Elpatroner i Diom DT20K
Elpatroner i Diom DT20K
Hej,
är ny på det här forumet och är en rätt så nybliven ägare till en Diom DT20K - 1988. En oljepanna med ved-del och elpatroner (6x2kw + 3x1kw).
Undrar om det är någon som har en liknande och kan förklara/bekräfta hur elpatronerna är tänkt att fungera?
När man vippar brytaren för elpatronererna uppåt så slår alltid 3x2kw till, oavsett hur varmt det är i pannan eller hur termostaten ställs.
Och när brytaren vippas nedåt verkar allt fungera som det bör göra.
Min undran är alltså om det är tänkt att vara så?
Och om så, varför finns den funktionen att alltid ha 3x2kw påslagna?
Kan tillägga att jag i förrgår installerade en EP-18 pelletsbrännare i luckan ovanför oljebrännaren. Har kört i två dygn nu och det fungerar. Hur pass bra det fungerar är för tidigt att säga.
vänligen,
Jan
är ny på det här forumet och är en rätt så nybliven ägare till en Diom DT20K - 1988. En oljepanna med ved-del och elpatroner (6x2kw + 3x1kw).
Undrar om det är någon som har en liknande och kan förklara/bekräfta hur elpatronerna är tänkt att fungera?
När man vippar brytaren för elpatronererna uppåt så slår alltid 3x2kw till, oavsett hur varmt det är i pannan eller hur termostaten ställs.
Och när brytaren vippas nedåt verkar allt fungera som det bör göra.
Min undran är alltså om det är tänkt att vara så?
Och om så, varför finns den funktionen att alltid ha 3x2kw påslagna?
Kan tillägga att jag i förrgår installerade en EP-18 pelletsbrännare i luckan ovanför oljebrännaren. Har kört i två dygn nu och det fungerar. Hur pass bra det fungerar är för tidigt att säga.
vänligen,
Jan
Diom DT20K, Typ 6648, År 1988.
EP-18A (som sitter i oljedelen).
Themomatic CBJ shuntstyrning med innegivare.
Tigex 25 dragbegränsare. 9m skorsten med stålrörsinsats.
135 + 40 m² (2 plan + källare).
Byggt 1935. Utbyggt 1975 och 2011.
Re: Elpatroner i Diom DT20K
Diom pannor finns det många typer. Här är 3 rekommendationssidor för Diom Topp 20K.
http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=28
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/Pa ... s_PB10.pdf
http://www.sol-energi.se/brännare.htm
Alla anger askluckan i veddelen som lämplig plats för brännaren.
Kör du brännaren på fullt skaft eller har du strypt fläkten?
På full effekt får du nog en hög rökgastemperatur i den pannan.
Finns det verkligen ingen termostat för elpatronerna.
Kan det vara felkopplat så att läget uppåt egentligen skulle stänga av elpatronerna?
När man vippar brytaren nedåt, är den då kopplad till samma termostat som oljebrännaren var?
http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=28
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/Pa ... s_PB10.pdf
http://www.sol-energi.se/brännare.htm
Alla anger askluckan i veddelen som lämplig plats för brännaren.
Kör du brännaren på fullt skaft eller har du strypt fläkten?
På full effekt får du nog en hög rökgastemperatur i den pannan.
Finns det verkligen ingen termostat för elpatronerna.
Kan det vara felkopplat så att läget uppåt egentligen skulle stänga av elpatronerna?
När man vippar brytaren nedåt, är den då kopplad till samma termostat som oljebrännaren var?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Tack för tipsen.
Tror att jag löst problemet; Det är ingen brytare, det är en omkopplare såg jag. Det går alltså tre trådar till den.
Vippad nedåt är alla el-patronerna (2 patroner med 9 slingor tillsammans) termostatstyrda.
Vippad uppåt kopplas 3x2kW in konstant (den övre el-patronen), förmodligen för att man manuellt kan ge tillskottsvärme snabbt i fall man vill tappa upp ett badkar eller duscha ett svettigt kompani. De övriga 6 slingorna fortfarande termostatstyrda. Elpatronerna har en egen termostat; ett pt-element som är kopplat till styrkortet.
Jag placerade pelletsbrännaren i veddelen först. Fick >300 grader C som rökgastemperatur (innan dragregulatorn). Sedan hittade jag en rekommendation om placering i luckan ovanför oljebrännaren:
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... empel.html
Har nu ca 180 grader rökgastemperatur. Håller på att justera in allt och kör med ostrypt fläkt. Skulle gärna vilja sänka effekten på brännaren. Hur gör man för att strypa fläkten? Har du gjort så?
Jag kör på oljebrännar-termostaten nu. Det är för liten hysteres på den, speciellt som jag inte lyckats sänka effekten på något bra sätt. Funderar på att bygga en egen termostat som mäter temperatur både i toppen och i mitten av tanken, för att få längre bränntider.
Tror att jag löst problemet; Det är ingen brytare, det är en omkopplare såg jag. Det går alltså tre trådar till den.
Vippad nedåt är alla el-patronerna (2 patroner med 9 slingor tillsammans) termostatstyrda.
Vippad uppåt kopplas 3x2kW in konstant (den övre el-patronen), förmodligen för att man manuellt kan ge tillskottsvärme snabbt i fall man vill tappa upp ett badkar eller duscha ett svettigt kompani. De övriga 6 slingorna fortfarande termostatstyrda. Elpatronerna har en egen termostat; ett pt-element som är kopplat till styrkortet.
Jag placerade pelletsbrännaren i veddelen först. Fick >300 grader C som rökgastemperatur (innan dragregulatorn). Sedan hittade jag en rekommendation om placering i luckan ovanför oljebrännaren:
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... empel.html
Har nu ca 180 grader rökgastemperatur. Håller på att justera in allt och kör med ostrypt fläkt. Skulle gärna vilja sänka effekten på brännaren. Hur gör man för att strypa fläkten? Har du gjort så?
Jag kör på oljebrännar-termostaten nu. Det är för liten hysteres på den, speciellt som jag inte lyckats sänka effekten på något bra sätt. Funderar på att bygga en egen termostat som mäter temperatur både i toppen och i mitten av tanken, för att få längre bränntider.
Jag tror du löste problemet med brännarplacering bättre än tipsen.
180 grader på full gas säger väl att pannan inte är helt värdelös.
Jag skruvade dit en plåt med ett 14 mm hål i mitten över fläktens intag för att strypa luften.
I den här pannan stänger överhettningsskyddet på brännaren av rätt så snabbt om man försöker med för hög effekt.
Finns beskrivning någonstans på forumet hur man gör en hållkrets av två termostater så hysteresen kan höjas.

180 grader på full gas säger väl att pannan inte är helt värdelös.
Jag skruvade dit en plåt med ett 14 mm hål i mitten över fläktens intag för att strypa luften.
I den här pannan stänger överhettningsskyddet på brännaren av rätt så snabbt om man försöker med för hög effekt.
Finns beskrivning någonstans på forumet hur man gör en hållkrets av två termostater så hysteresen kan höjas.
Bara 14mm? Skadar det inte fläkten? Hur länge har du kört så?
Vad får du för effekt på brännaren då?
Vad får du för effekt på brännaren då?
Det finns en fin sökfunktion i forumet som man kan använda, söker man på "hållkrets" får man detta som första träff:Hållkrets 

Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jag har också en brännare där fläkten går med en hastighet utan reglering.
Som original sitter en plåt som man vrider för fläktöppningen lagom mycket.
Kanske fanns en sådan plåt på din brännare också men har försvunnit?
Det är inte stor springa som är öppen för fläkten nu när jag ställt in allt för 11,5 kW i effekt.
Ett hål på 14 mm låter rimligt. Påverkas också hur dragbegränsaren är inställd. Min står på 18 Pa.
Inte ska fläkten skadas. De får ju bara jobba mindre med strypning av inluften.
Som original sitter en plåt som man vrider för fläktöppningen lagom mycket.
Kanske fanns en sådan plåt på din brännare också men har försvunnit?
Det är inte stor springa som är öppen för fläkten nu när jag ställt in allt för 11,5 kW i effekt.
Ett hål på 14 mm låter rimligt. Påverkas också hur dragbegränsaren är inställd. Min står på 18 Pa.
Inte ska fläkten skadas. De får ju bara jobba mindre med strypning av inluften.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Får rätta mig själv här. Hålet på min strypplåt är 14 mm men pga. knäskada var lite svårt att få dit den under brännaren utan att se. Nu lade jag mig på golvet och kröp under och där fanns en glipa mellan plåten och fläktens luftintag också. Större hål behövs alltså.
Var meningen att justera hålet med konisk brotsch men strypningen blev perfekt och sedan har det suttit där.
Var meningen att justera hålet med konisk brotsch men strypningen blev perfekt och sedan har det suttit där.