Demontera lager??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Demontera lager??

Inlägg av Roli »

Någon som har ett bra tips på att få loss lagret som sitter i bakkant på internskruven på en Bioline 20?
Mitt har gett upp, typiskt att sådana problem alltid inträffar när man är bortrest. Frugan brukar alltid undra vad som skall hända när jag reser bort några dagar.....

Provade i går att knacka ut det med hjälp av skruvaxeln men det hände inte mycket, kanske var jag för försiktig eller så går inte axeln igenom i hålet. Det brukar ju vara som så att hjälper inte milt våld så ta till grövre våld.....

Tacksam för ett snabbt svar om det finns nått, för kvällen är "räddad" till att få igång brännaren då den snurrande elmätaren värmer så dåligt numera sen den blev digital :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Re: Demontera lager??

Inlägg av LO »

Har filmat ett byte, men inte redigerat det än, men har just nu lagt upp en oredigerad del.
Hoppas du har glädje av denna filmsnutt. OBS Filmen är otextad :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=6gguEt99PgU

/Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Demontera lager??

Inlägg av Fjällbon »

kolla på filmen som rek. Själv skaffade jag ett 18 mm kopparör vvs, lödde fast en bricka som 19 mm på röret. knacka till med en gummi klubban.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Demontera lager??

Inlägg av Fjällbon »

Lagret är standard lager fiinns att köpa på Biltema för 29.90. Finns även hos kullagergossisten på nätet 25,- st. plus porto
Storlek 17*40*12 mm
Kolla måttet på ditt lager.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Demontera lager??

Inlägg av Roli »

Tack för svaren. Nu är lagret ute och bytt. Lagerbeteckning på det gamla lagret är 6203RS, jag köpte ett 62032RSC3 och satte dit.

6203 ger lagerstorleken innerdia=17 mm, ytterdia=40 mm och tjocklek 12 mm precis som Fjällbon skrev.
2RS står för tätningar på 2 sidor och C3 betyder större lagerglapp.

Lagret satt väldigt hårt fast i den "hylsa" som tydligt syns på LO:s filmsnutt.
Jag upptäckte att den (hylsan) går att skruva loss från brännarens internlagerplåt (obs vänstergänga) sedan var det lättare att ta med endast hylsan med lagret till skuvstädet och banka loss lagret, knacka räckte inte......

Nu är allt bytt och brännaren har precis startats för att värma.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar