Pelletsbilen.se?

Calle J
Gallringsobjekt

Re: Pelletsbilen.se?

Inlägg av Calle J »

Hej,

Jag har eldat med pellets drygt tre år och är mycket nöjd men saker slits och därför beställde jag delar till min brännare från Pelletsbile.se den 2 nov. Betalade de 1239 kr via Paypal och fick snabbt orderbekräftelse. Sen har allt varit totalt dött. Jag har skickat tre mai, ringt flera gånger och även skickat flera sms. Total tystnad, ingen återkoppling alls. Slutsatsen är att jag idag kommer att reklamera ordern via paypal för det här företaget skall inte ägna sig åt E- handel med den synen på sina kunder. Jag blir sällan arg men nu ör jag det. Varning!!!!!

Mvh

Calle
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Finns flera trådar som varnar för denna oseriösa leverantör!
Reklamera och polisanmäl? Så kanske fler slipper bli lurade!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Calle J
Gallringsobjekt

Inlägg av Calle J »

Jag startade en tvist via Paypal för 45 minuter sedan och 15 minuter senare fick jag ett mail från Pelletsbilen.se (FSB-produkter)att ordern makulerats, återstår att se om det kommer några 1329 kr tillbaka också?
pellx21
Frö

Inlägg av pellx21 »

Då var det min tur, beställde ett tändelement ifrån pelletsbilen den 31/10.
Fick orderbekräftelse på en gång, sedan inte ljud. Har nu gått 23 dagar!

Hur gör man för att gå vidare, är det polisanmälan som gäller?

Dum som man var så betalade man i förskott (och ej via paypal) :cry:

Man har iaf lärt sig en sak, att aldrig beställa ifrån pelletsbilen!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du måste kräva återbetalning eller beställningen effektuerat inom rimlig tid från påminnelsen. Jag tycker att 10 vardagar är rimligt men det finns säkert något juridisk där också.

Sker inget av detta är det polisanmälan som gäller, då för bedrägeri.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
gunnarpunnar
Frö

Inlägg av gunnarpunnar »

Samma situation för mej. Beställde delar den 5/11 och betalade i förskott sen har jag inte hört ett knyst ifrån pelletsbilen.se trots att jag mailat och ringt massor av gånger.
Någon som har fått någon kontakt med han det senaste?
Mattias H
Späd planta

Inlägg av Mattias H »

Jag har erfarenhet av att handla ganska nyligen från Pelletsbilen (FSB produkter). Jag fick vänta 3 veckor på mina saker. Orderbekräftelse kom efter ett par minuter men sen var det knäpptyst till dess att sakerna dök upp. De behöver verkligen förbättra sin information till kunderna istället för att vänta på reklamationer och annuleringar. Troligen hade ni fått era saker om ni väntat men eftersom det aldrig kommer någon info så kan det ju lika gärna vara så att pengarna är borta.

Definitivt krävs det skärpning på återkopplingen till kunderna!
Baxi Solo Plus, 2x750 acc, KMP PX21. ÖTAB Pellets.
164kvm hus + 70kvm garage.
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Ni som är intresserad av reservdelar till brännar kan gå in på http://www.ved-pellets.se har själv beställt flamvakt därifrån och tändelement, det var inga problem med leveransen.
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
pellx21
Frö

Inlägg av pellx21 »

Statusuppdatering, efter 36 dagar så fick jag äntligen mitt tändelement ifrån pelletsbilen.se
Har ringt och mailat som en tok men inte ett ljud ifrån företaget.

Instämmer med tidigare inlägg, dom M Å S T E bli bättre på att svara på mail/telefon.

Skönt dock att dom inte blåste en på pengarna :)
gunnarpunnar
Frö

Inlägg av gunnarpunnar »

Bara att gratulera då. Enda gången jag lyckats få kontakt med pelletsbilen.se efter min order var när jag hotade med polisanmälan. Då svarade de efter några timmar att de skulle makulera ordern och betala tillbaka dagen efter. Inget hände så nu har jag gjort en polisanmälan.

Tråkigt att hålla på o krångla med sånt här. Tycker brännaren och pelletseldning i sej skapar tillräckligt med jobb. :?
Joe Dirt
Frö

Inlägg av Joe Dirt »

Då tänkte jag passa på att skriva om min upplevelse av Pelletsbilen.

Vintern 2010-2011 beställde jag ett tändelement till pelletsbrännaren och det kom kanonsnabbt, jag har för mig att det inte tog mycket mer än en dag.

Denna vintern beställde jag ett inre brännarrör och ett tändelement.
Då det gick så snabbt och smidigt förra gången så valde jag att betala via PayPal.
Sagt och gjort, nästan 5000:- betalades och jag fick orderbekräftelse.

På hemsidan stod det att det kunde vara långa leveranstider på vissa saker så jag var beredd på att det kunde ta ett tag.

Efter tre veckor, upprepade försök att nå personen bakom pelletsbilen via mail och telefon så skickade jag ett mail där jag sa att om ordern inte makulerades och full återbetalning skett innan en angiven tidpunkt så skulle jag ta ärendet vidare.
På kvällen fick jag svar att återbetalningen skulle ske dagen efter.
Återbetalningen uteblev dock.

Jag tog mig in till Polisen för att göra en anmälan men fick till svar att det inte var brottsligt att ta emot pengar utan att leverera varan, konstapeln upplyste mig om att det var ju det SAAB gjorde och det är ju inte olagligt.
Jag blev skitförbannad och åkte därifrån.
Jag pratade senare med en annan konstapel som gav mig rådet att kontakta en advokat och dra ärendet vidare civilrättsligt.

Advokaten rådde mig att kräva tillbaka pengarna via Kronofogden.

Så fick det bli, jag fyllde i en ansökan om betalningsföreläggande.
Jag passade även på att bestrida betalningen genom PayPal.
Jag fick mail om att ordern hade makulerats men fortfarande inga pengar.

22:a december skickar Kronofogden ut ett betalningsföreläggande och den 30:e december så hade hela köpesumman betalats tillbaka.

Under tiden har jag via mail, telefon, sms och Facebook försökt få kontakt med mannen bakom firman men inte ett svar någonstans.

Tråkigt att det ska behöva vara på detta sättet men nu är ju köpesumman eller "kapitalskulden" som det så fint heter återbetald till mitt konto.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur mycket kostade advokaten? Och kronofogden?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joe Dirt
Frö

Inlägg av Joe Dirt »

Jag ringde till en advokatbyrå och han tipsade om Kronofogden över telefon så den biten kostade inget.

Kronofogden tar 300:- i ansökningsavgift (denna summa kan man kräva av den man riktar kravet mot) och 600:- i verkställandeavgift.
Verkställandeavgiften riktas (om jag förstod rätt på Kronofogdens hemsida) alltid mot den som kravet riktas mot men om den personen/företaget inte kan betala denna så får man själv stå för den.
Edit: Verkställandeavgiften har jag fått för mig att Kronofogden tar när det nalkas utmätning men detta är jag inte helt hundra på.

Man har även möjlighet att i ansökan kryssa i att man vill ha ränta enligt någon räntelag vilket man ska vara berättigad.
gunnarpunnar
Frö

Inlägg av gunnarpunnar »

Fick också löst mina förehavanden med pelletsbilen.se till slut...
Efter att ha mailat dem och berättat att jag gjort en polisanmälan mot dem så dök plötsligt mina delar upp i brevlådan. Detta efter att de faktiskt har svarat på ett mail och sagt att de skulle makulera ordern och betala tillbaka! Påminde dem igen om polisanmälan och fick då det här via mail:
"Pengarna är på ditt konto.
Jag väntar på mina reservdelar"

Nu skall det väl vara färdigt med den här soppan hoppas jag. Jag har fått tillbaka mina pengar, tagit tillbaka anmälan och skickat tillbaka delarna till dem.
Honken
Frö

Inlägg av Honken »

Nu har jag också gått på denna mina, dock med lite andra omvägar först. Beställde först på pellkam.se, fick ett mail med bekräftad beställning och allt såg bra ut. Började undra lite efter ett tag när jag inte fått något levererat. Testade att maila adressen mailet kom ifrån, fick bara en studs. Testade istället att ringa numret de hade på hemsidan, då var numret uppsagt... Kollade till slut upp företaget bakom och då visade det sig ha gått i konkurs. Varför de har kvar hemsidan kan man ju undra.

Gick vidare och försökte göra samma beställning på forco.se istället via email enligt instruktion på deras hemsida. Det gick ungefär lika illa, efter två veckor utan svar så mailade jag igen och sa att ordern nog kunde anses vara annullerad.

Tredje försöket nu då, pelletsbilen.se. Har precis som många andra i den här tråden stött på patrull, de skickade snabbt ett mail om att ordern var mottagen men sedan har inget hänt. Har mailat två gånger utan att få något svar alls, blir spännande att se om man får några reservdelar till slut.

Tur att det är sommar och att elpatronen inte kostar alltför mycket för varmvattnet, nu har jag inte kunnat elda pellets på över 1,5 månad på grund av de här oseriösa företagen. Finns det inget bra och pålitligt ställe att handla reservdelar på?
Skriv svar