :)


Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Tändelement

Inlägg av skalman65 »

Var köper ni era tänd element?

Vet att det finns hos eldkraft.se men är det någon som har något annat alternativ.
Samt vad säger ni om varningen som eldkraft skriver om när det gäller pirat element?
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

som ex. denna
http://www.blocket.se/stockholm/Tandele ... 474394.htm
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Diablo80
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 11 nov, 2007 20:12

Re: Tändelement

Inlägg av Diablo80 »

387w ?? Är de inte lite lite ??
420 köpte jag från lego elektronik .. och dom är 40kr billigare ..
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... px-21.html
köpte 4 därifrån för en vecka sen .. Bra å ha på lager =)
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
120m² boyta 2 plan -1957 Ca 22
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Tändelement

Inlägg av psau »

Alla ÅF av original delar försöker på olika sätt "övertyga" kunden att just original delar är sååå mycket bättre. Jämför diskussionen Mekonomen vs original, handlar du på Biltema får du nog skylla dig själv :-)...
Nu är det en mängd faktorer som ska in och jag hade nog otur när jag bytte element i min PX21 första gången...
Monterade in ett original element, höll 3 veckor. Nödköpte pirat element (snabbast lev tid) det har nu hållit i över två år. När jag tittar på mitt original element och jämför det med pirat kan jag inte avgöra vilket som är original eller pirat.

Summerat bara för att det är pirat behöver det inte per definition vara kasst... Men visst det finns ett visst mått av logik, man får lite vad man betalar för jmfr min kommentar ovan med Biltema...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Tändelement

Inlägg av Torsten »

Element från http://www.backer.se/sv/Produkter/ anses vara bäst och ha jämnast kvalitet men är nog också dyrare. Numera kan man inte köpa därifrån som privatperson.
Frågan är hur många brännartillverkare som sätter in backerelement som original.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Tändelement

Inlägg av Turbo-Fredde »

Köpte några från ulma.se hittar inga på deras hemsida nu.
Men har för mig att de var ganska billiga.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Tändelement

Inlägg av Anders Samuelsson »

Själv köpte jag härifrån: http://www.blocket.se/stockholm/Nya_Tan ... ?ca=10&w=3

Tändelementet innan köpte jag på en bygghandel i Enköping och det höll 1,5 år men kostade 300 kr mer än det jag beställde ovanifrån.

Vet inte kvalitén så jag vet inte om det är bra tändelement men de är sannerligen de billigaste jag har hittat och leveransen var ursnabb, beställde på lördagen, skickades samma dag och kom fram på måndagen.

Nu har jag beställt några extra att ha som reserv.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Re: Tändelement

Inlägg av ublegend »

Har ni nått bra ställe att köpa tändelement. Det jag har nu funkar jättebra men hade en del problem innan fick tjata lite för att få ett nytt.
Hittade detta på nätet. http://www.blocket.se/stockholm/Tandele ... 474394.htm

Hur funkar de nya lite dyrare med garanti? Behöver man byta processor? Min brännare är väl ca 5år gammal.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Skriv svar